چراغ هشدار فشار باد تایر خودرو (Tire Pressure) چیست و چگونه خاموش کنیم ؟

0

چراغ هشدار در مورد فشار باد تایر خودرو (Tire Pressure)

فشار باد تایر خودرو و این تصویر که در زیر می بینید در انگلیسی Tire Pressure Monitoring System (TPMS) به معنی سیستم نظارت بر فشار تایر خودرو می باشد که نشان دهنده مشکلی در باد لاستیک ماشین است.

لاستیک های با باد کم یا زیاد، برای رانندگی و سرنشینان آن ایمن نیست و ممکن است به سرنشینان یا خودرو آسیب وارد شود. بهترین راه حل این است در اولین فرست مناسب توقف کنید و باد لاستیک های خود را پیش متخصص آن چک کنید.

مثلا اگر وقتی مشکلی در یک یا چند تایر وجود داشته باشد نماد مربوط به فشار باد خودرو یعنی TPMS ثابت است. اگر این نماد با روشن کردن ماشین به مدت 60 تا 90 ثانیه چشمک زده و روشن می ماند، حتی در صورتی که لاستیک ها دارای باد مناسب باشند و به درستی باد شده باشند، احتمال مشکل در حسگرها یا سنسورهای TPMS خودرو نیز وجود دارد.

خرابی TPMS خودرو بر عملکرد لاستیک‌ ها تاثیرگذار نیست، ولی اگر مشکلی در باد تایرهای ماشین پیش بیاید شما نمی توانید آن را رصد کنید و بهتر است هر چه سریعتر آن را تعمیر کنید.

چگونه می توانم چراغ هشدار فشار کم لاستیک خود را خاموش کنم؟

چراغ مزاحم دیگری روی داشبورد شما روشن می شود. این بار چراغ هشدار فشار پایین لاستیک است. رفع مشکل می تواند به سادگی اضافه کردن هوا به لاستیک های شما باشد. اگر باد لاستیک را چک کرده باشید و مشکلی ندارد، چه کار می کنید؟ برای اطلاع از سیستم مانیتورینگ فشار کم تایر خودروی خود به ادامه مطلب بروید – چرا به آن نیاز دارید، چگونه کار می کند، و وقتی این چراغ هشدار روشن می شود چه کاری باید انجام دهید.

چرا ماشین من به سیستم مانیتورینگ فشار کم تایر نیاز دارد؟

 

وسیله نقلیه شما مجهز به سیستم مانیتورینگ فشار کم لاستیک (TPMS) است تا به شما کمک کند تا مطمئن شوید که لاستیک‌هایتان تا فشار باد صحیح باد شده‌اند. تقریباً 200 مرگ هر سال به دلیل تصادفات مربوط به لاستیک رخ می دهد و تعداد زیادی از آنها به دلیل کم باد بودن لاستیک ها اتفاق می افتد. برای لحظه ای به این فکر کنید. آخرین باری که فشار باد لاستیک های خود را چک کردید کی بود؟ آیا همانطور که توصیه می شود ماهی یک بار فشار باد لاستیک خود را چک می کنید؟ TPMS کار را کمی برای شما آسان می کند.

خوب، پس من به یک سیستم مانیتورینگ فشار کم تایر نیاز دارم، اما چگونه کار می کند؟

خودروی شما به TPMS مستقیم یا غیرمستقیم مجهز است. حسگرها در یک TPMS مستقیم فشار هوای درون هر یک از لاستیک‌های شما را کنترل می‌کنند. اگر فشار باد لاستیک در یک یا چند تایر شما 25 درصد یا بیشتر کاهش یابد، ماژول رایانه در وسیله نقلیه شما چراغ هشدار فشار باد لاستیک را روی داشبورد شما روشن می کند. با یک TPMS غیرمستقیم، از سنسورهای سرعت چرخ برای تعیین سرعت چرخش تایرها در مقایسه با اندازه نسبی تایرها استفاده می شود. اگر چرخی سریع‌تر از آنچه باید بچرخد، رایانه ماشین شما فرض می‌کند لاستیک کم باد شده است و به چراغ هشدار TPMS می‌گوید که روشن شود.

چراغ هشدار فشار باد تایر روشن است. حالا چی؟

جدول تنظیم باد لاستیک آموزش تنظیم باد تنظیم باد چیست مزایای تنظیم باد لاستیک میزان باد لاستیک 206 میزان باد لاستیک 405 میزان باد لاستیک پراید دانستنی های فنی خودرو

  • اگر در حین رانندگی روشن می شود: اگر در حال رانندگی هستید و TPMS روشن است، به مکانی امن بروید و توقف کنید تا لاستیک های خود را بررسی کنید. مگر اینکه لاستیک شما کاملاً صاف باشد، باید از یک گیج تایر برای بررسی فشار باد تایر در هر لاستیک استفاده کنید. می‌توانید فشار باد لاستیک صحیح را روی برچسب موجود در پانل درب سمت راننده یا در دفترچه راهنمای خودرو خود بیابید (از فشار باد مشخص شده در دیواره جانبی لاستیک‌های خودرو خود استفاده نکنید). اگر یک یا چند لاستیک کم است، آنها را دوباره باد کنید. ( برای اطلاعات در مورد نحوه مراقبت از لاستیک ماشین خود اینجا را کلیک کنید .)

نکته سریع: همیشه یک گیج لاستیک را در محفظه دستکش حمل کنید تا بتوانید هر ماه یک بار فشار هوا را به سرعت چک کنید. به یاد داشته باشید، زمانی که لاستیک‌ها سرد هستند، آن‌ها را چک کنید – اول صبح بهترین کار است.

اگر در هوای سرد روشن شود (صبح یا قبل از شروع رانندگی):

  • فشار هوا در لاستیک‌های شما با سردتر شدن دما کاهش می‌یابد. در واقع، هر چه دما سردتر باشد، فشار بیشتر کاهش می یابد. اگر فشار باد تایر 25 درصد یا بیشتر کاهش یابد، چراغ هشدار داشبورد TPMS روشن می شود. شما باید به لاستیک‌های خود هوا اضافه کنید، اما مراقب باشید که آنها را بیش از حد پر نکنید زیرا با گرم شدن لاستیک‌ها، هوا در آنها منبسط می‌شود.

نکته سریع: برخی از خودروها دارای دکمه تنظیم مجدد برای چراغ هشدار TPMS هستند. هنگامی که لاستیک ها را با فشار صحیح پر کردید، چراغ هشدار روی پانل ابزار خود را دوباره تنظیم کنید.

چرا چراغ هشدار TPMS بعد از تنظیم مجدد روشن می شود یا روشن می شود؟

اگر هوا اضافه کرده اید اما چراغ هشدار فشار هوا روشن می ماند، سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر شما مشکل دارد یا نشتی کند دارید. با فرض اینکه لاستیک شما نشتی نداشته باشد، چراغ هشدار TPMS روشن نشان دهنده مشکل در سنسور فشار باد تایر است. یکی از آنها ممکن است خراب باشد، ممکن است باتری لیتیوم یونی مرده باشد یا ممکن است یک نقص داخلی در TPMS وجود داشته باشد. در هر یک از این موارد، باید کار تعمیر سیستم مانیتورینگ فشار تایر خود را انجام دهید.

نکته سریع: اگر چراغ هشدار TPMS پس از پر کردن لاستیک با هوا دوباره روشن شد، لاستیک را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که فشار باد مناسبی دارد. اگر فشار باد لاستیک پایین است، نشت هوا دارید و باید لاستیک را تعمیر یا تعویض کنید

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.