پژو ۳۰۰۸ جدیدترین خودرو واردشده به کشور +عکس
گذر با ترانزیت؟ مساله این است!
پژو ۳۰۰۸ یکی از محصولات جدید این برند فرانسوی است که با تکیه بر جدیدترین تکنولوژیها توانست در سال ۲۰۱۷ به انتخاب ۵۸ روزنامهنگار حوزه خودرو در بیشاز ۲۲ کشور اروپا، عنوان برترین خودرو سال اروپا را از آن خود کند
روز گذشته تصاویری از ورود چند دستگاه پژو ۳۰۰۸ به یکی از گمرکات کشور در فضای مجازی منتشر شد و از همان ابتدا سروصدای زیادی در محافل خودرویی بهپا کرد. سرنوشت این خودروها و علت ورود آن به کشور تاکنون مشخص نشده است.برخی منابع علت ورود اینخودروها را تردد گذرموقت برای مدت محدود در کشور اعلام و برخی دیگر توقف آن را در یکی از گمرکات کشور، بهدلیل ترانزیت به کشورهای مجاور بیان کردهاند. همچنین احتمال میرود این خودروها به مقصد یکی از سفارتخانهها وارد کشور شده باشد و با دریافت پلاک دیپلماتیک، بهزودی راهی خیابانهای کشور شوند. پیش از این تعداد محدودی از این خودرو به مناطق آزاد کشور وارد شده بود تا پس از دریافت پلاک منطقه آزاد، راهی خیابانها شوند.
پس از توافقات برجام و شروع همکاری مجدد پژو فرانسه با شریک تجاری خود یعنی گروه صنعتی ایرانخودرو، برنامه تولید و واردات چند نوع از محصولات بهروز این برند فرانسوی در دستور کار این دو شرکت قرار داشت، که برهمین اساس تولید و مونتاژ پژو ۲۰۰۸ و واردات پژو ۵۰۸ و ۳۰۱ طی این دوسال صورت گرفت. برخی منابع از احتمال واردات پژو ۳۰۰۸ نیز پس از عرضه محصولات مذکور به بازار ایران خبر میدادند که با برهم خوردن توافقات برجام و اعمال تحریمهای بینالمللی از سوی آمریکا، تمام این برنامهها و اهداف بلندمدت شرکت ایکاپ، متوقف شد. پژو ۳۰۰۸ یک کامپکت اسیووی است که در ماه می سال ۲۰۰۸ معرفی شد. این خودرو برای نخستین بار در شهر دوبروونیک کشور کرواسی به نمایش عموم درآمد و تولید آن در آوریل ۲۰۰۹ آغاز شد. نسل اول این خودرو از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ در فرانسه و چین با مشخصات و ظاهر یکسان تولید شد. پژو درحالی از نسل دوم آن در سال ۲۰۱۶ رونمایی کرد که تغییرات اعمالشده روی این خودرو در بازار چین بسیار متفاوت با بازارهای جهانی بود.
آنچه در بازار چین بهعنوان پژو ۳۰۰۸ نسل دوم معرفی شد، تنها یک فیسلیفت روی نمای جلوی خودرو به همراه تغییرات اندک در موتورها و تکنولوژیهای بهکار رفته در این خودرو بود. اما در اروپا یک خودرو کاملا متفاوت از نظر کلاس بدنه، سایز، کارایی، چهره، تکنولوژی و امکانات بهعنوان پژو ۳۰۰۸ نسل دوم معرفی شد. این خودرو معرف نسلدوم داشبورد i-Cockpit پژو نیز است. ۳۰۰۸ از غربیلک فرمان کوچک و آشنایی استفاده میکند. نشاندهندهها در دید راننده قرار دارند و همین امر باعث شده است ایمنی خودرو نسبتبه ۳۰۸ بهبود یابد.
صفحه دیجیتال استاندارد خودرو نیز قابلسفارشیسازی است و میتواند همهچیز از سرعت گرفته تا سیستم ناوبری و مدیا و اطلاعات سفر را نشان دهد. سیستم اطلاعات سرگرمی ۳۰۰۸ کاملا بازنگری شده و صفحهنمایش لمسی قرض گرفتهشده از ۳۰۸ با ردیفی از دکمههایی به سبک پیانو تکمیل شده است که اجازه دسترسی آسانتر به کنترلهای تهویه و منوی تلفن را میدهد.
صفحهنمایش پاسخگوتر است، گرافیک باکیفیتتری دارد و در آن بهصورت استاندارد سیستم اپل کارپلی و MirrorLink جای داده شده، همچنین کیفیت دیگر نقاط کابین عالی است. طبق اطلاعات موجود، موتورهای مختلفی برای این خودرو قابل سفارش هستند.
اولین موتور که بر روی تیپ اکتیو عرضه میشود THP 165 نام دارد که یک موتور ۱.۶ لیتری بنزینی مجهز به توربوشارژر است و میتواند ۱۶۲ اسببخار قدرت در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۲۴۰ نیوتون متر گشتاور را نیز از دور موتور ۱۴۰۰ دور در دقیقه تولید کند. موتور دیگر با نام BlueHDi 180 است که یک موتور توربو دیزل ۲ لیتری است و میتواند ۱۷۸ اسببخار قدرت در ۳۷۵۰ دور و ۴۰۰ نیوتون متر گشتاور را از ۲۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند.
تجهیزات استاندارد این خودرو در تیپ پایه شامل تهویه خودکار دوگانه، خروجی تهویه سرنشینان عقب، پاور ویندوز، قابلیتتنظیم ارتفاع فرمان، ترمز پارک برقی، سیستم فرود از تپه و آینه فتوکرومیک هستند. تیپ اکتیو ۳۰۰۸ مجهز به غربیلک فرمان چرمی، صندلیهای پارچهای و رینگ ۱۷اینچی آلومینومی است.
این تیپ همچنین به ایربگهای هوشمند جلو، ایربگ جانبی جلو، ایربگ پردهای سراسری، سیستم کنترل پایداری، سیستم ضدلغزش، سیستم هشدار هوشیاری راننده، سیستم هشدار خروج از خط، صندلیهای ایزوفیکس، کروزکنترل مجهز به لیمیتر و سیستم تشخیص محدودیت سرعت مجهز است. امکانات دیگری نیز نظیر چراغهای هالوژنی، چراغهای عقب LED، سنسور پارکعقب، آینه خودکار جانبی و دوربین ۱۸۰درجه دید عقب هم در این خودرو موجود هستند.اخبار خودرو