پروسه تولید جنس لنت ترمز از چیست ؟۱

0

لنت ترمز ۴۰۵ ،انواع لنت ترمز ،لنت ترمز پراید ،لنت ترمز سمند ،لنت ترمز پارس ،لنت ترمز چیست ،لنت ترمز تکستار ،قیمت لنت ترمز

لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز قسمتی از سیستم ترمز وسایل نقلیه‌است که با به وجود آوردن اصطکاک با دیسک یاکاسه ترمز باعث شتاب منفی در خودرو می‌شود. قدرت این سیستم معمولاً ۱۰ برابر قدرت موتور و حتی بیشتر می‌باشد. برای متوقف ساختن خودرویی با وزن یک تن که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در حرکت است توانی به میزان ۱۵۰ کیلووات مورد نیاز است. این توان به صورت انرژی حرارتی (که در برخی نقاط از لنت ترمز دمای آن به ۳۰۰الی ۸۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد) دفع می‌شود.

لنت وظیفه دارد با تولید نیروی اصطکاکی مناسب انرژی جنبشی چرخ متحرکی را که تحت تاثیر نیروی موتور می‌باشد را گرفته و به انرژی حرارتی تبدیل کند. و سپس انرژی حرارتی را در فضا پخش نماید که با این عمل اتومبیل از حالت حرکت به حالت سکون و یا از سرعت آن کاسته می‌شود.

لنت باید ضریب اصطکاکی بالا و پایدار داشته و با تغییرات درجه حرارت خاصیت خود را از دست ندهد و همچنین باید در مقابل سائیدگی استحکام داشته و کاسه ترمز را خراش ندهد.

پروسه تولید لنت

در کل تولید لنت ترمز دو پروسه عمده را طی می‌کند:

ساخت کفشک
ساخت لقمه لنت

کفشک

کفشک محل قرارگیری لنت است و با توجه به طراحی سازنده اشکال متفاوتی دارد.

لقمه لنت

لقمه لنت به ۵ نوع تقسیم می‌شود که عبارت است از:

-بدون آزبست ارگانیک
-سرامیکی
-نیمه متالیک
-کم متالیک
-زینتری

توضیحات مختصری در مورد انواع لقمه لنت را در زیر مشاهده می کنید:

لنت های ارگانیک بدون آزبست NAO (Non Asbestos Organic)Or :

لنت ترمزهای ارگانیک که گاهی لنت ترمزهای آلی غیر آزبستی هم نامیده می‌شوند، از مواد طبیعی غیر فلزی نظیر شیشه، لاستیک و رزین و همچنین کولار (Kevlar) ساخته می‌شوند. لنت های ارگانیک به دلیل داشتن ساختار نرم بسیار بی صدا کار می کنند. از این نوع لنت در ماشین آلات صنعتی نیز استفاده می شود که بی صدا بودن آنها علت اصلی این انتخاب می باشد. اما این لنت ها به دلیل نرم بودن و گیرایی مناسب از دوام کمتری نسبت به لنت های نیمه متالیک و متالیک برخوردار هستند و زودتر ساییده می شوند و همچنین بیشتر از دیگر انواع لنت ترمز غبار تولید می‌کنند و باعث آلودگی رینگ ها و دیگر ادوات چرخ می شوند. انتقال حرارت لنت های ارگانیک نسبتا پایین می باشد و با بالا رفتن دما عملکرد آن ها افت می کند. با در نظر گرفتن این موارد، لنت ترمزهای آلی گزینه مناسبی برای کامیون های سنگین یا ماشین های مسابقه‌ای نیستند. لنت ترمزهای آلی بیشتر برای خودروهای کوچک و سبک وزن مناسبند که معمولاً با آن ها به صورت تهاجمی رانندگی نمی‌شود و دمای لنت ها بسیار بالا نمی رود. یک راه برای آنکه بدانید یک لنت از نوع ارگانیک (NAO) است یا خیر، این است که لنت را با یک آهنربا چک کنید ، اگر لنت به آهنربا عکس العمل نشان نداد یعنی آنکه در این لنت از ذرات آهن استفاده نشده است و از نوع ارگانیک می باشد.

