سنسور باد لاستیک TPMS چیست و چه کاربردی دارد ؟ +تصاویر

0

اهمیت فشار باد لاستیک ها مدت هاست که در جوامع بین المللی(بجز ایران) امری مهم و حیاتی محسوب می گردد که مستقیما می تواند با جان و مال مالک خودرو در ارتباط باشد .

 ریست کردن TPMS  روشن ماندن چراغ tpms  قیمت سنسور فشار باد  سنسور تنظیم فشار باد لاستیک  سنسور TPMS چیست  تنظیم فشار باد تایر  بهترین آپشن های خودرو  مزایای TPMS چیست  کنترل فشار باد لاستیک  سنسور هشدار دهنده فشار باد لاستیک  معرفی قطعات خودرو  آموزش مکانیک و برق خودرو  مجله خودرو کارستان

طبق گزارش اداره امنیت بزرگ راههای آمریکا سالیانه حدود ۵۳۳ مورد تصادف منجر به مرگ بدلیل ایراد در تایر ها رخ می دهد که در صورت جلوگیری از این امر ۱۲۰ مورد را می توان کاهش داد.همچنین یک موسه اروپایی تخمین زده است که حدود ۹ درصد از تصادفات منجر به مرگ بدلیل کم بادی تایر ها رخ می دهد و همین امر باعث ۴۱ درصد تصادف منجر به جراحات نیز می گردد. اما تاثیر کم بادی تایر ها فقط مربوط به حادثه نمی گردد چرا که طبق آمار بدست آمده نشت باد از لاستیک بطور طبیعی در سال برابر با ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلی بار خواهد بود که اگر فرض کنیم هر شخصی در سال فقط یکبار فشار باد تایر ها را چک، کند باید نتیجه گرفت که حدود ۴۰ درصد از خودروهایی که در حال تردد هستند با فشار باد کم  رانده می شوند.حال باید بدانیم که این مقدار کم شدن باد از تایر ها موجب بیشتر شدن مصرف ۲ درصدی سوخت و کاهش ۲۵ درصدی عمر تایر ها  خواهد شد.حال با یک عملیات ساده ریاضی متوجه خواهیم شد بدلیل کم بودن باد تایر ها سالانه حدود ۲۰ میلیون لیتر مصرف سوخت بیشتر ،۲۰۰ میلیون حلقه ضایعات لاستیک و ۲ میلیون تن دی اکسید کربن بیشتر تویلد خواهد شد .پس کاملا واضح هست که بررسی میزان باد لاستیک امری ضروری است که در ایران متاسفانه به آن توجه نمی گردد.از همین رو بسیاری از کشور ها ،تولید کنندگان خودرو را ملزم به نصب سنسور باد لاستیک یا همان سیستم TPMS نمودند. اما این سیستم چیست و چگونه کار می کند.

 ریست کردن TPMS  روشن ماندن چراغ tpms  قیمت سنسور فشار باد  سنسور تنظیم فشار باد لاستیک  سنسور TPMS چیست  تنظیم فشار باد تایر  بهترین آپشن های خودرو  مزایای TPMS چیست  کنترل فشار باد لاستیک  سنسور هشدار دهنده فشار باد لاستیک  معرفی قطعات خودرو  آموزش مکانیک و برق خودرو  مجله خودرو کارستان

تاریخچه سیستم TMPS

سیستم TMPS مخفف کلمات لاتین Tire Pressure Monitoring System می باشد که وظیفه آن نشان دادن میزان فشار باد تایر هاست.این سیستم برای اولین بار در اویل دهه ۸۰ میلادی بر روی برخی از خودروهای برند اروپایی مورد استفاده قرار گرفت.رنو و پژو هم بعنوان پیشروان این سیستم بترتیب در سالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۹ از این سیستم بر روی برخی از خودروهای خود استفاده نمودند. در اواخر دهه ۹۰ و اویل قرن جدید آمریکا نصب این سیستم را برروی کلیه محصولات ورودی به خاک این کشور را اجباری نمود .سیستم هشدار فشار باد یا همان سنسور باد لاستیک  به دو صورت    iTPMS و dTPMS موجود می باشد که تفاوت آنها در نحوه کار آنها خلاصه می گردد.

سیستم iTPMS

 ریست کردن TPMS  روشن ماندن چراغ tpms  قیمت سنسور فشار باد  سنسور تنظیم فشار باد لاستیک  سنسور TPMS چیست  تنظیم فشار باد تایر  بهترین آپشن های خودرو  مزایای TPMS چیست  کنترل فشار باد لاستیک  سنسور هشدار دهنده فشار باد لاستیک  معرفی قطعات خودرو  آموزش مکانیک و برق خودرو  مجله خودرو کارستان

