چگونه قطعات یدکی اورجینال بخریم ؟ مرحله ۲

0

فیلتر روغن موتور

روغن درون موتور ماننـد خون در بدن انسان عمل می‌کند. همان‌طورکه لازم است، مواد مضر از خون جدا شوند برای کارکرد بهتر موتـور خـودرو نیز ضروری است روغـن موتـور تصفیه شده و ذرات ناخـالصی و معلق آن جدا شوند. این کار برعـهده فیلتر روغن است.فشار روغن درون موتور در دورهای مختلف موتور متفاوت است. استفاده از فیلترهای غیراستاندارد، علاوه بر ناتوانی در تصفیه تمامی ذرات معلق و ناخالصی‌ها و گردش این ذرات در بین قطعات داخلی، موتور را با افت شدید فشار روغن مواجه و خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر قطعات متحرک داخل موتور از قبیل رینگ‌های پیستون، یاتاقان‌های ثابت و متحرک وارد خواهد ساخت.

32

با توجه و دقت به همین نکات ساده و استفاده از فیلتـرهای استـاندارد که در داخل بسته‌بندی‌های دارای هولوگرام ایساکو هستند، از آسیب‌های احتمالی به موتور خودروی خود جلوگیری نمایید.

فیلتر هوا

کارکرد صحیح موتور باعث کاهش گازهای خروجی آلاینده اگزوز خودروها و متعاقب آن کاهش آلودگی هوا می‌شود. یکی از قطعات مهم و موثر درکارکرد صحیح موتور، فیلتر هوا است.

متاسفانه در حال حاضر به دلیل تعدد شرکت‌های سازنده متفرقه و تولید و توزیع  قطعات بی‌کیفیت و فاقد استاندارد، مشکلات زیادی برای دارندگان خودروها مخصوصا خودورهای جدید انژکتوری، به وجود آمده است. کاغذ مخصوص مورد استفاده در این فیلترها وظیفه جذب و جداسازی ذرات و ناخالصی‌های هوای ورودی به موتور خودرو را برعهده دارد. در صورت استفاده از فیلترهای غیراستاندارد، علاوه بر افت توان موتور و ورود ذرات گرد و غبار به داخل موتور، مصرف سوخت نیز افزایش می‌یابد.

مطابق دفترچه راهنمای مشتری و سرویسهای ادواری توصیه شده و با توجه و دقت به همین نکات ساده و استفاده از فیلتـرهای استـاندارد که در داخل بسته‌بندی‌های دارای هولوگرام ایساکو هستند، از آسیب‌های احتمالی به موتور خودروی خود جلوگیری نمایید.

سیستم ترمز

ترمز از سیستم‌های بنیادی و اساسی یک خودرو در مباحث ایمنی به شمار می‌آید. آگاهی شما از روش علمکرد سیستم ترمز، قطعات تشکیل دهنده آن و نیز دلایل ضرورت تعویض قطعات این سیستم با قطعات اصلی توصیه شده توسط سازنده خودرو (با توجه به اینکه این قطعات برای دریافت تاییدیه، مراحل بسیار دشوار آزمون‌های کنترل کیفی را مطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی پشت سرگذاشته‌اند)، شما را در مراقبت از خودرو و انتخاب قطعات یدکی مناسب یاری خواهد کرد. هنگامی‌که پای خود را بر روی پدال ترمز فشار می‌دهید، سیلندر اصلی ترمز این حرکت را به فشار هیدرولیکی تبدیل می‌کند. این فشار از طریق یک مایع تراکم ناپذیر به چهار چرخ منتقل می‌شود. در چرخ‌هایی که ترمز دیسکی دارند، فشار هیدرولیک، پیستون‌های موجود در کالیپر را فعال نموده و لنت‌های تـرمز را به دیسک ترمز می‌فشارد. و در چرخ‌هایی که ترمزهای کاسه‌ای دارند فشار هیدرولیک، پیستون‌های موجود درکالیپر را فعال نموده و لنت‌های تـرمز را به کاسه ترمز می‌فشارد با اصطکاک ایجاد شده بین لنت و دیسک، سرعت خودرو کاهش می‌یابد.

