بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی شاهین

0

قطعات مصرفی شاهین شامل روغن موتور، روغن گیربکس، لنت های ترمز، لاستیک ها و… می باشد که بایستی این قطعات را در بازه‌های زمانی مشخص تعویض کنید تا ماشین را در بهترین شرایط نگهداری کنید. به همین منظور ما در این مقاله به بررسی بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی شاهین پرداخته‌ایم تا بدانید چه قطعه‌ای را چه موقعی باید تعویض کنید.

 آپشن های شاهین  انواع تیپ شاهین  امنیت شاهین  پیش فروش شاهین  تعمیرات تخصصی شاهین  دانلود دفترچه راهنمای شاهین  شاهین کپی کدام خودرو هست  سایپا شاهین  قیمت سایپا شاهین  قیمت شاهین اتوماتیک  مشخصات سایپا شاهین  گیربکس شاهین  معایب و مزایای شاهین  مصرف سوخت شاهین چقدره  موتور شاهین ساخت کجاست  مشخصات فنی شاهین  مشخصات شاهین پلاس

در سال ۱۳۹۷ شرکت سایپا از خودروی رهام یا همان شاهین (Saipa Shahin) با پلتفرم SP100 رونمایی کرد که این خودرو در کلاس سدان کامپکت قرار گرفته است. طراحی زیبا و موفق شاهین و همچنین مشخصات فنی این خودرو باعث شده که افراد زیادی را در داخل کشور به خود جذب کند که به دلیل فروش موفق شاهین ما تصمیم گرفتیم به “بهترین تایم تعویض قطعات مصرفی شاهین” بپردازیم تا با تعویض به موقع اقلام مصرفی بتوانید این خودرو را در بهترین شرایط نگهداری کنید.

بهترین زمان تعویض روغن موتور شاهین

ابتدا از روغن موتور خودروی شاهین شروع می کنیم که یکی از مهم ترین اقلام مصرفی این ماشین به‌شمار می رود. روغن موتور شاهین وظیفه خنک سازی و روانکاری قطعات داخل موتور را بر عهده دارد و همچنین با جلوگیری از اصطکاک قطعات داخل موتور، احتمال خرابی های موتوری را به حداقل می رساند. به همین دلیل تعویض روغن موتور شاهین در بازه‌های زمانی مشخص بسیار مهم است که ما توصیه می کنیم روغن موتور شاهین را هر ۵ الی ۶ هزار کیلومتر تعویض کنید.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس شاهین

شاهین در دو نسخه دنده‌ای و اتوماتیک در بازار وجود دارد که روغن گیربکس برای هر دو نسخه این خودرو حائز اهمیت می باشد. با توجه به حساسیت های گیربکس اتوماتیک بهتر است که روغن گیربکس شاهین اتوماتیک را هر ۴۰ هزار کیلومتر و روغن گیربکس شاهین دنده‌ای را هر ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.

بهترین زمان تعویض تسمه تایم شاهین

تسمه تایم شاهین مهم ترین تسمه این خودرو محسوب می شود که وظیفه آن تنظیم سرعت و هماهنگ سازی چرخش میل لنگ و میل سوپاپ و زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ می باشد. بدین ترتیب اگر هرگونه خرابی یا فرسودگی بر روی تسمه تایم شاهین وجود داشته باشد می تواند در عملکرد موتور اختلال ایجاد کند و هزینه های تعمیر زیادی را به همراه داشته باشد. توصیه می شود برای جلوگیری از عوارض پاره شدن تسمه تایم در خودروی شاهین این قطعه را هر ۴۰ الی ۵۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.

بهترین زمان تعویض تسمه دینام شاهین

تسمه دینام شاهین قطعات مهم موتور را به حرکت در می آورد و انرژی را به اجزای حیاتی خودروی شما منتقل می کند. تسمه دینام تسمه‌ای بلند و پر پیچ و خم است که معمولاً عمر بالایی دارد که به همین منظور بهترین زمان تعویض تسمه دینام شاهین هر ۸۰ الی ۱۰۰ هزار کیلومتر خواهد بود.