سیستم iTPMS مخفف indirect TMPS می باشد که هیچگونه درگیری فیزیکی با رینگ و لاستیک خودرو نداشته و میزان باد تایر ها را توسط سنسور هایی که بر روی سیستم ترمز ABS و EBD نصب شده اندازه گیری می نماید. نحوه کار این سنسور به این شکل است که میزان دور و سرعت هر لاستیک را بطور مجزا مورد محاسبه قرار می دهند و با دیگر چرخها مقایسه می کند. از آنجا که نشت میزان کمی از باد لاستیک باعث کاهش قطر لاستیک می گردد ،لاستیک مورد نظر برای طی مسافت معین به اندازه دیگر لاستیک ها  مجبور است دور بیشتر را بزند و آنجا هست که سیستم مذکور سریعا کاهش باد لاستیک مورد نظر را به راننده هشدار می دهد هر چقدر که میزان دور لاستیک کم باد بیشتر باشد میزان هشدار بیشتر می گردد .  اما این سیستم دارای مشکلات فراوانی بود برای مثال این سیستم میزان دقیق باد را نمی توانست تشخیص دهد، همچنین از آنجا که این سیستم با توجه به مقایسه لاستیک ها با هم قادر به تشحیص میزان کم بودن فشار باد بود ،در آن واحد فقط ۳ چرخ را مورد ارزیابی قرار می داد . همین موارد منجر شد که در سال ۲۰۰۷ سیستم iTPMS توسط امریکایی ها رد صلاحیت شود.

سیستم dTPMS

 ریست کردن TPMS  روشن ماندن چراغ tpms  قیمت سنسور فشار باد  سنسور تنظیم فشار باد لاستیک  سنسور TPMS چیست  تنظیم فشار باد تایر  بهترین آپشن های خودرو  مزایای TPMS چیست  کنترل فشار باد لاستیک  سنسور هشدار دهنده فشار باد لاستیک  معرفی قطعات خودرو  آموزش مکانیک و برق خودرو  مجله خودرو کارستان

واژه dTPMS که مخفف Direct TMPSرا تشکیل می دهد به منظور رفع ایراد های سیستم iTPMS ایجاد گردید . این سیستم بطور کاملا مستقیم و با استفاده از سنسور های نصب شده داخل و یا خارج از لاستیک میزان فشار و گاها دمای هر لاستیک را بطور مجزا به راننده اعلام می کند.در سال ۲۰۰۶ که این استفاده از این سیستم رایج گردید به منظور تامین انرژی سنسور ها از باطری های لیتیومی استفاده می گردید اما در سال ۲۰۰۷ به بعد سعی شد که این سیستم ها بدون نیاز به باطری به فعالیت خود ادامه دهند چرا که تعویض باطری ها عملا کار سختی بود. همچنین سنسور های که بیرون از لاستیک نصب می شدند بدلایل مختلف از قبیل در درسترس بودن سارقان منسوخ گردیده است.

مزایایی استفاده از سیستم TPMS

 ریست کردن TPMS  روشن ماندن چراغ tpms  قیمت سنسور فشار باد  سنسور تنظیم فشار باد لاستیک  سنسور TPMS چیست  تنظیم فشار باد تایر  بهترین آپشن های خودرو  مزایای TPMS چیست  کنترل فشار باد لاستیک  سنسور هشدار دهنده فشار باد لاستیک  معرفی قطعات خودرو  آموزش مکانیک و برق خودرو  مجله خودرو کارستان

همانطور که در ابتدای این نوشتار توضیح داده شد مزایایی این سیستم کاملا حیاطی بوده و می توانند علاوه بر جلوگیری از مضرات مالی مستقیما با جان سرشنینان در ارتباط باشد، اما بصورت کاملا تخصص این سیستم دارای مزایایی ذیل می باشد.

۱-اندازه گیری دقیق و نمایش فشار باد تایر برای راننده و کشف کم بادی در مقادیر کمتر از ۲۵ درصد فشار باد تایر سرد پیشنهادی

۲-اندازه گیری ونمایش دمای باد تایر

۳-مشخص کردن چرخی که کم بادی در فشار باد تایرش وجود دارد

۴-حساسیت به نشت سریع و کند برای هشدارهای به موقع

۵-هشدار پنچر شدن تایر

۶-هشدار برای فرا رسیدن زمان بازرسی تایر

۷-امکان نمایش فشار باد تایر زمانی که خودرو ساکن است

کلام پایانی

در کشور ما هنوز بسیار از الزمات ایمنی خودرو به عنوان آپشن هایی لوکس در نظر گرفته می شود و به وظیقه حساس این سیستم ها توجهی نمی گردد چرا که در صنعت خودروی چه در نزد تولید کنندگان و چه در نزد خریداران ،ایمنی خودرو از کمترین اهمیت برخودار است درست بر عکس تمامی کشور های پیشرفته و نیمه پیشرفته دنیا .همین امر موجب گردیده که میزان مرگ و میر در ایران از سرانه بسیاری از کشور های دنیا بسیار و بسیار و بسیار بیشتر باشد.

همچنین در ایران  هر روز در خصوص آلودگی هوا و مصرف بیش از پیش مصرف سوخت مقالات مختلف نوشته می شود و حتی مسئولین ارشد کشور جلسات بیشماری برگزار می کنند اما ماحصلی جز آلودگی بیشتر و مصرف سوخت بیشتر ندارد چرا که به همین موارد جزیی هیچ دقتی نمی شود و حتی سازمانی در ایران وجود ندراد که به بررسی دلایل آلودگی و یا میزان مرگ میر بپردازد.

امیدواریم روزی فرا برسد که ما بعنوان خریداران با توجه به بودجه محدود حق انتخاب داشته باشیم تا بتوانی خودرویی که از ایمنی بیشتری برخودار است را بر دیگر محصولات بازار  ترجیح دهیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.