روغن ترمز

از آن جایی که تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز به منظور آگاهی از میزان رطوبت موجود در مایع ترمز از ابزار خاص تست روغن ترمز استفاده می‌کنند، با مراجعه به نمایندگی‌های مجاز از میزان رطوبت آگاه و در صورت خارج بودن از حد استاندارد نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.توصیه کارشناسان تعویض روغن ترمز حداقل هر دوسال یا ۶۰۰۰۰ کیلومتر و استفاده از روغن ترمزهای توصیه شده توسط شرکت خودروساز است.روغن ترمزهای مناسب و مرغوب دارای ویژگی‌های زیر هستند

  • داشتن گرانروی مناسب در دمای پایین
  • مقاومت در دمای بالا
  • عدم ایجاد حباب
  • قابلیت روانکاری
  • سازگاری با فلزات (دارای مواد ضد اکسیداسیون و خوردگی) و قطعات لاستیکی مختلفی که با آنها در تماس است.

روغن ترمز براساس سطوح کارایی مورد نیاز و نوع خودرو از طرف شرکت سازنده خودرو در سطوح کارائی مختلف نظیر DOT3 ,DOT4 توصیه می‌شوند.روغن ترمزهای DOT4 از دمای جوش بالاتری نسبت به نوع DOT3 برخوردار هستند.پیشنهاد می‌شـود به جهت حفظ ایمنـی و اطمینـان از سلامت خودرو از روغن ترمزهای استاندارد و دارای هولوگرام توصیه شده توسط شرکت خودرساز استفاده  نمایید.لنـت ترمـزیکی دیگر از اجزای مهم مصرفی و حساس سیستم ترمز، لنت وکفشک‌ها هستند که می‌بایست در بازدیدهای ادواری نسبت به کنترل و بررسی آن دقت لازم را به‌عمل آورد.به محض روشن‌شدن چراغ اخطار اتمام لنت ترمز، باید نسبت به تعویض آن، اقدام لازم را انجام داد. در شرایط بارانی با توجه به خیس‌شدن سطح دیسک ترمز، کیفیت عملکرد سیستم ترمز کاهش می‌یابد. لذا قبل از ترمز گرفتن ناگهانی در چند مرحله پدال ترمز را فشار دهید تا سطح دیسک ترمز خشک شود.با توجه به وجود انواع لنت‌های متفرقه در بازار خصوصاً درمورد لنت‌های ساخت خارج و عدم وجود آرم استاندارد برروی آن‌ها، شناخت قطعه اصلی از نمونه‌های مشابه دشوار است. به همین جهت استفاده از لنت‌های ترمز ایساکو که در بسته‌بندی شرکتی با هولوگرام و درج لوگوی شرکت برروی قطعه عرضه می‌شوند، توصیه می‌گردد.
لنت‌های اصلی را در بسته‌بندی‌های معتبر و با برچسب هولوگرام از فروشگاه‌های مجاز سراسر کشور تهیه نمایید.

ترکیبات  لنت ترمز
در گذشته بیشتر لنت ترمزها از ماده‌ای به نام آزبست ساخته می‌شدند. اما امروزه دیگر از آزبست به خاطر سرطان‌زا بودن، استفاده نمی‌شود. امروزه لنت ترمز خودروها از ترکیبات متنوعی ساخته می‌شوند. لنت‌ها از ماده‌ای با اصطکاک بالا ساخته شده که به صفحه‌ای فلزی در پشت آن متصل می‌شوند. این اتصال بسیار محکم و مقاوم است. همچنین جنس این صفحه آنقدر محکم است که در برابر فشارهای وارد شده، مقاومت بالایی دارند. هنگامی‌که پدال ترمز خودرو را می‌فشارید، سطح لنت ترمز با دیسک ترمز تماس پیدا کرده و سرعت خودرو کم می‌شود. مواد تشکیل‌دهنده لنت ترمزهای امروزی معمولا در یکی از این موارد قرار می‌گیرند:

نظر به اهمیت سیستم ترمز، تمامی اجزا و قطعاتی که با این سیستم مرتبط هستند، می‌بایست با حداکثر دقت، تولید و به دور از هرگونه ملاحظات اقتصادی مصرف شوند. با توجه به نقش حیاتی روغن ترمز در سیستم ترمز هیدرولیکی، اطلاع داشتن از نحوه عملکرد آن ضروری است. از آنجایی که مایع ترمز به شدت جاذب رطوبت است، باید از تماس آنها با آب و محیط‌های مرطوب جلوگیری نمود. رطوبت موجود در روغن ترمز درحین ترمزگیری و به هنگام داغ شدن چرخ‌ها و اجزا سیستم ترمز، به بخار تبدیل شده و باعث می‌شود سیسـتم تـرمـز به خوبی عمل نکرده و پیسـتون‌های ترمز دچار زنگ‌زدگی شوند.

سیستم ترمز خودرو به‌عنوان یکی از سیستم‌های ایمنی فعال، وظیفه توقف و یا کم‌کردن سرعت خودرو را به عهده دارد و هر روز با ورود خودروهای جدید به بازار این سیستم ارتقا یافته و به راننده اطمینان خاطر بیشتری می‌دهد.

لنت‌های تولید شده با مواد سازگار محیط

این لنت‌ها برای استفاده در شهر بسیار مناسب هستند، چرا که میزان ساییده‌شدن آنها قابل قبول است، صدای مزاحم و ناهنجار تولید نمی‌کنند، دیسک ترمز را نمی‌سایند و ذرات معلق مضر برای سلامتی شما و اطرافیان در فضا پراکنده نمی‌کنند. این لنت‌ها مناسب خودروهای شخصی هستند چرا که به هنگام سردشدن نیز، به خوبی ترمز می‌گیرند. البته این نوع لنتها به دلیل کاهش قدرت ترمزگیری در زمان داغ‌شدن، مناسب مسابقات رانندگی نیستند.

با توجه و دقت به همین نکات ساده و استفاده از لنت‌های اصلی که در داخل بسته‌بندی‌های دارای هولوگرام ایساکو هستند، از آسیب‌های جدی به موتور خودروی خود جلوگیری نمایید.

لنت‌های تولید شده نیمه فلز/نیمه سینتر

این نوع لنت‌ها مناسب رانندگی در جاده‌های برون شهری و پیست‌های مسابقه‌ای هستند. عملکرد این نوع لنت‌ها وقتی که سرد هستند به خوبی لنت‌های ارگانیک نیست. بنابراین در اولین ترمزها باید کمی احتیاط کنید تا لنت‌ها گرم شود. این نوع لنت‌ها هنگامی که داغ هستند، کارایی بسیار خوبی دارند.

لنت‌های تولید شده فلزی

این نوع لنت ترمزها مخصوص خودروهای مسابقه‌ای هستند و در رانندگی در شرایط سخت مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها به شدت ساییده شده و تولید دود، بوی نامطبوع و صوت می‌کنند. جنس آنها سخت بوده و به مرور از ضخامت دیسک ترمز می‌کاهند. این لنت‌ها وقتی که سرد هستند به خوبی عمل نمی‌کنند.

لنت‌های سرامیکی

در لنت ترمزهای سرامیکی، فیبرهای فلزی وجود دارند. اما در آنها به جای استفاده از فولاد از مس استفاده شده است. استفاده از مس باعث شده که ساییدگی لنت کمتر شده و گرما بهتر منتقل شود. این نوع لنت‌ها راحت‌تر خنک می‌شوند، عمر بیشتر دارند و بسیار کم صدا هستند چون صدایی که تولید می‌کنند از دامنه فرکانس شنوایی انسان خارج است. اما سگ‌ها  از این صدا دیوانه می‌شوند. همچنین گرد و غبار آن تیره نیست و باعث سیاه‌شدن چرخ‌ها نمی‌شود.

