بررسی سنسورها و عملگرهای مهم موتور پراید و نشانه های خرابی آن

1

معرفی سنسورهای پراید ،سنسورهای پراید زیمنس ،عیب یابی سنسورهای خودرو ،سنسور اکسیژن پراید ،قیمت سنسور اکسیژن پراید ،سنسورهای پراید ساژم ،سنسورهای خودرو pdf ،علت پایین آمدن دور موتور پراید؟

معرفی سنسورهای پراید سنسورهای پراید زیمنس عیب یابی سنسورهای خودرو سنسور اکسیژن پراید قیمت سنسور اکسیژن پراید سنسورهای پراید ساژم سنسورهای خودرو pdf علت پایین آمدن دور موتور پراید؟
از سنسورها و عملگرهای مهم موتور پراید می توان به تجهیزات زیر اشاره کرد
۱-سنسور دور موتور:
کنار دنده استارت روی فلایویل ۶۰ دندانه قراردارد که دو دنده آن حذف شده است. این سنسور موقعیت میل لنگ را هنگامی که پیستون ۱و۴ در نقطه مرگ بالا قرار دارد بررسی کرده و دور موتور را به دور سنج اعلام می کند. روشن نشدن موتور، ریپ زدن، و نوسانی بودن پشت آمپر از نشانه های خرابی این سنسور است.
۲-سنسور سرعت:
این سنسور روی شفت خروجی گیربکس نصب شده می باشد و وظیفه ارسال اطلاعات مربوط به سرعت خودرو را به ECU و پشت آمپر دارد.
خاموش شدن خودرو هنگام رها کردن پدال گاز مثل رها کردن پدال پشت چراغ قرمز و خطاهای موتور در دورهای بالا مثل بالا نرفتن دور موتور از ۳۰۰۰ ازنشانه های خرابی این سنسور است.
۳-سنسور دمای آب CTS:
این سنسور مقاومتی است که با افزایش حرارت مقاومت آن کم می شود و اطلاعات حرارت موتور را از طریق تغییرات مقاومتی به ECU انتقال می دهد.
در صورت خرابی این سنسور موتور هنگام سرد بودن موتور بد روشن شده و دود ضعیفی تولید می شود.
۴-اکسیژن سنسور(oxygen sensor):
این سنسور روی منیفولد دود نصب می شود و بنا به میزان اکسیژن گازهای خروجی، ولتاژی برای ECU می فرستد. در صورت خرابی این سنسور مصرف سوخت بالا می رود و چراغ چک روشن می شود.
۵-سنسور فشار منیفولد – MAP
با تغییرات فشارهوای موتور واختلاف آن با فشار محیط پیرامون ولتاژی متناسب با فشار هوای منیفولد به ECU ارسال می شود خرابی این سنسور موجب افزایش مصرف و گاهاً روشن نشدن موتور می شود.
۶-کویل دوبل
وظیفه کویل دوبل تهیه ولتاژ بالا برای جرقه شمعها است. در داخل کویل دو بل دو هسته مجزا در کنار هم وجود دارد که برق تحریک آن توسط ECU داده می شود. در این سیستم جرقه سیلندر ۱و۴ و همچنین ۲و۳ با هم زده می شود این کوئل در نوع زیمنس دوتکه است و در صورت خرابی کوئل موتور روشن نمی شود.
۷-انژکتور:
انژکتور وظیفه پاشش سوخت در پشت سوپاپ گاز و در نتیجه ترکیب با هوا را بر عهده دارد که بر اساس فرمان ECU فعال می شود. دود کردن خودرو و افزایش مصرف سوخت از نشانه های خرابی سوزن انژکتور است.
۸-استپر موتور
محل نصب استپر در مسیر فرعی هوا می باشد. در بالای دریچه گاز است و وظیفه تنظیم نسبت سوخت به هوا را دور آرام بر عهده دارد. استپر در حالت ساسات، کولر کشیدن یا هنگام رها کردن دریچه گاز عمل می کند و دور موتور را متعادل می کند
۹-کنسیتر و شیر برقی:
این مجموعه وظیفه جمع آوری بخارات بنزین داخل باک را بر عهده دارد و جنس آن از کربن فعال بوده و زیر در پوش موتور کنار گلگیر سمت راننده نسب می شود و هنگام شتاب گرفتن و سرعتهای بالا توسط فرمان ECU از طریق شیر کنیستر به موتور منتقل می شود.
۱۰-سنسور موقعیت دریچه گاز – TPS
این سنسور یک پتانسیو متر ساده است که با محور پولکی دریچه گاز همگام است. وظیفه آن فرستادن اطلاعات مربوط به میزان باز شدن دریچه گاز به ECU است.
در صورت خرابی این سنسورخودرو گاز نمی خورد و یا خود به خود و نامنظم گاز می خورد
۱۱-رله دو بل:
وظیفه این رله تامین برق به قسمتهای مختلف از جمله پمپ روغن- ECU -انژکتور- کویل دو بل– شیر برقی کنسیتر سنسورهای اکسیژن است. هنگام خرابی این رله خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود.
۱۲-سنسور ضربه -KNOCK:
این سنسور یک مقاومت پیزو الکتریک است و روی بلوک سیلندر نزدیک سیلندر شماره ۲ نصب شده است و اطلاعات مربوط به خود سوزی سوخت را ECU می رساند که در این حالت ECU جرقه را ریتارد کرده یعنی دیرتر زده می کند تا از خود سوزی را کاهش می دهد.
نکته: بنزینها دارای نمرات اکتان و کیفیتهای متفاوتی هستند. برای اینکه بدانید بنزین مصرفی شما نسبت به بنزین محلی دیگر دارای اکتان بهتری است سعی کنید برای چند لحظه دنده مرده حرکت کنید یعنی دنده را زود عوض کنید. اگر صدا کمتر شنیده شود جنس بنزین مرغوبتر و دارای اکتان بالاتر است یا آور می شودم این روش نیاز به تجربه و قضاوتی درست است.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. احسان محمدی می گوید

    دمتون گرم عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.