پاره شدن تسمه دینام می تواند پمپ هیدرولیک فرمان، برق ماشین، واتر پمپ و… را از کار بیندازد که برای جلوگیری از عوارض و خطرات پاره شدن تسمه دینام بایستی همواره سلامت این قطعه را مورد بررسی قرار دهید و در صورت لزوم تعویض تسمه دینام شاهین را انجام دهید.

بهترین زمان تعویض شمع شاهین

شمع شاهین قطعه‌ای مهم در سیستم احتراق این خودرو به‌شمار می رود که از بخش های مختلفی مانند واشر، عایق، الکترود و… تشکیل شده که وظیفه شروع کردن احتراق و ادامه دادن آن را بر عهده دارد. شمع شاهین قطعه‌ای مصرفی است و طبیعتاً باید در بازه‌های زمانی مشخص تعویض شود. بسته به کیفیت شمعی که برای شاهین انتخاب می کنید می بایست شمع شاهین را هر ۴۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر تعویض کنید که البته توصیه ما تعویض شمع شاهین سر ۴۰ هزار کیلومتر می باشد.

البته شما می توانید با دانستن نشانه های تعویض شمع خودرو از زمان تعویض این قطعه آگاهی پیدا کنید و هر زمان که این علائم ظاهر شد، با تعویض به موقع شمع شاهین از خرابی مختلف جلوگیری کنید.

بهترین زمان تعویض باتری شاهین

باتری شاهین نقش اساسی در تامین، ذخیره و تقسیم نیرو الکتریسیته دارد تا قطعات برقی این خودرو بتوانند به درستی کار کنند. باتری شاهین یکی از کم دردسر ترین قطعات بکار برده شده در سیستم فنی این خودروست که خیلی کم استهلاک بوده و در هر حالتی می تواند به کار خود ادامه دهد. اگر از باتری شاهین به صورت استاندارد استفاده کنید معمولاً ۲ الی ۳ سال عمر می کند ولی اگر شرایطی وجود داشته باشد که باعث خالی شدن باتری شاهین شود نیاز است که زودتر از موعد این قطعه مصرفی را تعویض کنید. به همین منظور توصیه می کنیم از باتری های باکیفیت و در شرایط طبیعی استفاده کنید تا با خالی شدن باتری شاهین مواجه نشود. همچنین اگر قصد دارید که بیشتر درباره خالی شدن باتری بدانید پیشنهاد می کنیم مقاله علت زود خالی شدن باتری ماشین را از مجله یدک یار مطالعه فرمایید.

بهترین زمان تعویض لنت شاهین

لنت ترمز شاهین یکی از قطعات بکار رفته در سیستم ترمز این خودروست که نقش بسیار مهمی را در توقف و کاهش سرعت ماشین بر عهده دارد. فرسودگی لنت شاهین باعث کاهش عملکرد ترمز این ماشین و همچنین به خطر افتادن سلامت سرنشینان و سایر افراد می شود که به همین دلیل باید در صورت بروز علائم زمان تعویض لنت ترمز این قطعه را تعویض کنید. معمولاً لنت های جلو شاهین را بهتر است هر ۴۰ هزار کیلومتر و لنت های عقب شاهین را هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.

بهترین زمان تعویض لاستیک شاهین

لاستیک ها نقش بسزایی را روی هندلینگ و کیفیت سواری دارند و به دلیل اینکه بعد از مدتی دچار فرسودگی می شوند بایستی تعویض شوند. بهتر است لاستیک های جلو شاهین را هر ۷۰ هزار کیلومتر و لاستیک های عقب شاهین را هر ۹۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.

بهترین زمان تعویض فیلتر و صافی شاهین

خودروی شاهین دارای انواع فیلترها می باشد که در ادامه به تفکیک به بهترین زمان تعویض فیلتر و صافی شاهین پرداخته‌ایم.