مشکلات متداول در سیستم ترمز و نحوه رفع آن‌ها

وجود حالت اسفنجی و احساس نرمی بیش از حد در زمان فشردن پدال ترمز

این حالت زمانی به وجود می‌آید که هوا در سیستم ترمز وجود داشته باشد.علت وجود هوا در سیستم می‌تواند به علت پایین‌بودن سطح روغن ترمز یا حتی تخلیه آن به دلیل نشت،  وجود روزنه و سوراخ در هر بخشی از سیستم ترمز  باشد. همچنین متورم‌شدن بخشی از لوله لاستیکی انتقال روغن ترمز در حین ترمزگیری، و یا فشارکم سیستم هیدرولیک در ترمز نیز از جمله عوامل دیگری است که موجب این ایراد می‌گردد. برای برطرف‌کردن این مشکل باید نسبت به هواگیری سیستم ترمز و یا تعویض قطعات توسط افراد متخصص اقدام نمود که البته چگونگی آن نیز در دفترچه تعمیرات و نگهداری هر خودرو ذکر شده است. البته توصیه می‌شود به دلیل جذب رطوبت توسط روغن ترمز و از دست‌دادن خاصیت آن، هر۲ سال یکبار، روغن ترمز را تعویض کرده و در نهایت، هواگیری سیستم انجام شود.صدای ترمزیکی از مسایل آزاردهنده در ترمزگیری صدای ناهنجاری است که در هنگام فشردن پدال ترمز به گوش می‌رسد. این صدا در برخی از اوقات به قدری بلند و گوش‌خراش است که نمی‌توان با آن کنار آمد، اما دلیل این صدا را می‌توان به پایین‌بودن کیفیت لنت‌ها مرتبط ساخت؛ این در حالی است که با نصب لنت‌های با کیفیت و ساخت شرکت‌های معتبر با این مشکل مواجه نمی‌شویم.

بوی بد لنت

شاید بارها بوی بد لنت ترمز به مشامتان رسیده باشد. بویی که در اثر ترمزگیری زیاد از لنت‌ها بلند شده و موجب می‌شود تا ترمزهای شما کمی ضعیف شوند. دلیل این ضعف و تولید این بوی نامطبوع، ترمزهای مکرر و شدیدی است. در اثر ترمزهای مکرر و شدید، لنت‌ها در اثر سایش  با دیسک، داغ شده و در نتیجه چسبندگی خود را از دست می‌دهند، از این رو عمل ترمزگیری به درستی انجام نمی‌شود؛ حتی ممکن است خودرو متوقف نشود. پس در مسیرهای سرازیری بهتر است با دنده سنگین حرکت کنید تا مجبور به استفاده از ترمزهای مکرر نشوید.

سفت‌شدن پدال ترمز (اصطلاحا چوب شدن)

وجود چنین حالتی در زمان فشردن پدال ترمز می‌تواند ناشی از کم بودن مقدار خلاء موتور، خرابی بوستر ترمز و یا نشتی شیلنگ مکش باشد. معمولا خرابی در سوپاپ خلاء باعث نشتی در مکش ایجاد شده توسط موتور می‌شود و احساس سفت‌شدن پدال ترمز، که به آن اصطلاحا چوب‌شدن گفته می‌شود، رخ می‌دهد. برای بررسی عملکرد سوپاپ خلاء، باید موتور را روشن کرده و بگذاریم چند دقیقه‌ای کار کند و مکش درون بوستر به وجود آید. سپس موتور را خاموش کرده و بعد از چند دقیقه پدال را فشار می‌دهیم تا ببینیم آیا هنوز خلاء درون بوستر باقی مانده یا خیر. اگر پدال از همان اولین فشار سفت باشد، یعنی باید نسبت به تعویض سوپاپ مکش اقدام نمود.برای تست بوستر ترمز نیز باید وقتی موتور را خاموش کرده‌ایم، چند بار پدال ترمز را فشار داده تا خلاء بوستر از بین برود و پدال سفت شود، سپس درحالیکه ترمز را فشار داده‌ایم موتور را روشن کرده و اگر بوستر سالم باشد باید پدال ترمز نرم شده و پایین برود. ولی اگر پدال هم چنان سفت بود، در صورت سالم بودن مسیرهای ارتباطی به بوستر، باید بوستر تعویض شود.

