زمان تعویض روغن موتور و سرویس های دوره ای رنو کپچر Renault captur

0

نکته ای که درباره خودروها اهمیت زیادی دارد بحث تعمیر و نگهداری آنهاست و عدم توجه به این موضوع می تواند عمر مفید خودرو و عملکرد فنی آن را دچار ایراد کند.

رنو کپچر به عنوان یکی از کراس اوورهای محبوب بازار خودروی کشورمان توانسته است عملکرد خوبی داشته باشد. این خودرو که در سال ۲۰۰۳ در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد در طول مدت تولید خود در مدل‌های مختلفی به بازار آمده است.

رنو کپچر بر اساس نسل چهارم رنو کلیو و در ادامه استراتژی زبان طراحی جدید رنو که تحت رهبری لارنس ون دن آکر ساخته شده است. یکی از نکات جالب در طراحی این محصول تفاوت رنگ آمیزی سقف و بدنه خودرو است.

 تعمیرات تخصصی رنو کپچر  روغن موتور مناسب رنو کپچر  دفترچه راهنمای رنو کپچر  زمان تعویض روغن رنو کپچر  تعمیر و نگهداری خودرو  سرویس های دوره ای خودرو  حجم روغن موتور رنو کپچر  تعویض لنت ترمز رنو کپچر  تعویض تسمه تایم رنو کپچر  Renault CAPTUR

رنو کپچر به لطف آوازه و قدمت برند رنو در ایران و همچنین مشخصات خوب خود به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای روز بازار تبدیل شد. این خودرو از موتور ۱۲۰۰ سی سی با توان ۱۲۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۰ نیوتن متر بهره می‌برد. موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش در داخل شهر ۶.۶ لیتر، خارج شهر ۴.۷ لیتر و به صورت ترکیبی ۵.۹ لیتر سوخت مصرف می‌کند. رنو کپچر از نظر ایمنی نیز خودروی خوبی محسوب شده و از استاندارد یورو ۵ برخوردار است.

این خودرو توسط گروه خودروسازی ایران خودرو به عنوان یکی از شرکای تجاری اصلی گروه رنو در ایران به فروش رسانده می‌شود.

نکته‌ای که درباره خودروها اهمیت زیادی دارد بحث تعمیر و نگهداری آنهاست و عدم توجه به این موضوع می‌تواند عمر مفید خودرو و عملکرد فنی آن را دچار ایراد کند. اصلی ترین و پایه‌ای ترین اقدام برای نگهداری مطلوب از هر خودرویی انجام سرویس‌های دوره‌ای مربوط به آن است. این سرویس معمولاً برای اکثر خودروهای یکسان بوده و شامل تعویض روغن موتور، فیلترهای هوا و سوخت، بررسی شمع ها و در صورت نیاز تعویض آنها و موارد دیگر است.

تعویض به موقع روغن موتور خودرو از آنجایی که وظیفه خنک سازی و روانکاری قطعات آن را بر عهده دارد از اهمیت زیادی برخوردار است. روغن موتور به دلیل مجاورت با گرمای فوق العاده بالای موتور پس از مدتی خاصیت خود را از دست می‌دهد که این اتفاق می‌تواند منجر به صدمه دیدن قطعات داخلی موتور و یا حتی سوختن آن شود.

 تعمیرات تخصصی رنو کپچر  روغن موتور مناسب رنو کپچر  دفترچه راهنمای رنو کپچر  زمان تعویض روغن رنو کپچر  تعمیر و نگهداری خودرو  سرویس های دوره ای خودرو  حجم روغن موتور رنو کپچر  تعویض لنت ترمز رنو کپچر  تعویض تسمه تایم رنو کپچر  Renault CAPTUR

سرویس‌های دوره‌ای رنو کپچر به صورت معمولاً و در شرایط عادی هر ۸ هزار کیلومتر یا یک سال انجام می‌شود و در این سرویس‌ها روغن و فیلتر موتور تعویض می‌شوند. همچنین در این سرویس‌ها فیلتر هوای اتاق و فیلتر هوای موتور باید تعویض شوند.

