علت مصرف بی رویه سوخت خودرو از چیست؟

0

علائم خرابی کاتالیزور

مبدل‌های کاتالیستی عمدتا عمری بالغ بر ۸۰ هزار کیلومتر یا در حدود چهار سال در خودروهای بنزین‌سوز دارند. پس از طی این مدت یا مسافت، قطعات درونی کاتالیزور از جمله قطعه اسفنجی آن کارایی خود را از دست داده و منفذ آن دچار گرفتگی می‌شوند و کارایی سابق را نخواهند داشت و بنابراین نیاز به تعویض آن است.

چنانچه پس از مدت زمان یا مسافت فوق اقدام به تعویض مبدل کاتالیستی نشود، سبب ایجاد گازهای گلخانه‌ای آلاینده محیط زیست به میزان بیش از ۵ برابر می‌شود و همچنین علائمی به نشانه خرابی اینقطعه در خودرو پدیدار می‌شود که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره شده است.

چنانچه کاتالیزور خودرو دچار نقص و خرابی شده باشد، در شتاب خودرو اختلال ایجاد شده و معمولا با بروز علائمی مانند کند کار کردن موتور، سخت روشن شدن یا یا روشن نشدن در هنگام استارت، مصرف بی‌رویه سوخت توسط خودرو، لرزش بدنه و بوی بد گازهای خروجی از خودرو و بیشتر شدن تدریجی علائم فوق خود را نشان می‌دهد.

 

کاتالیزور چیست آموزش شستشوی کاتالیزور انواع کاتالیزور تعویض کاتالیزور 206 دلایل خرابی کاتالیزور اگزوز علائم خرابی کاتالیست عمر کاتالیست اگزوز قیمت کاتالیست اگزوز محل نصب کاتالیست نشانه های خرابی کاتالیزور نحوه عملکرد کاتالیست مجله خودرو دانستنی های فنی خودرو مجله مکانیککاتالیزور

 

در صورتی خرابی کاتالیزور، در هنگام تست آلایندگی گازهای CO و HC بیشتر از مقدار استاندارد نشان داده شده و خودرو مردود می‌شود. همچنین، همان طور که بیان شد با توجه به این که کاتالیست باید در دمایی بالا و بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد عمل کند، خرابی کاتالیزور باعث پایین آمدن دمای آن شده و ممکن است چراغ آمپر چک خودرو نیز روشن شود.

برای محافظت از کاتالیست در برابر خرابی و فرسایش باید اول از همه جلوی وارد آمدن انواع ضربه را به این قطعه گرفت. در موتورهای چهار زمانه برای شروع احتراق نیاز به جرقه‌زنی شمع‌ها و آغاز اشتعال بخار سوخت بوده و چنانچه این سیستم و یا واشر سرسیلندرهای خودرو دچار عیب و ایرادی بشوند در عملکرد کاتالیزور اختلال ایجاد می‌شود. همچنین استفاده از انواع مکمل سوخت و یا گرفتگی منافذ عضو اسفنجی کاتالیزور می‌تواند سبب بروز خرابی کاتالیزور بشود.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.