علت صدای خاص خودرو در دنده‌ عقب چیست؟! + آموزش تصویری

0

همه‌ی ما در زمان دنده‌عقب رفتن با خودروها به دنبال علت صدای خاص آن‌ها بوده‌ایم. تقریباً همه‌ی خودروها این صدا را دارند و حتی هوندا CR-V که از نرم‌ترین گیربکس‌ها سود می‌برد نیز همین صدا را در زمان دنده‌عقب رفتن تولید می‌کند.

صدای زوزه گیربکس پراید علت صدا دادن دنده عقب عیب یابی گیربکس دنده ای زوزه دنده عقب چیست آموزش تعمیر گیربکس آموزش مکانیک خودرو بهترین تعمیرگاه گیربکس اتومات چرخ دنده چیست
اما دلایل خوب و کاربردی‌ای برای این موضوع وجود دارد. دلیل این صدای زوزه مانند این است که دنده‌های عقب متفاوت‌تر از سایر دنده‌های جلو ساخته می‌شوند. این دلیل اصلی اجبار رانندگان به ایست کامل خودرو پیش از انتخاب دنده‌عقب می‌باشد.

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2018/11/Sound-In-Reverse.jpg
دنده‌های عقب چرخ‌های برش مستقیم شبیه به چرخ‌دنده‌های استاندارد دارای دندانه‌هایی رو به بیرون می‌باشند. در مقابل دنده‌های عادی را داریم که شکل پیچشی داشته و دندانه‌ها نیز به حالت مارپیچی قرار گرفته‌اند. این حالت مارپیچی باعث ایجاد عملکرد نرم گیربکس می‌شود.

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2018/11/gear-wheel2-765x510.jpg
از طرف صدای خاص گیربکس را داریم که به خاطر فضای زیادی است که با یکدیگر تماس ایجاد می‌کنند. با وجود دنده‌های برش مستقیم، فضای بسیار بزرگی ایجاد می‌شود که صدای یاد شده را تولید می‌کنند. این دنده‌ها همچنین گشتاور را به‌صورت مستقیم انتقال می‌دهند.

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2018/11/gear-spur-765x510.jpg
اگرچه دنده‌های برش مستقیم ارزان بوده و به آسانی ساخته می‌شوند اما به خاطر صدایی که ایجاد می‌کنند در دیگر دنده‌ها قابل‌استفاده نیستند. البته در صورتی که خودروی موردبحث از نوع مسابقه‌ای باشد اوضاع فرق می‌کند. از آنجایی که دنده‌های یاد شده وزن محوری تولید نمی‌کنند بنابراین خودروهای مسابقه‌ای از این نوع دنده‌ها برای ساختار سبک‌وزن و ساده‌تر سود می‌برند.

صدای زوزه گیربکس پراید علت صدا دادن دنده عقب عیب یابی گیربکس دنده ای زوزه دنده عقب چیست آموزش تعمیر گیربکس آموزش مکانیک خودرو بهترین تعمیرگاه گیربکس اتومات چرخ دنده چیست

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.