دانستنی های خودرو – عوارض روغن زیاد در موتور

0

عوارض روغن زیاد در موتور ،زیاد ریختن روغن در موتور پراید ،ریختن روغن زیاد در موتور خودرو

رسیدگی مرتب به خودرو با نگهداشتن آن در وضعیت مناسب تفاوت فراوانی دارد. به کارگیری یک مکانیک حرفه ای برای تعمیرها و کارهای خاص راه حلی ساده و معمولی است، اما کارهای کوچکی وجود دارند که تمامی راننده ها می توانند آن ها را برای نگهداری خودرو در بهترین وضعیت انجام دهند.

 آموزش مکانیک خودرو  نحوه صحیح چک کردن روغن موتور  عوارض روغن زیاد در موتور  عوارض کم بودن روغن موتور  چک کردن خودرو قبل از استارت

مطالب مرتبط

یکی از این کارهای کوچک اما بسیار مهم آن است که همواره مطمئن شوید در موتور خودرو روغن به اندازه کافی وجود دارد و اگر کم بود، مقداری به آن اضافه کنید. خودروهای تازه تر حسگرهایی دارند که در صورت کم بودن روغن به راننده هشدار می دهند، اما با این وجود بررسی مرتب روغن ایده خوبی است. این کار را باید در حدود هرماه یک بار انجام دهید. نگران نباشید ــ حتی اگر جرأت آن را نداشته باشید که کاپوت خودروتان را باز کنید، در چند مرحله ساده نحوه افزودن روغن به موتور را به شما آموزش خواهیم داد.

خودرو را در سطحی صاف پارک کنید

پیش از بررسی سطح فعلی روغن موتور، بهتر است آن را در جایی مسطح پارک کنید. با انجام این کار مطمئن می شوید که آن را به طور دقیق بررسی کرده اید.

نکته: اگر خودرو را به تازگی راه انداخته اید، پیش از بررسی سطح روغن ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. باید صبر کنید تا روغن از بالای موتور به داخل باک یعنی جایی که زمان متوقف بودن خودرو در آن جا جمع می شود، خالی شود.

بررسی سطح روغن

"http://storage.takhtegaz.com/storage/Contents/Image</p

برای این که بدانید لازم است به خودروتان روغن اضافه کنید یا خیر، ابتدا باید سطح روغن فعلی آن را بررسی کنید. اگر روغن موتور تمام شود، ممکن است بلافاصله از کارکردن بایستد، زیرا قسمت های موتور به هم ساییده می شوند. اگر در موتور بیش از حد روغن وجود داشته باشد، از موتور سرریز می کند یا به کلاچ آسیب می رساند.

بنابراین، بررسی منظم سطح روغن موتور، می تواند از صرف وقت و هزینه اضافی برای تعمیرات غیرضروری جلوگیری کند.

مواد لازم

پارچه تمیز

مرحله ۱: اهرم آزادسازی کاپوت را بکشید. برای بررسی سطح روغن موتور، باید کاپوت خودرو را باز کنید. در اکثر خودروها اهرمی در زیر فرمان و کنار پدال ها وجود دارد. کافی است آن را بکشید تا کاپوت باز شود. اگر نتوانستید اهرم را پیدا کنید، دفترچه راهنما را برای یافتن محل آن بررسی کنید.

مرحله ۲: قفل ایمنی را بازکرده و کاپوت را باز کنید. پس از بازکردن کاپوت، باید قفل ایمنی آن را که که از باز شدن خودبخود کاپوت جلوگیری می کند، باز کنید. به طور طبیعی، قفل ایمنی را می توانید با استفاده از یک اهرم در زیر لبه کاپوت باز کنید. با انجام این کار می توانید کاپوت را به طور کامل باز کنید.

مرحله ۳: کاپوت را باز نگه دارید. کاپوت را باز نگه دارید تا با پایین آمدن ناگهانی آن آسیب نبینید. کاپوت برخی از خودروها با تکان دادن خودبخود باز می مانند؛ با این حال، اگر کاپوت خودروتان اینطور نیست، باید آن را در حالت ایمن نگه دارید تا بتوانید روغن را با خیال راحت بررسی کنید.

ابتدا، کاپوت را با یک دست باز نگه دارید و از دست آزاد خود برای یافتن میله فلزی که در سطح زیرین کاپوت یا در امتداد لبه آن قرار دارد، استفاده کنید.
مطمئن شوید که موقعیت کاپوت را در شیاری که در امتداد سطح زیرین کاپوت یا در سمت کنسول موتورقرار دارد محکم می کنید.

مرحله ۴: فولی روغن را بیابید. فولی یک قطعه فلز بلند و باریکی است که داخل مخزن روغن قرار می گیرد. یافتن آن کار آسانی است و در انتهای آن حلقه یا قلابی وجود دارد که با استفاده از آن به راحتی می توان فولی را نگه داشت.

مرحله ۵: فولی رابیرون آورده و پاک کنید. فولی را از داخل موتور بیرون آورده و با پارچه تمیزی آن را پاک کنید. برای این که بتوانید سطح روغن را به دقت بررسی کنید باید فولی را پاک کنید. پس از پاک کردن فولی، آن را دوباره داخل موتور قرار دهید.

