آموزش مکانیک خودرو ( معایب سیستم کلاچ )

1

اطلاعات فنی ،علائم خرابی سیم کلاچ ،علت لرزش پدال کلاچ ،بلبرینگ کلاچ ۲۰۶ ،خرابی دوشاخه کلاچ ،تعویض سیم کلاچ پراید ،رگلاژ کلاچ پراید ،پمپ کلاچ بالا ،دوشاخه کلاچ پراید

 

کلاچ بر نمی گردد

فنر مرزی ( فنرهای اتصال دهنده صفحه فشار چدنی به شاسی دیسک کلاچ)دفرمه شده

دلیل نقص:

  •  خودرو زمانی که بار بیش از حد داشته ( overload )
  • در حال پایین آمدن از سراشیبی از دنده سنگین به عنوان ترمز استفاده شده.
  • در زمان پارک خودرو در سرازیری از دنده به جای ترمز دستی استفاده شده.
  • در حرکت خودرو با سر عت بالا از دنده سنگین استفاده شده ( دنده معکوس )
  • بین هزار خاری شفت گیربکس و صفحه کلاچ لقی ایجاد شده که ناشی از خوردگی ویا شکستن دندانه های هزارخار.

کلاچ بر نمی گرددکلاچ بر نمی گردد

فنر برگ ( صفحه ای که مابین دو لنت فشرده شده )شکسته شده

دلیل نقص:

  • بلبرینگ شفت هزار خار گیربکس معیوب شده.
  • یاتاقان هم مرکز کننده شفت هزار خار گیربکس و فلایویل معیوب شده.
  • شفت هزار خار گیربکس در نتیجه تاب ورداشتن .لنگی و چرخشی نا متعادل دارد.
  • به دلیل هم راستا بسته نشدن موتور و گیربکس . شفت هزار خار گیربکس و فلایویل در یک محور نمی چرخند.

کلاچ بر نمی گردد

دنده های هزار خار آسیب دیده

دلیل نقص:

  • بلبرینگ شفت هزار خار گیربکس معیوب شده.
  • یاتاقان هم مرکز کننده شفت هزار خار گیربکس و فلایویل معیوب شده.
  • شفت هزار خار گیربکس در نتیجه تاب ورداشتن . لنگی و چرخش نا متعادل دارد.
  • به دلیل هم راستا بسته نشدن موتور و گیربکس . شفت هزارخار گیربکس و فلایویل در یک محور نمی چرخند.

کلاچ بر نمی گردد

بلبرینگ آسیب دیده

دلیل نقص:

  • گرم شدگی بیش از حد بلبرینگ در نتیجه خطای تنظیم بلبرینگ که قطعات پلاستیکی را ذوب کرده وروغن پس می دهد و باعث سختی چرخش بلبرینگ شده.
  • دوشاخه بلبرینگ معیوب شده.
  • محفظه بلبرینگ به دلیل کارکرد خارج از محور معیوب شده.

کلاچ رد می کند

نواحی از دیسک کلاچ سوخته

دلیل نقص:

  • لنت چرب و روغنی شده.
  • سیم کلاچ بدرستی کار نکرده ( خودروهای سیمی )
  • سیلندرهای مرکزی هیدرولیک کلاچ خراب شده و یا هوا گرفته ( خودروهای نوع هیدرولیکی ).
  • فنرهای دیافراگم ( خورشیدی ) معیوب شده و عمل جداسازی کلاچ را کند کرده.

پدال کلاچ باز نمی گردد…

لبه فنرهای دیافراگم ( خورشیدی ) شکسته شده

دلیل نقص:

  • در نتیجه حرکت بیش از حد بلبرینگ رو به جلو پره های دیافراگم ( خورشیدی ) با دیسک بر خورد کرده.
  • در هنگام نصب دیسک وصفحه کلاچ. پیچها به نحو متقابل ( ضربدری ) و به یک اندازه ( ترکمتر ) بسته نشده.

کلاچ جدا نمی کند

در لبه فنرهای دیافراگم ( خورشیدی ) خوردگی به وجود آمده

دلیل نقص:

  • فاصله بین دیسک کلاچ و بلبرینگ مطابق استاندارد تنظیم نشده.
  • دو شاخه کلاچ با میله محفظه گیربکس و یا موتور ( شفت گیربکس ) به صورت هم محور نصب نشده اند . بلبرینگ نسبت به صفحه فشار دقیقا از مرکز فشرده نشده.
  • بلبرینگ خراب شده و هنگام گردش بدلیل اعمال فشار پره های فنر دیافراگم خورده شده.

کلاچ جدا نمی کند

صفحه فشار شکسته

دلیل نقص:

  • گرم شدن بیش از اندازه صفحه فشار. که بدلیل رد کردن ( حرکت پله ای ) . ناشی از تماس با لنتهای پاره شده . ایجاد شده.
  • گرمای زیاد .ناشی از لنتهای چرب و روغنی .
  • استفاده نادرست مانند نیم کلاچ های مکرر گذاشتن مداوم پا بر روی کلاچ. رها کردن ناگهانی پدال کلاچ و…
  • تنظیم نادرست مانند عدم استفاده بصورت کیت کامل. ایراد نصب و…

کلاچ خالی می کند

لنتها خورده شده

دلیل نقص:

  • به صورت مکرر از نیم کلاچ استفاده شده.
  • سیم کلاچ بدرستی کار نکرده ( خودروهای نوع سیمی ).
  • سیلندرهای مرکزی هیدرولیک کلاچ خراب شده و یا هوا گرفته ( خودروهای نوع هیدرولیکی ).