همه چیز درباره رنو کپچر

نکته مهم درباره روغن موتور رنو کپچر این است که در صورتی که بعد از دوره آب بندی کم شدن روغن موتور بیشتر از ۰.۵ لیتر در ۱۰۰۰ کیلومتر بود حتماً به یکی از نمایندگی‌های مجاز رنو در سرتاسر کشور مراجعه فرمائید. همچنین در فواصل زمانی مرتب و به خصوص پیش از سفرهای طولانی وضعیت روغن موتور را بررسی کنید.

بررسی سطح روغن موتور باید زمانی که موتور برای مدت طولانی خاموش بوده و خودرو روی زمین مسطح قرار دارد انجام شود. پس از رعایت این موارد گیج روغن را بیرون آورده با یک پارچه تمیز و بدون پرز پاک کنید و آن را به جای خود بازگردانید. پس از چند لحظه گیج را مجدداً خارج کنید و سطح روغن را از روی درجه روی گیج بررسی کنید. سطح روغن نباید از میزان حداکثر بیشتر و از میزان حداقل کمتر باشد. بیشتر بودن روغن از سطح مجاز می‌تواند منجر به آسیب موتور و کاتالیست کانورتر آن شود.

روغن موتور مناسب برای رنو کپچر با توجه به شرایط کشورمان از نوع ۱۰W40 SN و حجم روغن مورد استفاده به همراه فیلتر ۴.۷ لیتر اعلام شده است.

علاوه بر روغن موتور، شمع رنو کپچر نیز باید در هر ۵۶۰۰۰ کیلومتر مورد بازرسی و در صورت نیاز تعویض شود؛ البته در صورتی که علائم مربوط به مشکلات شمع را در خودروی خود مشاهده کردید در اسرع وقت نسبت به بررسی مشکل اقدام کنید.

سرویس دوره‌ای تسمه دینام و پولی‌های آن نیز بعد از هر ۶۴۰۰۰ کیلومتر یا هر ۴ سال انجام می‌شود. روغن ترمز نیز باید در همین میزان کارکرد یا بعد از ۲ سال تعویض شود.

به منظور خنک سازی مؤثر و عدم آسیب رسانی به اجزای خودرو توصیه می‌شود که مایع خنک کننده موتور را هر ۶۴۰۰۰ کیلومتر و یا هر ۲ سال یک بار تعویض کنید. بازدید وضعیت و گردگیری لنت عقب نیز در هر ۶۴۰۰۰ کلیومتر الزامی است.

بهتر است که هر ۳ سال یک بار میزان گاز سیستم تهیه یا همان کولر خودروی خود را نیز بررسی و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل کنید.

 تعمیرات تخصصی رنو کپچر  روغن موتور مناسب رنو کپچر  دفترچه راهنمای رنو کپچر  زمان تعویض روغن رنو کپچر  تعمیر و نگهداری خودرو  سرویس های دوره ای خودرو  حجم روغن موتور رنو کپچر

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در صورت کارکرد خودرو در شرایط خاص زمان و یا مسافت، تعویض روغن و فیلترها، تسمه دینام و بقیه موارد به نصف کاهش می‌یابد.

در صورتی که خودرو بیش از ۵۰ درصد در دور آرام کار کند و یا خودرو با سرعت کمتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت پیمایش داشته باشد؛ همچنین بکسل کردن بیش از ۳۰ درصد زمان استفاده از خودرو، کارکرد در محیط‌های پر گرد و غبار و یا کارکرد خودرو بیش از ۵ هزار کلیومتر در سال به صورت مداوم در دمای کمتر از منفی ۱۵ درجه سانتیگراد از شرایط خاص استفاده از خودرو محسوب می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.