تولید خودروهای برقی در ایران چقدر جدی است؟

0
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که بارها اهمیت قوای محرکه الکتریکی و طرح تولید خودروهای برقی به شرکتهای خودروسازی ارائه شده است اما متاسفانه جدیتی از سوی خودروسازان داخلی نسبت به این پروژه مهم وجود ندارد.
در شرایطی برخی کارشناسان به عدم جدیت خودروسازان در تولید خودروهای برقی در ایران تاکید دارند که معاون وزیر صمت طی اظهاراتی ضمن اشاره به گام های ایران در مسیر تولید موتورهای برقی ، اعلام می کند که خبرهای خوشی در این زمینه در راه است.

برات قبادیان در اظهارات اخیر خود در حالی آینده تولید خودروهای برقی در ایران را روشن می داند که طی سالهای گذشته موضوع تولید خودروهای برقی همواره در محافل علمی و صنعتی ایران مطرح شده اما نتیجه ملموسی در بر نداشته است چنانچه به نظر می‌رسد همچنان صنایع خودروسازی ایران، توجه چندانی به ساخت خودروهای برقی نداشته باشد.

اما با این حال اظهارات اخیر معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص خودروهای برقی و تدوین برنامه راهبردی خودروهای الکتریکی قابل تامل است ؛ به گفته قبادیان برنامه راهبردی خودروهای الکتریکی و به روزرسانی آن در مدیریت قبلی وزارت صمت تدوین شده است اما نبود ثبات مدیریتی در دو خودروساز بزرگ کشوررا مانع اجرای این برنامه‌ها شده است.

با این وجود در شرایطی تولید خودروهای برقی طی ماههای اخیر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است که در پی افزایش قیمت بنزین بحث گازسوز کردن خودروها دوباره مطرح و شورای اقتصاد اعتباری برابر با ۶۵۰ میلیون دلار برای گازسوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو عمومی را اختصاص داد و اعلام گردید که در صورت اجرا روزانه ۱۰ میلیون لیتر از مصرف بنزین کاسته خواهد شد.

اما سؤال این است که چرا خودروسازان ما با توجه به تحولات شگرف صنعت خودروسازی جهان، صرفا در حال تولید خودرو بنزینی اند و باید ۶۵۰ میلیون دلار هزینه شود که صرفا ۵ درصد از خودروهای موجود کشور از بنزینی به گازسوز تبدیل کند؟ چنانچه گازسوز بودن خودروها از مزیت اقتصادی برخوردار است چرا در این سالها به تولید خودروهای پایه گاز سوز توجهی نشده است تا امروز این میزان هزینه به کشور تحمیل نشود ؟

خودروهای برقی یکه‌تاز عرصه صنعت خودروسازی جهان

موضوع گاز سوز کردن خودروها در حالی با افزایش قیمت بنزین در کشور جدی تر می شود که صنعت خودرو دنیا سالهاست تولید خودروهای برقی را به شدت پی گیری می کند به طوری که بررسی ها نشان می‌دهند تا سال ۲۰۴۰، میزان تولید خودروهای برقی از میزان تولید خودروهای احتراق داخلی پیشی خواهد گرفت و خودروهای برقی یکه‌تاز عرصه صنعت خودروسازی جهان خواهد شد.

با ظهور خودروهای دوستدار طبیعت که موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود و ارائه فناوری‌های جدید در این بخش ؛ انتظار می‌رود صنعت خودروسازی ما نیز همگام با فناوری روز جهان به دنبال تولید خودرو برقی باشد.

 
تلاش خودروسازان دولتی و خصوصی برای تولید خودروهای برقی

با این حال معاون وزیر صمت معتقد است که اقدامات و فعالیت‌های زیادی توسط شرکت‌ خودروساز دولتی و خصوصی به صورت جداگانه یا با همکاری یکدیگر در زمینه تولید خودروهای برقی در کشور صورت گرفته است و در این زمینه به اقدامات برخی شرکت‌ها نظیر «مپنا» اشاره می کند که در سال‌های گذشته روی موتورهای الکتریکی به صورت قطعات منفصله کارهایی انجام داده اند.