کم‌بودن سطح روغن ترمز در مخزن

در مرحله اول این حالت می‌تواند به دلیل کم‌شدن ضخامت لنت ترمز باشدکه با کم شدن سطح روغن درون مخزن نیز پایین‌تر می‌آید. ابتدا بهتر است لنت‌ها بررسی شوند؛ در صورتی‌که لنت‌ها داری ضخامت کافی هستند، احتمال نشتی در سیستم ترمز وجود دارد و باید همه قسمت‌ها اعم از مجموعه نگه دارنده پیستون‌های ترمز روی دیسک، لوله‌ها و شیلنگ‌های ارتباطی و سیلندر اصلی ترمز چک شوند و قطعه معیوب تعویض شود. در صورت وجود نشتی در سیستم از حرکت وسیله نقلیه جلوگیری کنید. کم‌بودن سطح روغن ترمز معمولا توسط چراغی در پشت آمپر (عموما روشن‌شدن چراغ ترمز دستی) به راننده اطلاع داده می‌شود. این چراغ دستور خود را از سنسورکنترل کننده سطح روغن در مخزن می‌گیرد.

صدای سایش آهن به آهن و خراشیده‌شدن از ترمزها

شنیدن چنین صدایی در هنگام ترمزگیری، به معنای آن است که لنت‌های ترمز در حال تمام شدن هستند و دو صفحه فلزی به یکدیگر برخورد می‌کنند. بهتر است هر چه سریعتر نسبت به تعویض لنت‌ها اقدام شود چون در صورت عدم تعویض فواصل ترمزگیری طولانی‌تر شده و همچنین قسمت آهنی لنتی که به اتمام رسیده، روی سطح دیسک خراش ایجاد می‌کندکه باعث صدمه دیدن دیسک شده و هزینه‌ای اضافی را برای صاحب خودرو به همراه دارد و دیسک معیوب باید تعویض گردد.

پایین‌بودن پدال ترمز

درخودروهایی که دارای سیستم ترمز کاسه‌ای برای چرخ‌های عقب هستند،  اگرکفشک‌های ترمز زنگ‌زده و یا به صورت نامنظم سایش داشته باشند، باعث این ایراد می‌شوند و ترمز در نقطه‌ای پایین‌تر ازحالت معمول فـعال می‌شود. تنظیم کفشک‌ها به صورت موقتی می‌تواند این مشکل را حل کند ولی برای رفع کامل مشکل، بهتر است کفشک‌ها تمیز و یا تعویض شوند. دلیل دوم هم می‌تواند وجود نشتی در سیستم ترمز باشد که باید تمامی سیستم از نظر نشتی بازبینی و در صورت لزوم تعمیر شود.

سوت کشیدن ترمز در زمان ترمزگیری

صدای سوت در زمان ترمزگیری می‌تواند علل مختلفی داشته باشد مثلا می‌تواند ناشی از لرزش بین لنت‌های ترمز و گیره نگهدارنده پیستون‌ها و یا تماس بین لنت‌ها با خود دیسک باشد. لنت‌های ترمز آزبستی در مقایسه با غیر آزبستی‌ها و سرامیکی‌ها صدای بیشتری تولید می‌کنند. البته معمولا با تعویض لنت‌های قدیمی با جدید مشکل حل می‌شود. لنت‌های سرامیکی از کم صداترین لنت‌ها در میان انواع لنت‌های ترمز هستند. در برخی مواقع نیز دیسک کمی لبه‌دار شده و باعث ایجاد صدا در زمان ترمزگیری می‌شود.

