باز کردن اکسل عقب پژو ۲۰۶ و تعویض بوش های اکسل

1

باز کردن اکسل عقب پژو ۲۰۶ و تعویض بوش های اکسل ،علائم خرابی بوش اکسل عقب ،خرابی بوش اکسل  ،اکسل خودرو  چیست ،تعمیر اکسل عقب پژو ۲۰۶ ،نحوه تعویض بوش اکسل عقب ۲۰۶ ،قیمت اکسل عقب

تعویض بوش های اکسل عقب پژو 206

  موضوع تعمیر اکسل عقب (تعویض بوشهای لاستیکی بازویی ثابت)  پس در این مجال از توضیحات کامل خودداری کرده زیرا که در منبع مذکور ارائه شده و فقط به اشاره به نکات خاص بسنده میکنم. تعدادی عکس تهیه کردم اما چون خیلی درگیر بودم و وقت کم بود نتوانستم از مراحل کار و جزئیات به خوبی عکس بگیرم.

از مدتی پیش صدای تق تق با ریتم سریع از سمت عقب به گوش می رسید که با همه صدا هایی نظیز صدای لق بودن درب عقب و لق بودن منبع اگزوز فرق داشت. بعد از جستجو در صفحات وب احتمال دادم خرابی بوش های اکسل علت این صداها باشد.

یکی دیگر از مراحل اولیه، شل کردن انتهای سیم های ترمز دستی از داخل اتاق است و آزاد کردن آنها تا با کشیدن از زیر بدنه بتوان آنها را خارج ساخت. در محل ورود سیم های ترمز دستی به اتاق گردگیری تعبیه شده که ممکن است به راحتی خارج نشود. موقع جازدن آنها را فراموش نکنید.

برداشتن لوله اگزوز نیز برای پیاده کردن اکسل الزامی است.

و دیگر کار اولیه باز کردن شیلنگ های ترمز های چپ و راست عقب است.باز کردن نیاز به آچار تخت شماره ۱۱ است.

http://s1.picofile.com/file/7478856234/10_copy.jpg

به محض شل شدن پیچ شیلنگ ترمز، مایع ترمز از آن خارج می شود که هم باعث تخلیه آن میشود و هم با ریختن به پایین مزاحم کار است. یک قطره از آن که در چشمم افتاد باعث سوزش شد که با آب شستم. با بستن سر آن مانع از خارج شدن مایع ترمز شدم.

بعد از آزاد کردن متعلقات بالا نوبت به باز کردن چهار پیچ است تا اکسل به پایین سقوط کند. برای ممانعت، قوطی های خالی رنگ را زیر کاسه های چرخ و چوبی را هم به لوله اکسل تکیه دادم. اکسل نسبتا سنگین است. پیچ ها بسیار راحت باز شدند بطوری که اصلا فکرش را نمی کردم به این راحتی باز شوند.

اگر اکسل را همانطور که زیر ماشین قرار می گیرد در نظر بگیریم، بوش های جلویی خراب شده بودند. سمت راستی که به کلی از هم جدا شده بود و علت تولید صدا بود. سمت چپی هم در آستانه شکافتن بود اما بوش های عقب سالم بودند. البته شاید بهتر بود بوش های عقب هم تعویض شوند اما اول از همه اینکه وقت کافی نبود. دیگر اینکه جایگزین کردن بوش های فابریک با بوش های جدید خود محل تردید بود.

http://img.overpic.net/thumbs/b/q/k/xbqkw0jn9ar6mdhrnl1_s.jpg

سخت ترین قسمت کار بیرون آوردن بوش های قدیمی و جا زدن بوش های نو بود.

از یک مهارکش استفاده کردم. البته چون جنس آن بسیار بنجل بود به تدریج خورد می شد و از بین می رفت. خوشبختانه قبل از متلاشی شدن کامل مهارکش کار به آخر رسید.

پایین آوردن اکسل خیلی راحت بود اما بالا بردن آن سخت. به هر ترتیب آنرا بستم. در پایین آوردن، جابجایی و بالابردن اکسل و جازدن بوش ها شخص دیگری کمک داد.

قسمت هایی از لاستیک بوش اکسل که ضربه را جذب می کند کنده شده اند
بوش مستعمل که قسمت هایی از آن که کار جذب ضربه ها را دارد کنده شده اند.

