عیب‌یابی و تعمیر ecu چه مراحلی دارد و چگونه انجام می شود؟

0

عیب‌یابی و تعمیر ecu

برای عیب یابی و تعمیر ecu، لازم است اطلاعت خوبی از دنیای برق و الکترونیک به همراه دانشی خوب از نحوه ساز و کار مکانیکی اتوموبیل داشته باشید. در ادامه قصد داریم برخی نکات کلیدی از نحوه عیب یابی ecu را به صورت اجمالی بررسی کنیم.

 انواع ایسیو زیمنس  ایرادات ایسیو زیمنس  ایسیو زیمنس چیست  پایه های ایسیو زیمنس  رفع مشکلات ایسیو زیمنس معمولی  نقشه ایسیو زیمنس بایفیول  ایسیو زیمنس دوگانه  آموزش تعمیر ایسیو زیمنس  تعمیر ایسیو زیمنس پژو 206  آموزش فلش دار کردن ایسیو  فلش زدن به ایسیو زیمنس  دانلود ایسیو چیست  دانلود ایسیو زیمنس  انواع ایسیو پژو 206  انواع ایسیو پراید  پایه های سنسور در ایسیو  تعمیر ایسیو خودرو  ECU  ecu چیست  ecu خودرو  ECU زیمنس  آموزش آپدیت ecu خودرو  آموزش تعمیر ecu  آموزش تعمیرات ecu  آموزش تعمیر ECU زیمنس

برای این که با ecu و نحوه کارکرد آن آشنایی بیشتری داشته باشید، توصیه می‌کنیم ابتدا به مطالعه مقاله نحوه عملکرد ecu چگونه است، بپردازید.

Ecu قطعه‌ای است که وظیفه کنترل تمامی ورودی‌ها و خروجی‌ها در اتوموبیل را بر عهده دارد . چنین قطعه‌ای در اتوموبیل پیچیدگی نسبتا بالایی خواهد داشت. در واقع در ده‌ها بار در ثانیه تمامی ورودی‌ها کنترل می شود تا اطمینان حاصل شود که تمامی اجزای دیگر طبق مقادیر استاندارد تعریف شده در حال فعالیت هستند.

اگر میزان فعالیت اجزای دیگر خارج از حد استاندارد تعریف شده باشد، در ecu کد خطا ثبت شده و این کد برای این که توسط تکنسین ها بررسی شود، ذخیره خواهد شد.

چگونه می‌توان تشخیص داد که ecu نیاز به تعمیر دارد؟

یکی از علامت‌های خرابی ecu، کد خطا است که در حافظه ذخیره می شود. در واقع هنگامی که خطایی روی ecu ذخیره می‌گردد، یعنی برخی استانداردهای تعریف شده روی آن نادیده گرفته شده است. در این حالت اگرچه موتور همچنان به کار کردن ادامه می‌دهد، اما کارایی آن کاهش می‌یابد.

البته گاهی خطای کشف شده توسط ecu، خطایی جدی است که موتور را از کار کردن باز می‌دارد و یا برای امنیت بیشتر موتور را خاموش خواهد کرد.

اولین مرحله برای تشخیص مشکل و خطا، دسترسی به حافظه‌ای است که کدهای خطا در آن ذخیره می‌گردد.

استارت نخوردن اتوموبیل

یکی از بدترین علامت‌های خرابی ecu، این است که اتوموبیل به هیچ وجه استارت نمی‌خورد. البته در ابتدا ممکن است به سختی روشن گردد اما پس از خرابی کامل، واحد کنترل موتور از کار افتاده و اتوموبیل تا وقتی که ایراد برطرف نشده، روشن نخواهد شد.

بد کار کردن موتور

یکی دیگر از علائم خرابی ecu، بد کار کردن موتور است. این موضوع در هنگام سر بالایی رفتن و یا هنگامی که ماشین سنگین است، بیشتر حس خواهد شد.

دیگر علائم خرابی ecu

از جمله دیگر علائم خرابی ecu، می توان به مشکل در سوزاندن سوخت و یا مشکل در هنگام تعویض دنده اتوماتیک اشاره کرد.

بررسی تمامی علائم خرابی ecu، در این مقاله نمی گنجد. اما موارد فوق شایع ترین دلایلی هستند که اگر با آن ها مواجه شدید، نشان دهنده خرابی ecu است.

هزینه تعمیر و عیب یابی ecu چه قدر است؟

برای این مورد نمی توان عدد دقیقی را اعلام کرد ؛ اما به صورت کلی هزینه تعمیر ecu را می توان از 300 تا 500 هزار تومان تخمین زد. هرچه ecu کمیاب تر و ایراد ناشناخته‌تر باشد، این هزینه بیشتر خواهد بود. زیرا برای یافتن ایرادهای ناشناخته‌تر لازم است، تست‌های بیشتری گرفته شود تا به عیب کشف گردد. به شما توصیه می‌کنیم تعمیر ecu را تنها به دست افراد متخصص بسپارید. زیرا ecu بردی بسیار حساس و آسیب پذیر است. در صورتی که کوچک‌ترین اشتباهی در آن صورت بگیرد، ممکن است برای همیشه بسوزد و یا قطعه‌ای روی آن برای همیشه آسیب ببینید.

هزینه خرید ecu نو چه قدر است؟

گاهی تعمیر ecu امکان پذیر نیست و یا چندین ic همزمان آسیب دیده اند که جایگزین کردن آن‌ها نیز راه حلی به‌صرفه نمی باشد.

در این حالت بهتر است ecu جدیدی جایگزین کنیم.

در حال حاضر به دلیل نوسانات نرخ ارز در کشور ما برای جایگزین کردن ecu نیز قیمت ثابتی نمی توان در نظر گرفت ؛ اما به صورت کلی لازم است بدانید دو نوع ecu وجود دارد. نوع اول ای سی یو های چینی هستند که اگرچه قیمت کمتری دارند اما طول عمر آن ها نسبت به دیگر موارد اصلی خیلی کم تر است.

نوع دوم ecu های اصلی و اورجینال هستند که کمترین قیمت آن ها از 4 میلیون آغاز می گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.