بهترین زمان تعویض فیلتر هوا شاهین:

وظیفه فیلتر هوا شاهین جلوگیری از ورود آلاینده‌ها و گرد و غبار موجود در هوا به داخل موتور است تا از آسیب های مختلف قطعات مانند سوپاپ ها، رینگ های پیستون، بدنه سیلندرها و… جلوگیری کند. با گذر زمان فیلتر هوا دچار گرفتگی می شود و کارایی خود را از دست می دهد که به همین دلیل بهتر است هر ۱۰ الی ۱۵ هزار کیلومتر فیلتر هوا شاهین را تعویض کنید

بهترین زمان تعویض فیلتر اتاق شاهین:

فیلتر کابین یا همان فیلتر اتاق شاهین یکی دیگر از فیلترهای مهم این خودروست که وظیفه دارد هوای ورودی به کابین خودرو را کنترل کند. فیلتر هوا شاهین با جذب آلاینده‌های هوای ورودی به کابین خودرو اجازه نمی دهد که سلامت سرنشینان خودرو به خطر بیفتد. به طور میانگین بهترین زمان تعویض فیلتر اتاق شاهین هر ۱۲ الی ۱۵ هزار کیلومتر می باشد که البته اگر در محیط های با آلودگی زیاد تردد می کنید بهتر است زودتر از این بازه اعلامی، فیلتر اتاق شاهین را تعویض کنید.

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن شاهین:

فیلتر روغن شاهین وظیفه پاک کردن کثیفی‌های داخل روغن موتور را برعهده دارد. روغن موتور شاهین به دلیل اینکه از اجزای مختلف موتور حرکت می کند و عملیات خنک کردن این قسمت ها را انجام می دهد، در حین برگشت کثیفی های زیادی را به خود جذب می کند که اگر این کثیفی ها توسط فیلتر روغن گرفته نشود، روغن موتور کارایی خود را از دست می دهد. معمولاً توصیه می شود که هر وقت قصد دارید روغن موتور شاهین را تعویض کنید همراه با آن، فیلتر روغن شاهین را هم را تعویض کنید.

بهترین زمان تعویض صافی بنزین شاهین:

در نهایت نوبت به صافی بنزین شاهین می رسد که این قطعه کثیفی های موجود در بنزین را به خود جذب می کند تا سلامت موتور ماشین به خطر نیفتد. با توجه به حساسیتی که موتور شاهین به بنزین دارد، توصیه می کنیم حداکثر هر ۲۰ هزار کیلومتر صافی بنزین شاهین را تعویض کنید.

بهترین زمان تعویض کمک فنر شاهین

یکی از اجزای بسیار مهم سیستم تعلیق شاهین کمک فنر می باشد که وظیفه جذب ضربات و ارتعاشات وارده به شاسی خودرو را بر عهده دارد تا اتاق ماشین به لرزه و سر و صدا نیفتد. با توجه به شرایط جاده و خیابان هایی که در آن تردد می کنید عمر کمک فنر شاهین می تواند متفاوت باشد ولی به طور معمول کمک فنر شاهین را می بایست نزدیک به هر ۱۰۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.

بهترین زمان تعویض کاتالیزور شاهین

کاتالیزور شاهین که با نام مبدل کاتالیستی نیز شناخته می شود قطعه‌ای است که انتشار آلودگی های خودرو را کنترل می کند. کاتالیزور شاهین دارای لوله‌های پهنی است که از یک طرف به خروجی اگزوز و از طرف دیگر به خروجی منیفولد موتور نصب می شود تا باعث کاهش آلایندگی خودرو شود. عمر کاتالیزور شاهین می تواند مختلف باشد اما به طور معمول بهتر است هر ۱۰۰ هزار کیلومتر سلامت این قطعه را مورد بررسی قرار دهید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.