نحوه شارژ ماشین‌های برقی و هیبریدی و پلاگین هیبریدی چگونه است؟

0

ماشین‌های برقی این روزها یکی از موضوعات داغ در حوزه خودرو هستند. در مورد ماشین‌های برقی هر روز خبرهای تازه ای منتشر می شود و روز به روز نیز به طرفداران این اتوموبیل اضافه می‌شود.

در این مطلب در مورد شارژ ماشین های برقی و نحوه شارژ ماشین‌های برقی در ایران، با شما صحبت خواهیم کرد.

شارژ ماشین‌های برقی و هیبریدی و معرفی انواع خودرو برقی

 خودروهای برقی  طرز کار خودروهای برقی  موتور خودروهای برقی  مشکلات خودروهای برقی  مزایای خودروهای برقی  شتاب خودروهای برقی  تعویض روغن موتور خودرو برقی  دانش خودرویی

قبل از صحبت در مورد این که چگونه ماشین‌های برقی شارژ می‌شوند، بهتر است انواع این خودروها را بشناسیم.

انواع خودروهای برقی

به صورت کلی خودروهای برقی از یک یا چند منبع انرژی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برای انتقال قدرت به موتور استفاده می‌کنند. در خودروهای برقی سیستم پیشرانه را می توان به صورت های مختلفی از جمله، سری، موازی و سری، موازی ترکیب کرد.

خودرو برقی سری

در این خودرو که همزمان از باطری و بنزین استفاده می کند. انرژی به صورت بهینه تری تولید شده و آلودگی نیز کاهش خواهد یافت. در این حالت موتور احتراقی توان ماشین را به صورت مستقیم تامین نمی کند، بلکه انرژی را به موتور الکتریکی رسانده و در وضعیت هایی که مسافت بیشتری طی می شود یا باطری شارژ ندارد، از توان موتوراحتراقی استفاده خواهد شد.

خودرو برقی موازی

در حالت موازی هم موتورهای بزینی و الکتریکی همزمان در حال فعالیت هستند. به این صورت که هر کدام جداگانه فعالیت تامین انرژی را انجام داده و موتور از هر دو تغذیه می شود.

خودرو برقی، موازی و سری

در این حالت انرژی که از موتور احتراقی تولید می شود، به دو بخش مکانیکی و الکتریکی تقسیم خوهد شد. البته گاهی انرژی می تواند در باطری نیز ذخیره گردد. در این حالت موتور هم به صورت موازی و هم به صورت سری می تواند فعالیت کند.

خودروهای تمام برقی

در خودروهای تمام برقی، هیچ موتور بنزینی تعبیه نشده است. تنها منبع تامین کننده انرژی، باطری است. ماشین برقی تسلا، نیسان لیف و… در این مدل قرار می‌گیرند.

خوب همانطور که در موارد بالا بررسی کردیم، خودروهای هیبریدی از دو منبع بنزین و برق برای تامین انرژی استفاده می‌کنند و برای تامین انرژی هم به بنزین و هم به شارژ باطری نیاز خواهند داشت.

برد خودرو چیست برد خودرو برقی افزایش راندمان موتور بالا بردن راندمان موتور دلایل کاهش راندمان موتور آموزش نکات فنی خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو

شارژ خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی عادی توسط یک پریز سه شاخه برق و یک شارژر 120ولتی شارژ می گردند که این پروسه حدود 20ساعت زمان می برد.

شارژ خودروهای هیبریدی پلاگین

در نوع دوم ماشین های برقی که هیبریدی پلاگین هستند. انرژی اولیه آن ها از باطری تامین شده و از خالی شدن باطری از انرژی بنزین استفاده می شود.

ولتاژ شارژر خودروهای هیبریدی نوع دوم (اتصالی-پلاگین) حدودا 240ولت می باشد و زمان شارژ آن را تا حدود 8 الی 12 ساعت کاهش می دهد.

شارژ خودروهای برقی

در خودروهای تمام الکتریکی، انرژی فقط از طریق باطری تامین می‌شود. این خودروها در جایگاه‌های مخصوص شارژ خواهند شد. در ایران تعداد بسیاری کمی ایستگاه شارژ خودورهای تمام الکترونیکی وجود دارد.

خودروهای تمام الکتریکی (برقی) با یکبار شارژ حدود 250کیلومتر را طی می کنند.

ماشین های تمام الکتریکی (برقی) بدلیل تک موتوره بودن نیاز بسیار زیادی به شارژ برقی دارند بنابراین شارژر تعبیه شده برای آنها 480 ولت است و در کمتر از 30 دقیقه 80% از باطری خودرو شارژ می شود.

 آپشن های تیگو 8 پرو  قیمت تیگو 8 پرو  مشخصات تیگو 8 پرو  معایب و مزایای تیگو 8 پرو  مقایسه تیگو 8 پرو  دفترچه راهنمای تیگو ۸ پرو  دفترچه راهنمای خودرو  دفترچه راهنمای خودروهای چینی  جعبه فیوز تیگو ۸ پرو  روغن موتور مناسب تیگو ۸ پرو  تعمیر و نگهداری خودرو  تعمیر و نگهداری خودرو اتوماتیک  گیربکس تیگو 8 پرو

شارژ ماشین‌های برقی و انواع سطوح شارژ در ماشین های هیبریدی

ماشین‌های هیبریدی در کشور ما، پر استفاده‌ترین نوع ماشین‌های الکترونیکی محسوب می‌شوند. برای شارژ ماشین‌های هیبریدی سه سطح جداگانه وجود دارد. در ادامه انواع سطوح شارژ ماشین‌های هیبریدی را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

هنگام خرید اتوموبیل‌های هیبریدی، شارژر متناسب با مدل و میزان ولتاژ منزل‌تان، داده خواهد شد. این شارژر توسط خودتان یا توسط برقکار وصل خوهد شد.

 

شارژر اتومبیل های هیبریدی بطور کلی به 3 سطح تقسیم می شوند :

سطح یک ( ولتاژ 120 ولت )

این ولتاژ همان ولتاژ استاندارد شهری است. اکثر اتوموبیل‌های هیبریدی دارای این نوع شارژر می‌باشند. این شارژر طی مدت 16 الی 20 ساعت باطری را فول خواهد کرد.

قابل استفاده در هر نقطه از شهر می‌باشد.

 سطح دو (ولتاژ 240 ولت)

با استفاده از این شارژر، مدت زمان شارژ نصف خواهد شد. اما پریزهای 240 ولتی بسیار کمیاب هستند.

این شارژر، باطری را طی 8 ساعت فول خواهد کرد.

این شارژرها باید جداگانه خریداری و نصب گردند.

 سطح سه ( 480 ولت )

خاص‌ترین نوع شارژرهای ماشین‌های هیبریدی، این موارد هستند. شارژرهای سطح 3، در مدت نیم ساعت، باطری را فول خواهند کرد و به 480 ولت برق نیاز دارند. البته قبل استفاده از این شارژر، نیاز است تا در مورد میزان تحمل باطری اتوموبیل خود، اطمینان حاصل کنید. در حال حاضر سریع‌ترین شارژرها این موارد هستند. پس اگر برای شما سرعت در شارژ مهم است، پیشنهاد می‌کنیم برای شارژ ماشین برقی خود، از این نوع استفاده کنید.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.