بوش مستعمل اکسل با استفاده از برش گاز و اکسیژن خارج شده است
بوش مستعمل بعد از سال ها حسابی در جای خود محکم نشسته بود و با ضربه بیرون نمی آمد. با استفاده از هوا برش شکافی در آن ایجاد کردم و بیرون آوردم. البته به خاطر سوختن لاستیک ضربه گیر، دود می کرد و آتش می گرفت؛ روی آن آب می ریختم.

اکسل عقب پژو 206
اکسل پژو ۲۰۶؛ بوش پایینی در عقب قرار می گیرد که سالم مانده و بوش بالایی جلوتر واقع می شود که از بین رفته.

قسمتی از سیم ترمز دستی که در محل ورود سیم به اتاق قرار می گیرد
این قطعه در محل ورود سیم ترمز دستی به اتاق قرار می گیرد و روزنه را آب بندی می کند.

سر شیلنگ مایع ترمز عقب
سر شیلنگ انتهایی لوله مایع ترمز

محل قرار گیری بوش اکسل
محل تعبیه بوش اکسل که با برس سیمی تمیز کردم. یکی از فلش ها به فرو رفتگی جدار داخلی اشاره می کند. متقابلا، بر روی بوش های جلویی دو برجستگی وجود دارد که داخل این شکاف می افتند و آنرا در جای خود محکم نگه می دارند. به همین دلیل بیرون آوردن شان هم سخت است.
فلش دیگر به توخالی بودن بازوی اکسل عقب اشاره می کند.

بوش اکسل نو
بوش نو اکسل عقب ۲۰۶

بوش اکسل نو
بوش اکسل از زاویه ای دیگر؛ فلش بزرگ به ارتفاع بوش اشاره می کند. فلش کوچک به ارتفاعی اشاره می کند که از طرف ریگر محل تعبیه بوش بیرون می آید. و سه فلش متصل به هم به بخش هایی اشاره می کنند که از طرف بیرون می زنند. توجه به این نکته در جازدن بوش اهمیت دارد زیرا باید قطعاتی در پرس کردن انتخاب شود که برای این ارتفاع جا داشته باشد.

جهت نصب بوش
در فایل های ضمیمه که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردم در مورد زاویه صحیح نصب بوش اشاره شده است. با توجه به شکل قطعه (بوش) و شکل بازو قبل از بیرون آوردن قطعه فابریک متوجه ارتباطی بین آن دو شدم که نصب صحیح را آسان می کند؛ اگر به دو فرورفتگی نیم دایره ای بر روی لاستیک بوش که از روی آنها خطی را گذزانده ام توجه شود، در امتداد بازو قرار دارد که برجستگی کوچکی روی بازو در آن امتداد قرار می گیرد.

جهت نصب بوش
بازوی سمت دیگر

نصب بوش نو با استفاده از پرس ابزار پیچ و مهره
برای جازدن و پرس کردن بوش به داخل جای خود در بازوی اکسل از هر آنچه در دسترس بود استفاده کردم. ورقی که بوش را به داخل فشار می داد (سمت چپ تصویر) رفته رفته لاستیک بوش را فشرده می کرد بجای اینکه آنرا به داخل بفرستد. برای اینکه فشار از ورق به قسمت فلزی بوش منتقل شود از چند مفتول فلزی استفاده کردم البته آنها بسیار نا پایدار بودند و مدام می افتادند و یک نفر باید مسئول نگه داشتن آنها می شد. اگر وسیله ای که طرحش را در زیر رسم کردم می داشتم بسیار عالی می شد. از سوط دیگر و جایی که بوش بیرون می زد، برای ایجاد فضای خالی که در بالا تر از آن صحبت کردم از یک آچار بزرگ استفاده کردم (سمت راست تصویر).

طرح قطعه فرضی برای پرس کردن بوش
طرح قطعه فرضی

بوش سر دیگر اکسل که سالم است
بوش دیگر بازو (در هر دو سمت) که کاملا سالم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. علی می گوید

    سلام من بلبرینگ های اکسل جفت طرف ها را تعویض کردم حتی کمک فنر هم نو گذاشتم و بلبرینگ چرخ ها هم تعویض کردم خیلی بهتر شده ولی کوبش عقب دیونم کرده وقتی عقب ماشین خالی هست صدا کوبش میاد ولی وقتی ۳ نفر در عقب میشنند دیگه خیلی کم میکوبه
    به نظرتون برای بوش هاست؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.