لرزش فرمان و اتاق به هنگام ترمزگیری

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که دیسک‌های ترمز تاب داشته و دیگر سطح آن‌ها صاف نباشد. از علل تاب برداشتن دیسک‌ها می‌توان به سرد و گرم شدن ناگهانی آن‌ها، ترمزهای پیاپی و همچنین غیر یکنواخت‌بودن سایش در سطح دیسک‌ها اشاره نمود. منظور از سرد و گرم شدن دیسک‌ها این است که به عنوان مثال به دلیل ترمزگیری، سطح دیسک گرم شده و در این هنگام به صورت ناگهانی آب به سطح آنها پاشیده و باعث تاب برداشتن سطح دیسک می‌شود که در صورت نیاز می‌باید نسبت به تعویض اقدام نمود.

انحراف خودرو به یک سمت هنگام تـرمزگیری

اگر چنین حالتی در خودرو مشاهده شود، نشان‌دهنده این است که نیروی یکسانی از ترمز به چرخ‌ها منتقل نمی‌شود و این بدان معناست که ترمز یکی از چرخ‌ها عملکرد درستی ندارد. در این حالت خودرو به سمتی که ترمز قویتری دارد منحرف می‌شود. این مشکل می‌تواند ناشی از چرب‌بودن سطح لنت و دیسک ترمز به دلیل ریختن روغن ترمز، گریس و… بر روی آن، معیوب‌بودن پیستون ترمز و یا مشکل در انتقال روغن به یکی از کالیپرها باشد. ضمنا اگر از لنت‌هایی با انواع مختلف در هر چرخ استفاده شود به دلیل متفاوت‌بودن جنس لنت و توان ترمزگیری متفاوت هر کدام از لنت‌ها نیز این مشکل بروز می‌کند. پس باید لنت‌های استفاده شده در دو طرف یکسان باشد.

کورس حرکتی زیاد پدال ترمز

اگر درخودروهای با سیستم ترمز عقب کاسه‌ای، کفشک‌ها تنظیم نباشند، یا لنت‌ها فرسوده و یا در سیستم، حباب وجود داشته باشد این حالت رخ می‌دهد. وجود چنین حالتی در سیستم خطرناک است زیرا برای به کار بردن حداکثر نیروی ترمز، پدال باید کورس بیشتری طی کند. در نتیجه زمانی که ترمزگیری به میزان لازم برسد، تولید حباب‌ها افزایش یافته و می‌تواند منجر به بروز حادثه شود.

درگیر بودن دایمی لنت ترمز با سطح دیسک ترمز

اگر لنت‌ها به صورت دایمی مقداری با دیسک‌ها درگیر باشند باعث رفتار نامناسب فرمان، داغ‌شدن لنت‌ها، افزایش مصرف سوخت و فرسودگی بیش از حد لنت و دیسک‌ها و حتی از کار افتادن سیستم ترمز می‌شود. اگر لوازم پیستون‌های ترمز خراب و یا در نوع کاسه‌ای فنرکفشک‌ها شکسته شوند، لنت و یا کفشک بیش از حد به دیسک و کاسه چرخ نزدیک شده و با آن درگیر می‌شود.

شمع موتور

شمع‌ها از قطعات مصرفی مجموعه موتور هستند که با ایجاد جرقه منجر به ایجاد احتراق در موتور  و عملکرد مناسب موتور می‌شوند. عدم عملکرد مناسب شمع باعث افزایش مصرف سوخت، کاهش توان موتور، افزایش دما، افزایش آلایندگی گازهای خروجی اگزوز و لرزش موتور می‌شوند. زمان مناسب جهت تعویض شمع‌ها براساس اطلاعات موجود در دفترچه راهنمای خودرو اعلام شده است.

