بررسی مشکلات متداول در سیستم ترمز و نحوه رفع آن ها
وجود حالت اسفنجی و احساس نرمی بیش از حد در زمان فشردن پدال ترمز
این حالت زمانی به وجود میآید که هوا در سیستم ترمز وجود داشته باشد.علت وجود هوا در سیستم میتواند به علت پایینبودن سطح روغن ترمز یا حتی تخلیه آن به دلیل نشت، وجود روزنه و سوراخ در هر بخشی از سیستم ترمز باشد. همچنین متورمشدن بخشی از لوله لاستیکی انتقال روغن ترمز در حین ترمزگیری، و یا فشارکم سیستم هیدرولیک در ترمز نیز از جمله عوامل دیگری است که موجب این ایراد میگردد. برای برطرفکردن این مشکل باید نسبت به هواگیری سیستم ترمز و یا تعویض قطعات توسط افراد متخصص اقدام نمود که البته چگونگی آن نیز در دفترچه تعمیرات و نگهداری هر خودرو ذکر شده است. البته توصیه میشود به دلیل جذب رطوبت توسط روغن ترمز و از دستدادن خاصیت آن، هر۲ سال یکبار، روغن ترمز را تعویض کرده و در نهایت، هواگیری سیستم انجام شود.
صدای ترمز
فهرست مطالب
یکی از مسایل آزاردهنده در ترمزگیری صدای ناهنجاری است که در هنگام فشردن پدال ترمز به گوش میرسد. این صدا در برخی از اوقات به قدری بلند و گوشخراش است که نمیتوان با آن کنار آمد، اما دلیل این صدا را میتوان به پایینبودن کیفیت لنتها مرتبط ساخت؛ این در حالی است که با نصب لنتهای با کیفیت و ساخت شرکتهای معتبر با این مشکل مواجه نمیشویم.
بوی بد لنت
شاید بارها بوی بد لنت ترمز به مشامتان رسیده باشد. بویی که در اثر ترمزگیری زیاد از لنتها بلند شده و موجب میشود تا ترمزهای شما کمی ضعیف شوند. دلیل این ضعف و تولید این بوی نامطبوع، ترمزهای مکرر و شدیدی است. در اثر ترمزهای مکرر و شدید، لنتها در اثر سایش با دیسک، داغ شده و در نتیجه چسبندگی خود را از دست میدهند، از این رو عمل ترمزگیری به درستی انجام نمیشود؛ حتی ممکن است خودرو متوقف نشود. پس در مسیرهای سرازیری بهتر است با دنده سنگین حرکت کنید تا مجبور به استفاده از ترمزهای مکرر نشوید.
سفتشدن پدال ترمز (اصطلاحا چوب شدن)
وجود چنین حالتی در زمان فشردن پدال ترمز میتواند ناشی از کم بودن مقدار خلاء موتور، خرابی بوستر ترمز و یا نشتی شیلنگ مکش باشد. معمولا خرابی در سوپاپ خلاء باعث نشتی در مکش ایجاد شده توسط موتور میشود و احساس سفتشدن پدال ترمز، که به آن اصطلاحا چوبشدن گفته میشود، رخ میدهد. برای بررسی عملکرد سوپاپ خلاء، باید موتور را روشن کرده و بگذاریم چند دقیقهای کار کند و مکش درون بوستر به وجود آید. سپس موتور را خاموش کرده و بعد از چند دقیقه پدال را فشار میدهیم تا ببینیم آیا هنوز خلاء درون بوستر باقی مانده یا خیر. اگر پدال از همان اولین فشار سفت باشد، یعنی باید نسبت به تعویض سوپاپ مکش اقدام نمود.
برای تست بوستر ترمز نیز باید وقتی موتور را خاموش کردهایم، چند بار پدال ترمز را فشار داده تا خلاء بوستر از بین برود و پدال سفت شود، سپس درحالیکه ترمز را فشار دادهایم موتور را روشن کرده و اگر بوستر سالم باشد باید پدال ترمز نرم شده و پایین برود. ولی اگر پدال هم چنان سفت بود، در صورت سالم بودن مسیرهای ارتباطی به بوستر، باید بوستر تعویض شود.
کمبودن سطح روغن ترمز در مخزن
در مرحله اول این حالت میتواند به دلیل کمشدن ضخامت لنت ترمز باشدکه با کم شدن سطح روغن درون مخزن نیز پایینتر میآید. ابتدا بهتر است لنتها بررسی شوند؛ در صورتیکه لنتها داری ضخامت کافی هستند، احتمال نشتی در سیستم ترمز وجود دارد و باید همه قسمتها اعم از مجموعه نگه دارنده پیستونهای ترمز روی دیسک، لولهها و شیلنگهای ارتباطی و سیلندر اصلی ترمز چک شوند و قطعه معیوب تعویض شود. در صورت وجود نشتی در سیستم از حرکت وسیله نقلیه جلوگیری کنید. کمبودن سطح روغن ترمز معمولا توسط چراغی در پشت آمپر (عموما روشنشدن چراغ ترمز دستی) به راننده اطلاع داده میشود. این چراغ دستور خود را از سنسورکنترل کننده سطح روغن در مخزن میگیرد.
