جنس سپر خودرو چیست و چه وظیفه ای را بر عهده دارد؟

0

سپر خودرو را کم و بیش همه می شناسیم و تقریبا هر کدام اطلاعاتی هر چند ناقص در مورد آن داریم. سپر خودرو در جایی قرار گرفته که همه آن را می بینند ولی آیا می دانید که همین قطعه به ظاهر ساده شامل قسمت های متعددی است و کاربرد مهمی در اتومبیل دارد؟

اگر تمایلی به دانستن بیشتر دارید، اطلاعات تکمیلی را در ادامه بخوانید.

معرفی قطعات خودرو اجزا سپر خودرو انواع سپر خودرو تعویض سپر خودرو جنس سپر خودرو لکه گیری سپر خودرو تعویض سپر پراید آموزش تعویض سپر جلو 206 تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو مکانیک پراید قیمت سپر جلو پراید

تاریخچه ی مختصری در مورد سپر خودرو

سپرهای اولیه ای که ساخته شدند، معمولا از جنس فلز بودند و این مسئله باعث می شد که مشکلاتی مانند: پوسیدگی آن، افزایش وزن خودرو، هزینه ی بالای تعمیرات، …. و علاوه بر اینکه در صورت تصادف خودروهای دیگر در برخورد با سپر فلزی آسیب‌های زیادی می دیدند را به همراه داشته باشد.

ضمن اینکه این سپرها به قادر نبودند که نیرویی که بر اثر تصادفات حادث می شد، جذب کنند بلکه آن را مستقیماً به بدنه ی خودرو انتقال می دادند.

به هر حال اولین سپر خودرو در کشور چکسلواکی به سال ۱۸۹۷ میلادی ساخته شد؛ که خیلی کاربردی نبود. سپر بعدی توسط یک مخترع بریتانیایی به سال ۱۹۰۱ میلادی ساخته شد که تا حدودی می‌توانست صدمات ناشی از تصادفات را کاهش دهد. کم کم و به مرور که شرکت‌های خودروسازی به اهمیت بودن این قطعه در اتومبیل بیشتر واقف شدند، بر روی خودروهای خود سپرهایی را نصب کردند.

اما استفاده و تولید آن به شکل انبوه به سال ۱۹۲۷ میلادی و برای خودروی فورد مدل A برمی گردد، که شاید اگر امروزه به تصویر آن نگاه کنید، اندکی خنده دار به نظر برسد.

بعدا شرکت جنرال موتور برای اتومبیل پونتیاک جی پی اس با استفاده از خاصیت پلاستیک، پلاستیک های رنگ شده ای را برای این منظور ساخت که این قطعه می‌توانست، ضربات ناشی از تصادفات را تا حدودی دفع کند. اما مزیتش این بود که تغییری در این قطعه پلاستیکی بعد از وارد شدن ضربه حاصل نمی‌شد. و

این مصادف با سال ۱۹۶۸ میلادی بود که از همین سپر خودرو، شرکت رنو در سال ۱۹۷۱ بر روی رنو ۵ استفاده کرد.

بر اثر گذشت زمان و تکامل و حذف اشتباهات و عیوب قطعات قبلی سپر خودرو به شکل مدرن امروزی خود در آمده که حتی زیبایی ظاهری هم در آن لحاظ شده و در زیبایی خودرو نیز تاثیر گذار است.

اجزا سپر خودرو آموزش تعویض سپر جلو 206 تعویض سپر جلو پراید دیفیوزر چیست کاربرد اسپلویر اسپلویر چیست دیاق سپر چیست معرفی قطعات خودرو مقالات آموزشی خودرو

سپرِ خودرو از چه جنسی ساخته می شود؟

ابتدا باید بگوئیم که سپر خودرو قطعه ای فلزی و یا اغلب پلاستیکی می باشد؛ که در تصادفات از رسیدن فشارها و ضربات به خودرو مخصوصاً کابین آن جلوگیری می‌کند و همانطور که از اسم آن هم پیداست، این قطعه نقش محافظتی را در خودرو بازی می‌کند.

که در دو قسمت سپرجلو و سپر عقب قرار می‌گیرد. سپر جلوی خودروهای مدرن امروز شامل سه قسمت اصلی: پیشانی، جاذب و تیر عرضی سپر است.

پیشانی:

همانطور که مشخص است قسمت ظاهری و زیبایی سپر خودرو را بر عهده دارد، که قادر نیست ضربه‌های زیادی را تحمل کند.

جاذب:

این قسمت برای از بین بردن انرژی جنبشی وارده بر سپر خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

تیر عرضی:

در واقع این قسمت است که به جذب انرژی جنبشی ناشی از ضربه های اساسی و بزرگ کمک کرده و در برابر ضربه های کوچک مقاومت می‌کند و قسمت کلیدی اسپرت خودرو محسوب می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.