لنت های سرامیک : Ceramic

لنت های سرامیکی عمدتا از الیاف سرامیک و برخی مواد مشترک با لنت های ارگانیک ساخته شده اند. همچنین مقدار کمی فلز نیز در آن ها ممکن است به کار رفته باشد. بعضی از تولید کنندگان، لنت هایشان را سرامیکی می نامند، ولی مقدار سرامیک بکار رفته در ساختار این لنت ها بسیار پایین و در برخی موارد در حدود ۱ درصد می باشد، که از لحاظ عملکرد تفاوت محسوسی با لنت های ارگانیک ندارند. قیمت لنت های سرامیک بسیار بالا می باشد و باید دقت کرد که بسیاری از نمونه های موجود در بازار ممکن است از این دسته باشند. سرامیک گرما را بخوبی پراکنده و دفع می‌کند و در ترمزگیری های مکرر و تند عملکرد آن افت نمی کند. از لحاظ تولید صدا این نوع لنت ها مشابه لنت های ارگانیک می باشند و بسیار بی صدا می باشند. لنت های سرامیکی با استفاده مکرر، زیاد ساییده نمی‌شوند و این بدان معناست که در مقایسه با انواع دیگر لنت، غبار کمتری تولید می‌کنند. غباری که این لنت ها تولید می‌کنند دارای رنگ روشن‌تری است و به چرخ نیز نمی‌چسبد. مهمترین مشکل لنت های سرامیکی قیمت بالا می باشد که استفاده از آن ها را محدود می نماید.

لنت های نیمه فلزی Semimetallic

متداول ترین نوع لنت های ترمز مورد استفاده در خودروهای جاده ایی لنت های نیمه فلزی می باشد. در بیشتر خودروهای امروزی به صورت استاندارد از لنت های نیمه فلزی استفاده می شود. ۳۰ تا ۶۵ درصد ساختار این نوع لنت ها از فلزاتی مانند آهن و فولاد و مس تشکیل شده است، که به این دلیل نیمه فلزی نامیده می شوند. سایر اجزای این لنت ها را گرافیت، رزین ها و مواد مختلف تنظیم کننده اصطکاک تشکیل می دهند. همه این اجزا در دمای بالا به وسیله ی رزین ها به یکدیگر چسبیده و لنت را تشکیل می دهند. این مواد به کمک ذرات فلز باعث می شود که این نوع لنت انتقال حرارت خوبی داشته باشند و در نتیجه خنک تر از لنت های ارگانیک کار کنند. نتیجه این ساختار حفظ قدرت گیرایی ترمز در دماهای بالا می باشد. همچنین این خنک ماندن سیستم باعث طولانی شدن عمر این نوع لنت می شود. لنت های نیمه فلزی در دماهای پایین اندکی افت عملکرد دارند و حداکثر قدرت ترمز گیری آن ها زمانی که اندکی داغ می شوند حاصل می شود. این نوع لنت ها به دلیل سفتی بالاتر، بیشتر از انواع ارگانیک و کم فلز موجب ساییده شدن دیسک ترمز می شوند. بسته به درصد و نوع فلزات بکار رفته، لنت های نیمه فلزی ممکن است در هنگام ترمز گیری ایجاد صدا و سوت کنند. هرچه درصد فلز بکار رفته بیشتر باشد لنت سفت تر بوده و بیشتر ممکن است که ایجاد صدا کند.

لنت های فلزی:Fully metallic 

در گذشته لنت از ترکیب پنبه نسوز و سیمهای مسی و تارهای روی که به طور گشاد و شل بافته شده‌اند تشکیل می‌شد. این ترکیب پس از مدتی با رزین توام شده، ترکیبی آمیخته برهم تشکیل دادند که به صورت نوار آماده می‌شد و چون انعطاف‌پذیر بود به هر شعاعی که لازم بود بر روی کفشک به صورت چسبی یا به صورت پرچ قرار داده می‌شد. بعد از آن لنتها از آزبست ساخته می‌شد ولی امروزه استفاده از آزبست ممنوع است.

مواد تشکیل دهنده لنت فلزی
در ساخت بیشتر لنتهای فلزی تعداد ۱۵ تا ۲۰ نوع مواد گوناگون استفاده می‌شود، برخی از این مواد مانند گرافیت نرم هستند و بعضی از آنها مانند پودرهای کربنی سخت هستند.مواد سازنده پس از مخلوط شدن بصورت پودر به داخل قالب ریخته شده و افزودنی‌هایی به آن اضافه می‌شود، و از سمت دیگر کفشکهای را که شستشو و چربی زدایی شده را چسب می‌زنند. در مرحله بعد لنتی را که شکل اولیه بخود گرفته روی کفشک قرار می‌دهند. سپس پرس پخت انجام می‌گیرد، که در آن لنت تحت فشار ۷۰۰ الی ۸۰۰ بار به کفشک متصل می‌شود.
بعد از اتمام قالب گیری و پرس، سطح لنتها ساب می‌خورد و به ضخامت استاندارد رسانده می‌شود. سپس لنتها وارد کوره با دمای ۳۰۰ درجه سانتیگراد می‌شوند. در نهایت شماره سریال ویژه خودروساز اصلی (OEM) بر روی آن حک می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.