دیسک و صفحه کلاچ پری دمپر یا (زانتیایی) چیست؟
مزایایی دیسک و صفحه پری دمپر ؛ نوسان گیری بهتر، شتاب بالاتر، کیفیت و عملکرد بهتری نسبت به دیسک و صفحه معمولی دارد که در این مقاله ما به بررسی دیسک و صفحه پری دمپر و تفاوت های آن با دیسک و صفحه معمولی پرداختهایم تا اطلاعات لازم را به دست آورید.
دیسک و صفحه کلاچ (Clutch) یکی از مهم ترین قطعات خودروهای دندهای محسوب می شود که برای حرکت خودرو، وجود این قطعه الزامی است. دیسک و صفحه از آنجایی که یک قطعه مصرفی می باشد ممکن است در زمان خرید نام “دیسک و صفحه پری دمپر” را شنیده باشید ولی ندانید که دیسک و صفحه پری دمپر چیست و چه تفاوتی با دیسک و صفحه معمولی دارد. با ما همراه باشید تا با این مدل دیسک و صفحه آشنایی بیشتری پیدا کنید.
دیسک و صفحه پری دمپر چیست؟
شکل و شمایل تمامی دیسک و صفحه ها تقربیاً یکی است و ظاهری دایروی دارند، اما تعداد فنر در دیسک و صفحه ها ممکن است تفاوت داشته باشند که همین موضوع باعث تفکیک دیسک و صفحه معمولی با پری دمپر شده است.
دیسک و صفحه معمولی ۴ فنر و دیسک و صفحه پری دمپر ۶ فنر دارد که این تفاوت تعداد فنر در دیسک و صفحه باعث شده مدل پری دمپر نوسان گیری بهتر، شتاب بالاتر و در کل عملکرد بهتری داشته باشد. دیسک و صفحه پری دمپر در بازار با نام دیسک و صفحه زانتیایی نیز شناخته می شود که این مدل دیسک و صفحه هنگام درگیر شدن شفت با گیربکس لرزش کمتر و نرمی بیشتری را ایجاد خواهد کرد.
البته نکتهای که در مورد دیسک و صفحه های پری دمپری وجود دارد این است که این مدل دیسک و صفحه به دلیل داشتن فنرهای بیشتر نسبت به دیسک و صفحه معمولی، شتاب اولیه کمتری را خواهد داشت زیرا فنرهای بیشتر باعث افزایش زمان چسبیدن صفحه به دیسک می شود.
از لحاظ کیفیت و عملکرد می توان گفت که دیسک و صفحه پری دمپر بهترین مدل بازار است که البته همین موضوع باعث شده دیسک و صفحه پری دمپر قیمت به مراتب بالاتری نسبت به مدل معمولی داشته باشد. اگر عملکرد و نرمی دیسک و صفحه برای شما اهمیت زیادی دارد، قطعاً دیسک و صفحه پری دمپر گزینهای ایدهآل خواهد بود./یدک یار