نکته: از یک حوله کاغذی کهنه و پوسیده یا پارچه دیگری که بدان نیاز ندارید استفاده کنید. با تمیز کردن فولی بدون شک لکه های روغن روی پارچه باقی می مانند، پس بهتر است از پارچه ای استفاده کنید که لکه شدن آن ایرادی نداشته باشد.

مرحله ۶: فولی را بیرون آورده و سطح روغن را بررسی کنید. فولی را بیرون آورده و سطح روغن خودروتان را بررسی کنید. روی فولی باید دو نقطه وجود داشته باشد که بیشترین و کمترین سطح روغن را نشان می دهند. سطح روغن باید بین این دو نقطه باشد. اگر نزدیک به کمترین سطح یا پایین تر از آن باشد باید روغن را اضافه کنی.  پس ازبررسی، فولی را سرجای خود بگذارید.

نکت: فضای بین دو نقطه روی فولی  یک کوارت (۱/۱۴ لیتر) روغن را نشان می ده. اگر سطح روغن در کمترین میزان باشد به طور احتمال باید هربار یک کوارت به آن اضافه کنید تا مطمئن شوید به یکباره روغن زیادی وارد آن نمی کنید.

افزودن روغن به خودرو

حال که سطح روغن را به دقت بررسی کرده اید، برای افزودن روغن آماده شده اید.

هشدار: افزودن روغن به خودرو نمی تواند جایگزین تعویض آن شود. بهتراست دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید تا بدانید هرچند وقت یک بار باید روغن آن را تعویض کنید، هرچند اکثر کارشناسان توصیه می کنند آن را در هر ۵۰۰۰ مایل یا هر سه ماه یک بار تعویض کنید. تعویض روغن خودرو مقداری از افزودن آن پیچیده تر است، و می بایست توسط یک مکانیک انجام شود.

مواد لازم

قیف
روغن (۱ تا ۲ لیتر)

مرحله ۱: مطمئن شوید که نوع روغن را به درستی انتخاب کرده اید. دفترچه راهنمای خودرو بهترین جا برای یافتن نوع روغن مناسب است.

به طور طبیعی، ویسکوزیته روغن ها با دو شماره مختلف شناسایی می شود (ویسکوزیته همان ضخامت مایع است). اولین شماره به همراه حرف W است که نشان می دهد در دماهای پایین مثل زمستان روغن با چه کیفیتی می تواند در موتور جریان پیدا کند. شماره دوم، به ضخامت آن در دماهای بالاتر اشاره می کند. برای مثال W۱۰ تا ۳۰ .
از آنجایی که سرما باعث نازک شدن روغن و سرما باعث ضخیم شدن آن می شود ، بهتراست روغنی را انتخاب کنید که در دماهای بالا بسیار نازک و در دماهای پایین بسیار ضخیم نشود .
روغن های مصنوعی به طور معمول از روغن های معدنی گران ترهستند، در دماهای بالاتر مقاومت بیشتری دارند و دردماهای پایین تر بهتر جریان پیدا می کنند. استفاده از روغن های مصنوعی لازم نیست، مگر آن که در دفترچه راهنمای خودرو مشخص شده باشد.

مرحله ۲: یافتن و بیرون آوردن درپوش روغن خودرو. به طور معمول، این درپوش با حروف OIL نوشته شده روی آن یا تصویری از روغندان در حال ریختن روغن به آسانی قابل تشخیص است.

نکته: دقت کنید که درپوش صحیح را بردارید. زیرا نمی خواهید که روغن را به طور تصادفی در قسمت های دیگر موتور مانندروغن ترمز یا خنک کننده بریزید. اگر در تشخیص درپوش صحیح شک دارید، برای یافتن محل دقیق آن به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.

مرحله ۳: قیف را در لوله روغن گذاشته و روغن را اضافه کنید. نیازی به استفاده از قیف نیست، اما با استفاده از قیف می توانید این کار را تمیزتر انجام دهید. بدون استفاده از قیف به سختی می توانید روغن را به طور مستقیم به داخل لوله بریزید که در این صورت ممکن است روغن به روی موتور ریخته شود.

مرحله ۴: درپوش را سرجای خود بگذارید. پس از افزودن روغن، درپوش را بسته و بطری خالی روغن را دور اندازید.

هشدار: اگر متوجه شوید که به طور مکرر باید به خودرو روغن اضافه کنید، ممکن است نشتی روغن یا یک مشکل جدی دیگر داشته باشد که در این صورت مکانیک باید خودروتان را بررسی کند.

اگر دیدید که رنگ روغن جامانده روی فولی رنگ دیگری به جز سیاه یا مسی است، باید آن را به شکل تخصصی بررسی کنید، که ممکن است نشانه وجود مشکل در موتور باشد.

اول میزنه تو سوپاپاش که باعث دود سیاه میشه بعدشم میزنه تو شعمهاش که باعث میشه ماشینت ریپ بزنه

موتور یاتاقان میزنه
چون روغن کف میکنه و خاصیت خودش رو از دست میده و نمیتونه دیگه بالشت روغنی بین میل لنگ و یاتاقان درست کنه در نتیجه یاتاقان عمرشو میده

داخل موتور قطعه ای هست بنام کاسه نمد ک به سرمیل لنگ و انتهای میل لنگ وصله ,ک اگه روغن زیاد بریزی کاسه نمد خراب میشه و موجب ریزش روغن میشه.

قتی ماشینی به روغن سوزی میوفته دود آبی رنگ از اگزوز میاد بیرون نه سیاه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.