چگونه روغن موتور بی‌کیفیت را شناسایی کنیم ؟

0
کدر شدن رنگ روغن موتور نشانه افت کیفیت نیست!
روغن موتور وظایف زیادی در خودرو به عهده دارد که از مهم‌ترین آن‌ها میتوان به روان کاری و انتقال حرارت اشاره کرد. بخش عمده وظایف فوق را مواد افزودنی که به روغن پایه اضافه می شوند، انجام می‌دهند. این مواد در عین حال، رنگ روغن را کمی تیره می کنند، ولی از شفافیت آن نمی‌کاهند. در استفاده از روغن موتور فراموش نکنید که رنگ روغن به تنهایی ملاک مناسبی برای تشخیص کیفیت روغن موتور نیست و تشخیص آن تنها با آزمایش های مخصوص توسط افراد متخصص امکان‌پذیر است.

روغن‌های مرغوب در اثر جذب براده‌های فلزات ناشی از سایش قطعات روی یکدیگر، دوده ناشی از احتراق، گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها، پس از مدتی تیره می‌شوند. در واقع روغن مناسب و دارای افزودنی‌های ویژه، شفاف و کمی تیره است. اما روغن موتور کارکرده علاوه بر تیره بودن، کدر هم می‌باشد و این کدر (سیاه) شدن رنگ روغن موتور حین کارکرد، نشانه افت کیفیت روغن نبوده، بلکه نشانه عملکرد صحیح روغن در موتور و مصرف تدریجی افزودنی‌های روغن موتور است و لذا سیاه شدن رنگ روغن نشانه فرا رسیدن زمان تعویض آن نبوده و تا زمان توصیه شده توسط خودروساز و شرکت تولید کننده، روغن قابل استفاده است. بنابراین اگر رنگ روغنتان پس از مدتی کارکرد تغییر نکرد، به این معناست که این روغن موتور، توانایی انتقال مواد زائد و رسوبات از لابه لای قطعات را ندارد و در نتیجه نامناسب است.

چطور روغن موتور اصلی را از تقلبی تشخیص بدهیم

روغن موتور یک عنصر مهم از یک خودرو است. عملکرد اصلی آن به عنوان روان کننده، محافظ و یک تمیز کننده داخل موتور می باشد. اگر روغن موتور را بصورت دوره ای جایگزین نکنید، مطمئنا بر اثر اصطکاک بین فلزات و اجزای تشکیل دهنده داخلی موتور عمر آن را کاهش می دهید. باید طبق استاندارد هر روغن موتور آن را بموقع تعویض نمایید تا عملکرد موتور شما به طور فزاینده ای افزایش یابد.

گاهی تقاضای بالا در جامعه برای روغن موتور ممکن است افراد سودجو را به سوء استفاده از این میزان تحریک به تولید روغن های موتور مصرف شده و تصفیه آنها را باز تولید کنند تا مجددا آنها را وارد بازار فروش کنند و همین امر ساده ممکن است به خودرو شما آسیب جدی برساند.

پس چه باید بکنید تا فریب اینگونه افراد سودجو را نخوریم؟ در اینجا چگونگی تفاوت بین روغن واقعی و جعلی را به شما توضیح می دهیم.

به برچسب چاپ شده روی ظرف روغن ماشین توجه ویژه ای داشته باشید

ساده ترین راه برای جستجوی روغن اصلی یا جعلی از طریق برچسب بر روی بسته بندی آن می باشد. شرکت های پیشرو در صنعت روغن موتور با نامهای تجاری معتبر معمولا برچسب های روشن و واضحی را چاپ می کنند. البته برخی از برند ها برچسب های هولوگرامی مخصوصی به قوطی روغن متصل می کنند تا اصلی بودن خود را ثابت کنند. خطوط نوشته ها و کیفیت چاپ روی ظروف را بررسی کنید. کمرنگ شدن و عدم کیفیت یا تار شدن تصاویر ممکن است نشانی از جعلی بودن روغن خودرو باشد.

بطری یا ظروف روغن موتور بررسی کنید

افراد سودجو اغلب از بطری های مصرف شده اصلی استفاده می کنند بطوری که آنها را جمع آوری و با روغن جعلی پر می کنند. نحوه تشخیص بطری های نو و جدید از استفاده شده بسیار آسان است. بطری های اصلی معمولا صاف و محکم تر هستند در حالیکه بطری های مصرف شده ممکن است در سطح خود اثراتی از خراشیدگی و سایش یا کثیفی داشته باشند.

سر پیچ بطری (درپوش)

تولید کننده های روغن موتور اصلی قطعا از تکنولوژی های پیشرفته در تولید و بسته بندی محصولات خود استفاده می کنند و به بهترین شکل درب بطری و ظرف روغن را پلمب می کنند. سازندگان آنها را طوری میسازند که پس از باز شدن آسیب ببینند. پس در بررسی این قسمت دقت ویژه ای داشته باشید.

به بو و رنگ روغن ماشین قبل از استفاده توجه داشته باشید

بی بو بودن یکی از خصوصیات روغن اصلی آکبند می باشد. قبل از استفاده و ریختن روغن در موتور خودرو خود بوی آن را بررسی کنید و بررسی و اطمینان کافی داشته باشید. اگر روغن یک بوی تند از خود منتشر می کند و رنگ غیر شفافی داشته باشد می تواند یک محصول جعلی و تقلبی باشد.

خراب شدن موتور ماشین

در نهایت اگر از روغن موتور تقلبی استفاده کرده باشید هنگامی که بین فاصله ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر از آن استفاده شود می تواند بدلیل عدم صحت در کارکردش نتواند آلودگی های موتور خودروی شما را جذب نماید یا بدرستی کار روان کنندگی را انجام دهد. این اتفاق به اکسیده شدن قطعات درونی خودرو سرعت بخشیده و باعث کاهش عمر موتور و پمپ روغن موتور شما می شود.

پس در انتخاب خود کاملا دقت کنید تا از افراد سودجو ضرری به خودرو شما وارد نشود. همیشه سعی کنید از عاملین مجاز و تعمیرگاه های معتبر خرید کنید. پیشنهاد میکنم در هر زمان که اقدام به تعویض روغن موتور خود میکنید فیلتر آن را هم تعویض نمایید. و مدام سطح روغن موتور را در بازه های زمانی مشخص چک کنید و هر وقت چراغ روغن روشن شد آن را جدی بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.