کاتالیزور خودرو چگونه کار می‌کند؟

0

مبدل کاتالیزوری یا کاتالیزور خودرو یک دستگاه کنترل انتشار گازهای سمی حاصل از احتراق از طریق اگزوز است که گازهای سمی و آلاینده‌های موجود در گاز خروجی از موتور احتراق داخلی را با تجزیه کردن طی دو یا سه واکنش شیمیایی به آلاینده‌های دارای درجه سمی کمتر تبدیل می‌کند.

اگرچه مبدل‌های کاتالیزوری معمولا برای سیستم‌های اگزوز در خودروهای استفاده می‌شوند، اما کاربرد آنها در انواع ژنراتورها، بالابرهای مکانیکی، تجهیزات و ماشین‌آلات استخراج در معدن، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها، لکومتیوها، موتورسیکلت‌ها و کشتی‌ها و به طور کلی برای سیستم تهویه موتورهای احتراق داخلی که با سوخت‌های بنزین یا گازوئیل کار می‌کنند بسیار گسترده و شایع است.

 

انواع کاتالیزور برداشتن کاتالیزور اگزوز دلایل خرابی کاتالیزور اگزوز زمان تعویض کاتالیزور علائم خرابی کاتالیست قیمت کاتالیست اگزوز کاتالیزور چیست محل نصب کاتالیست آموزش تعمیر خودروکاتالیزور

مبدل‌های کاتالیزوری حتی در برخی از اجاق‌های چوبی و بخاری‌های نفتی نیز برای کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای به کار می‌روند. کاتالیزورها برای درست کار کردن نیاز به دمایی در حدود 800 تا 900 درجه سلسیوس داشته و به همین دلیل در قسمتی از سیستم اگزوز نصب می‌شوند که این دمای بالا برای این قطعات تامین شود.

این مبدل‌ها با قابلیت ایجاد واکنش شیمیایی دو طرفه (دو راهه)، اکسیژن را با کربن مونوکسید (CO) و هیدروکربن‌های نسوخته (CnHn) که هر دو حاصل از احتراق داخلی و سوخت‌های فسیلی در سیلندر‌های پیشرانه خودرو هستند ترکیب کرده و گازهای کم‌خطرتری مانند کربن دی‌اکسید (CO2) و آب (H2O) تولید می‌کنند. همچنین، کاتالیزورها دمای موتور خودرو را نیز جذب می‌کنند که می‌تواند برای احتراق و فرآیند سوخت در موتور بسیار مناسب و بهینه باشد.

چنانچه خودرویی کاتالیزور نداشته باشد یا راننده و تعمیرکار این قطعه را از سیستم اگزوز خودرو خارج کنند، اگرچه ممکن است در ابتدا کمی شتاب خودرو افزایش یابد، اما در ادامه مشکلات پرشماری برای موتور خودرو به وجود می‌آید که از جمله آن می‌توان به تسریع فرسایش خودرو و کاهش شتاب ذکر شده پس از مدتی کوتاه، افزایش مصرف سوخت و ایجاد صدای ناهنجار برای موتور و افزایش آلاینده‌ها تا 30 درصد اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.