بررسی علت روشن شدن چراغ استپ در حالت های مختلف

0

دانستن علت روشن شدن چراغ استپ برای رانندگان دارای اهمیت بسیاری است. در واقع چراغ استپ در حالت هایی روشن می شود که مشکلی در خودرو وجود داشته باشد. ما در این مقاله به بررسی علت روشن شدن چراغ استپ در حالت های مختلف پرداخته ایم تا بتوانید عیب یابی ماشین خود را انجام دهید.

امروزه اکثر خودروهای دارای چراغ های هشدار دهنده بر روی صفحه کیلومتر هستند که هر کدام از این چراغ های هشدار، مشکلاتی را به راننده اطلاع می دهند. خودروها دارای کامپیوتر مرکزی یا همان ECU هستند که ECU از طریق سنسورهایی که در بخش های مختلف دارد، اطلاعات را دریافت می کند و اگر مشکلی وجود داشته باشد، وضعیت را به راننده اطلاع می دهد. شما به عنوان راننده ممکن است بعضی مواقع دیده باشید که چراغ استپ یا دیگر چراغ های هشدار مانند چراغ روغن یا چراغ باتری بر روی صفحه کیلومتر خودرو شما ظاهر می شود. در واقع، وقتی که این چراغ های هشدار را می بینید، به شما هشدار می دهند که بخشی از ماشین شما به درستی کار نمی کند.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی “روشن شدن چراغ استپ” در حالت های مختلف بپردازیم تا بدانید به چه دلیل این چراغ استپ ظاهر می شود (why the stop sign turns on) تا بتوانید عیب یابی را به درستی انجام دهید و مشکل را حل کنید.

علت روشن شدن چراغ استپ چیست؟

آموزش مکانیک و برق خودرو دور موتور 206 در حالت درجا نوسان دور موتور پراید گاز خوردن ماشین در حالت خلاص آموزش عیب یابی ماشین

دلیل روشن شدن چراغ استپ میتواند بسیار متفاوت باشد اما رایج ترین “علت روشن شدن چراغ استپ”، را میتواند یکی از موارد زیر دانست :

  • درگیر بودن ترمز دستی
  • مشکل در سوئیچ ماشین
  • کم بودن سطح روغن ترمز
  • فرسوده شدن یا تمام شدن لنت ترمز
  • گرمای بیش از حد ماشین و بالا رفتن آمپر
  • فرسوده شدن یا پاره شدن تسمه تایم ( مشاهده لیست قیمت تسمه تایم ماشین)

بسیار مهم است زمانی که با این مورد مواجه شدید سریعاً خودرو را متوقف کنید و دلیل روشن شدن چراغ استپ را بیابید تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کنید. زمانی که چراغ STOP روشن می شود شما باید ماشین خود را به مکانیکی بگیرید تا افراد متخصص پس از عیب یابی دقیق بتوانند مشکل خودروی شما را حل کنند.

علت روشن شدن چراغ استپ و باطری

بعد از استارت زدن ماشین اگر مشاهده کردید که چراغ استپ و باتری به صورت همزمان روشن می باشد باید بدانید که “علت روشن شدن چراغ استپ و باطری” از دینام خودرو است. اگر مشکل از دینام ماشین باشد، این چراغ های هشدار هم در حالت ایستاده و هم در حرکت روشن می شوند چراکه معمولاً اگر دینام ماشین خراب نباشد، چراغ استپ و باتری با گاز دادن خاموش خواهند شد.

بعضی از افراد وقتی علت روشن شدن چراغ استپ و باطری رامشکل از باتری خودرو میدانند و به این مشکل توجهی نمی کنند یا اینکه به فورا سراغ تعویض باتری می روند که در واقع اینطور نیست، چراکه این چراغ باتری به سنسوری متصل است که میزان ولتاژ خروجی دینام را بررسی می کند و زمانی که میزان ولتاژ خروجی از محدوده استاندارد بالاتر یا پایین تر باشد، چراغ باطری روی صفحه کیلومتر ظاهر می شود و وقتی که به محدوه استاندارد می رسد، دوباره خاموش می شود. اما اگر در هنگام روشن شدن چراغ باتری چراغ چک نیز روشن شود به معنای تموم شدن باتری است و باید آن را تعویض کنید. اگر تمایل دارید تا راجب علت روشن شدن چراغ چک بیشتر بدانید، به وبلاگ یدک یار مراجعه کنید.
بهترین راه تشخیص کمک گرفتن از دستگاه مخصوص آمپر سنجی است که سلامت باتری و دینام را بررسی میکند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می توانید علت روشن شدن چراغ باتری یا دینام را از یدک یار مطالعه کنید.