شمـع موتـور

شمع‌ها از قطعات مصرفی مجموعه موتور هستند که با ایجاد جرقه منجر به ایجاد احتراق در موتور  و عملکرد مناسب موتور می‌شوند. عدم عملکرد مناسب شمع باعث افزایش مصرف سوخت، کاهش توان موتور، افزایش دما، افزایش آلایندگی گازهای خروجی اگزوز و لرزش موتور می‌شوند. زمان مناسب جهت تعویض شمع‌ها براساس اطلاعات موجود در دفترچه راهنمای خودرو اعلام شده است.وجود مشخصه‌های ردیابی و لوگو معتبر توزیع‌کننده قطعات اصلی شرکت خودروساز، ویژگی دیگری است که مانع از سوءاستفاده احتمالی می‌شود.شرکت ایساکو در راستای کسب حداکثر اطمینان از مرغوبیت تمامی قطعات ارایه شده در بسته‌بندی این شرکت و از جمله شمع موتور، مطابق با استانداردهای خودروساز اقدام به تست و ارزیابی کیفی قطعات خود می‌نماید و سازندگان شمع موتور ارایه شده در بسته‌بندی ایساکو، از میان معتبرترین برندهای تولیدکننده این قطعه در ایـران و سطح جهــان انتخاب شده‌اند. به منظور اطمیـنان از مرغوبیت قطعات خودروی خود، شمـع‌های اسـتاندارد و با بسته‌بندی‌های دارای برچسب هولوگرام را از فروشگاه‌های مجاز تهیه نمایید.

وایر شمـع

درخودروهای مجهز به موتور بنزینی، برای احتراق سوخت درون موتور، نیاز به ایجاد جرقه است. این جرقه توسط شمع با انتقال برق ولتاژ بالا توسط وایر شمع از کویل، صورت می‌پذیرد. ویژگی و کیفیت وایر شمع به صورتی باید باشد که نوسانات قوی الکتریکی و پارازیت (امواج مزاحم) ایجاد نکند. ساختار وایر شمع شامل بخش رسانای جریان الکتریکی و بدنه عایق آن است.استفاده از وایر شمع‌های غیراستاندارد و متفرقه موجود در بازار ایرادات زیر را  ایجاد خواهد کرد:

  • احتراق ناقص سوخت و لرزش موتور
  • افت توان و کشش موتور
  • افزایش مصرف سوخت و آلایندگی گازهای خروجی اگزوز
  • بالارفتن دمای موتور ناشی از اعمال فشار بیش از حد به موتور
  • کربن گرفتگی سطح داخلی محفظه احتراق درون سرسیلندر و تاج پیستون و کاهش انتقال حرارت بین این قطعات

امنیت خانواده و خـودروی خود را با انتخاب قطعـات اصلـی تضمین کنید.

تسمه تایم

یکی از قطعات مهم که در صورت پایین‌بودن کیفیت و عدم عملکرد صحیح آن، آسیب جدی به قطعات موتور خودرو وارد می‌کند، «تسمه تایم» است. تعویض تسمه تایم بایستی مطابق با زمان و کیلومتر مندرج در دفترچه راهنمای خودرو انجام شود. نکاتی که ضروری است مصرف‌کنندگان به هنگام خرید این قطعه به آن توجه کنند، عبارتند از:

  • عدم وجود هرگونه تغییر شکل غیرعادی، بریدگی، نخ‌زدگی، حفره، ترک و اثر تاشدگی بر روی قطعه
  • درج نام و مشخصات سازنده بر روی قطعه و اطمینان از صحت آن

برخی افراد سودجو با استفاده از اعتبار و نام شرکت‌های معتبر تولیدکننده تسمه‌های خودرویی، اقدام به واردکردن تسمه تایم‌های تقلبی با قیمت کم و توزیع آن در بازار نموده‌اند.لذا توصیه می‌شود این قطعه را  از نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های مجاز ایران خودرو و در بسته‌بندی شرکتی که دارای بر چسب و هـولوگرام است، خریداری نمایید.

زمانبندی ویا اصطلاحاً تایم موتورها (time) درگذشته توسط زنجیر موتور انجام میشد که با سر و صدای زیاد همراه بود. به همین دلیل و به جهت کاهش صدا و عدم نیاز به روغنکاری،کارایی بهتر و همچنین پیشرفت فن‌آوریهای به کارگرفته در موتور خودرو به تدریج زنجیر جای خود را به تسمه‌های مخصوص داد.عمـلکرد: در موتورهای امروزی، تسمه تایم، میل لنگ را به میل بادامک(ها) متصل کرده تا ترتیب بسته و بازشدن سوپاپ‌ها را کنترل و تنظیم نماید. این تسمه دارای دندانه‌هایی است تا بوسیله آن، میل بادامک(ها) را همزمان با میل لنگ بچرخاند.

