جواب خودارزیابی ها و فعالیت های درس 2 فارسی کلاس هشتم

0

گام به گام درس 2 فارسی هشتم  ،جواب خود ارزیابی ها و فعالیت ها

» معنی صورتگر ماهر

کتاب فارسی هشتم با جواب pdf پی دی اف فارسی هشتم با معنی جزوه کامل فارسی هشتم کتاب فارسی هشتم pdf پی دی اف فارسی هشتم با جواب ۱۴۰۰ سوالات فصل به فصل فارسی هشتم با جواب pdf پاسخ فعالیت های نوشتاری فارسی هشتم pdf سوالات فارسی هشتم با جواب

خود ارزیابی صفحه ۲۰ فارسی هشتم

1- در بیت آخر شعر «صورتگر ماهر» به کدام یک از نام‌های خداوند اشاره شده است؟
پاسخ: صورتگر، ماهر، بی تقلید

2- چه شگفتی ‌های دیگری از زندگی مورچه می‌دانید؟
پاسخ: مورچه‌ ها تقسیم کار دارند. آنهایی که جوان ‌تر هستند از تخم ‌ها پرستاری می‌کنند. بعضی ‌ها نگهبان هستند. بعضی‌ ها کارگر هستند بعضی ‌ها مسئول تغذیه ملکه هستند و…

3- چرا خداوند، در قرآن کریم، انسان را به اندیشیدن در شگفتی‌های خلقت دعوت می‌کند؟
پاسخ: چون شگفتی های آفرینش نشانه ای از قدرت خدا است. با اندیشیدن در این شگفتی ها به چیزهای زیادی پی می بریم و می فهمیم که جهان براساس نظم و قاعده خاصی آفریده شده است.

گفت و گو صفحه 22 فارسی هشتم

1- درباره «شگفتی های آسمان»، از منابع مناسب، مطالبی را فراهم آورید و آن را در کلاس بخوانید و درباره آن گفت وگو کنید.
پاسخ: امیر مؤمنان علیه‌السلام در خطبه ای درباره آفرینش آسمان و شگفتی‌های آن می‌فرماید: «خداوند، فضای باز و پستی و بلندی و فاصله های وسیع آسمان‌ها را بدون این که بر چیزی تکیه کند، نظام بخشید و شکاف‌های آن را به هم آورد… و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را با نوری کمرنگ برای تاریکی شب‌ها قرار داد. بعد آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت درآورد و حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند که بین شب و روز تفاوت باشد و قابل تشخیص شود و با رفت و آمد آن‌ها، شماره سال‌ها و اندازه گیری زمان ممکن باشد. پس در فضای هر آسمان، فلک آن را آفرید و زینتی از گوهرهای تابنده و ستارگان درخشنده به یار است… و تمامی ستارگان از ثابت و استوار، و گردنده و بی‌قرار، فرود آینده و بالا رونده، و نگران کننده و شادی آفرین را، تسلیم اوامر خود فرمود».

2- در ابیات زیر، «خفاش» و «طاووس» به عنوان نشانه به کار رفته اند؛ درباره مفهوم نمادین هر یک از آن ها تحقیق و گفت وگو کنید.
 نور خورشید در جهان، فاش است آفت از ضعف چشم خفاش است
طاووس را به نقش و نگاری که هست، خلق تحسین کنند و او خجل از پای زشت خویش
طاووس : نماد زیبایی و غرور
خفّاش : جهل و نادانی و شیطان

فعالیت های نوشتاری صفحه 22 فارسی هشتم

1- در متن درس، کلمه هایی بیابید که یکی از حروف زیر، در آن ها به کار رفته باشد؛ سپس آن ها را بنویسید.«ت، ط» ، «ث، س، ص»، «ق، غ» 
«ق، غ»: غلام – سراغ – چراغ – قدرت – حدقه – عقل – نغز – برق – شوق – قاه قاه – تقلید – غیر
«ث، س، ص»: گوسفند – صحرا – سرگرم – مسافر – سراغ – اسرار – چسبیده – سنگین – سرخ – حواس – داس – جثّه – فصل – زمستان – استوار – سایبان – سبزی – خاص – صورتگر – تماثیل – سان – صفحه – هستی
«ت، ط»: نمی توانم – درخت – بی همتا – تاریکی – قدرت – شگفتی – تابان – می ترسند – متّحد – کشتزار – انگشت – طاووس – استوار – چتر – تشبیه – دسته – تماشا – اطراف – تماثیل – تصاویر

2- ارکان تشبیه را در هر یک از موارد زیر مشخص کنید.

الف) ملخ، دو پای داس مانند دارد که با آنها اشیا را برمی دارد.
الف) مشبه : دو پا
مشبه به : داس
وجه شبه : برداشتن اشیا
ادات تشبیه : مانند

ب) مهربان و ساده و بی کینه است مثل نوری در دل آیینه است
ب) مشبه : او [خدا]
مشبه به : نور
وجه شبه : روشنایی
ادات تشبیه : مثل

3- به کمک واژه زیر، یک تشبیه بنویسید، به طوری که همه ارکان تشبیه را دارا باشد.
خورشید:  مشبه : امام زمان(عج) /  مشبه به : خورشید پشت ابر/ وجه شبه : غایب بودن / ادات تشبیه : همانند

4- شاعر در سروده «صورتگر ماهر» به کدام پدیده های خلقت اشاره کرده است؟
پاسخ: فصل بهار

فرصتی برای اندیشیدن صفحه 28 فارسی هشتم

1- درباره ارتباط محتوایی این داستان با مصراع «از محبّت خارها گل می‌شود» توضیح دهید.
پاسخ: داستان دور محور ایثار و از خود گذشتگی می ‌چرخد. کشمکش اصلی داستان بین سه شخصیت گیاه، مرداب و سنگ است. سنگ و مرداب بر سر زندگی بخشیدن به یک گیاه در کشمکش هستند که به ظاهر در این کشمکش مرداب پیروز می‌شود و سنگ با ایثار جان خود به گیاه حیات تازه می ‌بخشد.

2- به نظر شما چه عواملی سبب گردید، از دل سنگ، چشمه پاک و زلال جاری شود؟
پاسخ: محبت، ایثار و از خود گذشتگی، دوست داشتن دیگران، زندگی بخشی به دیگران، دیگر دوستی و…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.