علت روشن شدن چراغ استپ و روغن

“علت روشن شدن چراغ استپ و روغن” می تواند مختلف باشد که پس از مراجعه به افراد متخصص و دیاگ زدن، علت دقیق آن مشخص خواهد شد. با این حال، عمده دلایلی که می تواند باعث روشن شدن همزمان چراغ استپ و روغن شود شامل موارد زیر می باشد :

  • فرسوده شدن فیلتر روغن یا نامرغوب بودن آن
  • ضعیف شدن پمپ روغن یا همان اویل پمپ
  • خراب بودن میل لنگ
  • یاتاقان ها
  • ایراد داشتن سیم کشی ماشین
  • کیفیت پایین روغن موتور

اگر احساس می کنید که کارکرد موتور تغییری نکرده ولی هنوز چراغ استپ و روغن به صورت همزمان روشن است، احتمالاً یکی از سنسورها کار نمی کند و یا اطلاعات درستی را به ECU ارسال نمی کند. در این مواقع فقط ایراد دقیق با دستگاه دیاگ قابل تشخیص است. البته که دقت داشته باشید اگر موتور ماشین شما به درستی کار نمی کند و یا صداهای غیر معمول را از موتور می شنوید، سریعاً خودروی خود را خاموش کنید و با استفاده از یدک کش خودرو را به تعمیرگاه انتقال دهید و دلیل روشن شدن چراغ استپ و روغن را بیابید. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه میتوانید مقاله دیاگ چیست را مطالعه کنید.

اگر تمایل دارید تا اطلاعات دقیق تری داشته باشید، میتوانید مقاله علت روشن شدن چراغ روغن و استپ را در وبلاگ یدک یار مطالعه کنید.

علت روشن شدن چراغ استپ و آمپر آب

در حالت عادی “علت روشن شدن چراغ استپ و آمپر آب” نشانه های جوش آوردن خودرو است و نیاز به بررسی سیستم خنک کننده دارد.
اما اگر بعد از چک کردن درجه آب و رادیات خودرو دمای آب پایین بود به احتمال قوی علت روشن شدن چراغ آمپر آب و استپ اشکال در سیستم سیم کشی یا ECU خودرو میباشد. به نزدیک ترین مکانیک برای بازدید از سیستم خودرو مراجعه کنید. خرابی سنسور دمای آب خودرو هم میتواند علت روشن شدن چراغ استپ و چراغ آمپر آب باشد که در این صورت باید قطعه را تعمیر و با تعویض کنید.

علت روشن شدن چراغ استپ و ترمز دستی

با دانستن “علت روشن شدن چراغ استپ و ترمز دستی” که یکی از رایج ترین اتفاق ها است که در خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ وجود دارد ، می توانید مشکل روشن شدن چراغ استپ و ترمز دستی را حل کنید.

در وهله اول حتماً بررسی کنید که ترمز دستی بالا نباشد و یا اینکه سوئیچ ماشین شما مشکلی ندارد. مورد بعدی که می تواند علت روشن شدن همزمان چراغ ترمز دستی و استپ باشد، پایین آمدن سطح روغن ترمز ماشین یا تمام شدن لنت ترمز است. با لاغر شدن لنت های ترمز، سطح روغن ترمز پایین می آید که این پایین رفتن سطح روغن ترمز باعث می شود سنسور فعال شود و اطلاعات را به کامپیوتر خودرو ارسال کند و در نهایت مشاهده کنید که چراغ استپ و چراغ روغن خودروی شما روشن می شود. ما در مجله یدک یار به بررسی تشخیص زمان تعویض لنت ترمز پرداخته ایم تا بتوانید به راحتی زمان تعویض این قطعه را بدانید.

در صورت نیاز به تعویض لنت ترمز خودرو خود میتوانید با مراجعه به بخش تخصصی فروش این قطعه، شاهد بهترین لیست قیمت لنت ماشین در بین فروشگاه های اینترنتی باشید. در این بخش میتوانید خودرو خود را انتخاب و انواع لنت ترمز مناسب برای آن را به تفکیک برند همراه قیمت مشاهده نمایید.

علت روشن شدن چراغ استپ در سربالایی

بعضی مواقع ممکن است هنگام حرکت در سربالایی متوجه روشن شدن چراغ استپ شوید. برای فهمیدن “علت روشن شدن چراغ استپ در سربالایی” شما باید ابتدا از پایین بودن ترمز دستی اطمینان حاصل کنید. اگر ترمز دستی درگیر نیست و هنوز چراغ استپ روشن است، می توان گفت که این مشکل معمولاً به خاطر مشکل در سیستم ترمز، کم بودن روغن ترمز یا تمام شدن لنت ترمز است.

البته که این مشکل می تواند اساسی تر از این ها باشد که در این مواقع باید خودروی خود را دیاگ بزنید تا عیب یابی دقیق صورت گیرد.

علت روشن شدن چراغ استپ و باتری و سفت شدن فرمان

“علت روشن شدن چراغ استپ و باتری و سفت شدن فرمان” که در خودروهایی مانند پژو، تندر ۹۰، زانتیا، تیبا، پراید و… رخ می دهد می تواند به دینام خودرو اشاره کرد که دلیل اصلی این مشکل است.

زمانی که چراغ استپ و باتری روشن می شود ممکن است فرمان خودرو هم سفت شود و شما نتوانید آن را به درستی بچرخانید. خرابی دینام ماشین می تواند علت روشن شدن چراغ باتری و استپ باشد که اگر این مشکل را برطرف نکنید می تواند مشکلات بزرگتری مانند آسیب رسیدن به موتور ماشین رخ دهد، برای همین در صورت بروز این اتفاق حتماً خودرو را به مکانیکی ببرید تا خودروی شما به طور دقیق بررسی و عیب یابی شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به روشن شدن چراغ های هشدار از جمله چراغ استپ، چراغ باتری، چراغ ترمز دستی و… در شرایط مختلف دارید می توانید دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا افراد از این مشکلات آگاهی پیدا کنند و بتوانند آن ها را رفع کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.