کلاچ صدا می دهد

فنرهای لول صفحه کلاچ شکسته شده

دلیل نقص:

  • به دلیل هم راستا بسته نشدن موتور و گیربکس . شفت هزار خار گیربکس و فلایویل در یک محور نمی چرخند.
  • گرم شدن بیش از حد بدلیل روغنی شدن لنتها به دلیل تنظیم نبودن موتور.

کلاچ صدا می دهد…

هزار خار صفحه کلاچ از جا در آمده

دلیل نقص:

  • بلبرینگ شفت هزار خار گیربکس معیوب شده.
  • یاتاقان هم مرکز کننده شفت هزار خار گیربکس و فلایویل معیوب شده.
  • شفت هزار خار گیربکس در نتیجه تاب ورداشتن .لنگی و چرخش نامتعادل دارد.
  • به دلیل هم راستا بسته نشدن موتور و گیربکس شفت هزار خار گیربکس و فلایویل در یک محور نمی چرخند.
  • به دلیل تنظیم نبودن موتور.

کلاچ صدا می دهد..

بلبرینگ آسیب دیده

دلیل نقص:

  • گرم شدن بیش از حد بلبرینگ در نتیجه خطای تنظیم بلبرینگ که قطعات پلاستیکی را ذوب کرده و روغن پس می دهد و باعث سختی چرخش بلبرینگ شده.
  • دوشاخه بلبرینگ معیوب شده.
  • محفظه بلبرینگ به دلیل کارکرد خارج از محور معیوب شده.

کلاچ صدا می دهد..

صفحه های پوششی جلو و یا عقب صفحه کلاچ ( صفحه های پوششی فنرلول )شکسته شده

دلیل نقص:

  • صفحه کلاچ بر عکس نصب شده.
  • به دلیل هم راستا بسته نشدن موتور و گیربکس. شفت هزار خار گیربکس و فلایویل در یک محور نمی چرخند.
  • رانندگی بدون توجه به نسبت دور موتور با دنده متناسب.

کلاچ رد می کند...

لنت صفحه کلاچ روغنی شده

دلیل نقص:

  • کاسه نمد گیربکس روغن پس داده.
  • درهنگام نصب.لنت صفحه کلاچ با دستان چرب و با اشیاء روغنی در تماس بوده.
  • در هنگام نصب به هزار خار شفت و صفحه کلاچ بیش از حد روغن مالیده شده.

لرزش کلاچ…

نواحی از دیسک سوخته

دلیل نقص:

  • بالانس دیسک در اثر افتادن از ارتفاع و یا قرار دادن بار روی آن خارج شده.
  • در هنگام نصب دیسک وصفحه کلاچ .پیچها به نحو متقابل ( ضربدری ) و به یک اندازه ( ترکمتر )بسته نشده.
  • سطح دیسک و یا صفحه روغنی شده.
  • سطح فلایویل( صفحه در حال چرخش موتور ) تاب داشته.
  • گرم شدن بیش اندازه در نتیجه استفاده نادرست شامل نیم کلاچ های مکرر و مداوم پا بر روی کلاچ . رها کردن ناگهانی پدال کلاچ و…
  • هم محور نبودن بلبرینگ و دیسک در زمان نصب.

لرزش کلاچ…

نواحی براق در سطح لنت به وجود آمده

دلیل نقص:

  • بالانس دیسک و در اثر افتادن از ارتفاع و یا قرار دادن بار روی آن خارج شده.
  • سطح فلایویل صاف نباشد.
  • عمر مفید لنت به اتمام رسیده.

لرزش کلاچ…

 سطح لنت روغنی شده

دلیل نقص:

  • از مجرای محور دنده ( گیربکس ) و یا محور موتور ( فلایویل ) روغن نشت کرده.
  • محل هزار خار بیش ازحد روغنی شده.
  • در هنگام نصب لنت روغنی شده.

اگر نیرو و فشار پدال کلاچ زیاد باشد(پدال کلاچ سفت باشد)

در لبه های فنرهای دیافراگم ( خورشیدی) خوردگی به وجود آمده

دلیل نقص:

  • سیم کلاچ به درستی عمل نکرده.
  • از دیسک با ضخامت و پوشش نامتناسب استفاده شده( بصورت کیت کامل بسته نشده )
  • فاصله بین دیسک کلاچ و بلبرینگ مطابق استاندارد تنظیم نشده
  • عمر مفید لنت به اتمام رسده
  • هم محور نبودن بلبرینگ و دیسک در زمان نصب.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. امید می گوید

    با سلام بعد از تعویض دیسک و صفحه با دو مارک اعظام و لوک در کمتر از یک ماه و تراشیدن فلایول زیرش و عوض کردن واشر لاستیکی شفت تعویض دنده وکاسه نمد شفت گیربکس بعد از مراحل بالا لرزشی در کلاج در حالت ایستا و لرزش زیاد در حال حرکت به وجود اومده ماشین بنده سمند سورن بوده که قبل از تعویض دیسک صفحه ماشین اصلا مشکلی نداشت لطفا راهنمایی کنید هیچ کس نفهمید مشکلش چیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.