صدای سایش آهن به آهن و خراشیدهشدن از ترمزها
شنیدن چنین صدایی در هنگام ترمزگیری، به معنای آن است که لنتهای ترمز در حال تمام شدن هستند و دو صفحه فلزی به یکدیگر برخورد میکنند. بهتر است هر چه سریعتر نسبت به تعویض لنتها اقدام شود چون در صورت عدم تعویض فواصل ترمزگیری طولانیتر شده و همچنین قسمت آهنی لنتی که به اتمام رسیده، روی سطح دیسک خراش ایجاد میکندکه باعث صدمه دیدن دیسک شده و هزینهای اضافی را برای صاحب خودرو به همراه دارد و دیسک معیوب باید تعویض گردد.
پایینبودن پدال ترمز
درخودروهایی که دارای سیستم ترمز کاسهای برای چرخهای عقب هستند، اگرکفشکهای ترمز زنگزده و یا به صورت نامنظم سایش داشته باشند، باعث این ایراد میشوند و ترمز در نقطهای پایینتر ازحالت معمول فـعال میشود. تنظیم کفشکها به صورت موقتی میتواند این مشکل را حل کند ولی برای رفع کامل مشکل، بهتر است کفشکها تمیز و یا تعویض شوند. دلیل دوم هم میتواند وجود نشتی در سیستم ترمز باشد که باید تمامی سیستم از نظر نشتی بازبینی و در صورت لزوم تعمیر شود.
سوت کشیدن ترمز در زمان ترمزگیری
صدای سوت در زمان ترمزگیری میتواند علل مختلفی داشته باشد مثلا میتواند ناشی از لرزش بین لنتهای ترمز و گیره نگهدارنده پیستونها و یا تماس بین لنتها با خود دیسک باشد. لنتهای ترمز آزبستی در مقایسه با غیر آزبستیها و سرامیکیها صدای بیشتری تولید میکنند. البته معمولا با تعویض لنتهای قدیمی با جدید مشکل حل میشود. لنتهای سرامیکی از کم صداترین لنتها در میان انواع لنتهای ترمز هستند. در برخی مواقع نیز دیسک کمی لبهدار شده و باعث ایجاد صدا در زمان ترمزگیری میشود.
لرزش فرمان و اتاق به هنگام ترمزگیری
این مشکل زمانی رخ میدهد که دیسکهای ترمز تاب داشته و دیگر سطح آنها صاف نباشد. از علل تاب برداشتن دیسکها میتوان به سرد و گرم شدن ناگهانی آنها، ترمزهای پیاپی و همچنین غیر یکنواختبودن سایش در سطح دیسکها اشاره نمود. منظور از سرد و گرم شدن دیسکها این است که به عنوان مثال به دلیل ترمزگیری، سطح دیسک گرم شده و در این هنگام به صورت ناگهانی آب به سطح آنها پاشیده و باعث تاب برداشتن سطح دیسک میشود که در صورت نیاز میباید نسبت به تعویض اقدام نمود.
انحراف خودرو به یک سمت هنگام تـرمزگیری
اگر چنین حالتی در خودرو مشاهده شود، نشاندهنده این است که نیروی یکسانی از ترمز به چرخها منتقل نمیشود و این بدان معناست که ترمز یکی از چرخها عملکرد درستی ندارد. در این حالت خودرو به سمتی که ترمز قویتری دارد منحرف میشود. این مشکل میتواند ناشی از چرببودن سطح لنت و دیسک ترمز به دلیل ریختن روغن ترمز، گریس و… بر روی آن، معیوببودن پیستون ترمز و یا مشکل در انتقال روغن به یکی از کالیپرها باشد. ضمنا اگر از لنتهایی با انواع مختلف در هر چرخ استفاده شود به دلیل متفاوتبودن جنس لنت و توان ترمزگیری متفاوت هر کدام از لنتها نیز این مشکل بروز میکند. پس باید لنتهای استفاده شده در دو طرف یکسان باشد.
کورس حرکتی زیاد پدال ترمز
اگر درخودروهای با سیستم ترمز عقب کاسهای، کفشکها تنظیم نباشند، یا لنتها فرسوده و یا در سیستم، حباب وجود داشته باشد این حالت رخ میدهد. وجود چنین حالتی در سیستم خطرناک است زیرا برای به کار بردن حداکثر نیروی ترمز، پدال باید کورس بیشتری طی کند. در نتیجه زمانی که ترمزگیری به میزان لازم برسد، تولید حبابها افزایش یافته و میتواند منجر به بروز حادثه شود.
درگیر بودن دایمی لنت ترمز با سطح دیسک ترمز
اگر لنتها به صورت دایمی مقداری با دیسکها درگیر باشند باعث رفتار نامناسب فرمان، داغشدن لنتها، افزایش مصرف سوخت و فرسودگی بیش از حد لنت و دیسکها و حتی از کار افتادن سیستم ترمز میشود. اگر لوازم پیستونهای ترمز خراب و یا در نوع کاسهای فنرکفشکها شکسته شوند، لنت و یا کفشک بیش از حد به دیسک و کاسه چرخ نزدیک شده و با آن درگیر میشود.