همچنین در بعضی از طراحی‌های موتور، تسمه تایم می‌تواند برای به حرکت درآوردن دیگر اجزای موتور از قبیل پمپ آب و پمپ روغن نیز استفاده شود.درباره تسمه تایمینگ پژو ۴۰۵ – پارس و سمند، بیشتر بدانیم !خودروهای جدید، برای افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت، دارای موتورهای با نسبت تراکم بالا هستند و معمولا تاج پیستون (سر پیستون) صاف است.درصورت خرابی دندانه‌ها و یا بریدن تسمه مذکور، میل بادامک اصطلاحا از تایم خارج شده و سوپاپ‌هایی که نابه‌هنگام باز شده و پایین آمده‌اند با سطح بالای پیستون برخورد می‌نمایند و عاملی برای خرابی پیستون و کج شدن سوپاپ‌ها و یا خرابی سیلندر، سرسیلندر و شاتون‌ها خواهد شد.

در این وضعیت به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر، تا رفع مشکل باید از استارت‌زدن بیهوده موتور پرهیز نمود.لذا توصیه می‌شود این قطعه را  از نمایندگی‌ها و فروشگاه‌های مجاز ایران خودرو و در بسته‌بندی شرکتی که دارای بر چسب و هـولوگرام است، خریداری نمایید.عواملی که باعث کوتاه‌شدن عمر و یا پارگی تـسمه و یا کنده‌شدن دندانه‌های آن و نهایتا باعث خارج از تایـم شدن موتور قبل از موعد مشخص شده می‌گردند عبارتند از:

  • به‌کارگیری بیش از حد موتور در دورهای بالا به‌خصوص دردورهای بیش از ۴۰۰۰ دور دردقیقه و انجام شتاب‌گیری ناگهانی مثبت (TAKE OFF) و یا کاهش شتاب ناگهانی منفی با استفاده از موتور (دنده معکوس).
  • عدم استفاده از دنده متناسب با قدرت و سرعت خودرو، اصطلاحا (دنده مرده) در سربالایی‌ها و یا هنگام عبور از موانع
  • خرابی بلبرینگ هرزگرد تسمه سفت‌کن و گیرپاژ آن (معمولا کارکرد زیاد و یا سفت‌بودن زیاد تسمه عامل خرابی هرزگرد است)
  • نصب تسمه تایم نامرغوب و تقلبی
  • روغن‌ریزی سر میل لنگ و چرب‌شدن تسمه تایم و عدم استفاده از خودرو و روشن نشدن موتور به‌مدت طولانی

زمان تعویض تسمه تایم

زمان تعویض تـسمه تایم به‌طور معمول با توجه به شرایط محیطی۶۰۰۰۰ هزار کیلومتر و یا ۲سال توسط شرکت‌های سازنده خودرو پیشنهاد می‌گردد.استفاده از تسمه تایم غیر استاندارد و یا تعویض توسط تعمیرگاه‌های متفرقه و افراد غیر ماهر باعث اشکالات زیرخواهد شد:

  • پاره‌شدن تسمه تایم باعث کج‌شدن سوپاپ‌ها و صدمه به موتور خودرو شده و هزینه بالایی برای تعمیرات در برخواهد داشت.
  • عدم تنظیم و هماهنگی بین میل سوپاپ و میل لنگ (رد کردن تایم) باعث عدم شتابگیری مناسب، ریپ زدن، افزایش مصرف سوخت و… می‌گردد.

نـکته: سطح بیرونی و داخلی تسمه نو، بر اثر تا کردن نبایستی ترک و شکستگی داشته یا الیافی از آن در حال جدا شدن و یا حتی یکی از دندانه‌های آن مشکل داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.