توضیحات معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در خصوص تلاش خودروسازان داخلی در خصوص تولید خودروهای برقی در حالی مطرح می شود که طبق گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، «ایده تولیدکنندگان داخلی برای ساخت خودروهای برقی، تاکنون قابل قبول نبوده است و عنوان شده که با وجود اینکه خودروسازان داخلی با به‌کارگیری پلتفرم‌های کنونی اقدام به ساخت چند نمونه خودروی برقی(مانند رانا) کرده‌اند اما این استراتژی چندان موفق نبوده است. زیرا قیمت و کیفیت خودروهای تولید شده قابل رقابت با نمونه‌های خارجی نبوده و استقبال چندانی از این تولیدات نشده است.»

همچنین در گزارش دیگری از مرکز پژوهش های مجلس نیز آمده « در صورتی که خودروهایی نظیر «رانا» و «تیبا» بخواهند در تیراژ پایین، به صورت برقی تولید شوند، قیمت تمام شده آن‌ها، حدود ۳ برابر قیمت تمام شده مدل بنزینی آن‌ها خواهد شد. مسئله‌ای که باعث می‌شود تا در شرایط فعلی، قیمت نهایی این خودروها، مقرون به صرفه نباشد.»
با این حال مدیرعامل جدید ایران خودرو در آغازین هفته های شروع فعالیت خودرو در این شرکت در دیدار با معاون علم و فن آوری رئیس جمهور عنوان می کند که« قصد دارند با محوریت و پرچم‌داری این گروه خودروسازی و به کارگیری توان کشور در حوزه‌های مختلف، یک حرکت یکپارچه و منسجم برای دستیابی به محصولات جدید از جمله خودروهای برقی ایجاد کنیم.»

تولید خودرو برقی سیاست جدید ایران خودرو

فرشاد مقیمی همکاری شرکت های دانش بنیان برای طراحی و تولید خودروهای برقی را از سیاست‌های ایران خودرو برشمرده و گفته بود «برای تحقق این مهم حمایت های مالی و معنوی معاون علمی وفناوری رئیس جمهوری و نهادهای قانون‌گذار برای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز آن بسیار ضروری است.»

تیبا۲ برقی

به فاصله کوتاهی از اظهارات مدیرعامل جدید ایران خودرو، دبیر ستاد توسعه حمل‌ونقل پیشرفته نیز تأکید کرد که در حال ساخت پلتفرم جدیدی از خودروهای برقی هستیم که در این زمینه کنسرسیومی با حضور معاونت علمی ریاست جمهوری، مجموعه شهرداری و مجموعه غدیر تشکیل‌ شده است.

 
رونمایی از پروژه های تولید خودروهای برقی در کشور

منوچهر منظقی که نزدیک به یک دهه سکان هدایت یکی از دو شرکت بزرگ خودروساز کشور را بر عهده داشت و اکنون دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راهبری صنعت خودروسازی نوین در کشوراست با بیان اینکه در خصوص خودروهای الکتریکی (سواری) چند پروژه مطرح است ، عنوان کرد« با توجه به اینکه معاونت علمی وظیفه‌اش انتخاب بهترین پروژه‌ها با در نظر گرفتن تمام شاخص‌های موردنظر است بر همین اساس در حال بررسی این پروژه‌ها هستیم که طی آبان و آذرماه یکی از پروژه های تولید خودروهای الکتریکی قطعی و نهایی می‌شود .»

تاکید منطقی و همچنین مدیرعامل خودرو در خصوص ساخت پلت فرم خودروهای برقی در حالی حاکی از تلاش ایران در حوزه ساخت خودروهای برقی است که در بخشی از گزارش مرکز پژوهش های مجلس تاکید شده که «شرکت‌های خودروساز معتقدنـد تنهـا در صـورتی خودروسـازان حاضـر بـه سـاخت خودروهای برقی خواهند شد که تضمینی از بابت وجود مشتری برای ایـن نـوع خـودرو باشـد و دولـت خود به عنوان مشتری اول این نوع خودروها برای جلب اعتماد مردم اقدام نماید».

لزوم تبدیل قوای محرکه احتراقی خودروها به الکتریکی

در همین زمینه یک عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به ارائه طرح خودرو برقی به خودروسازان می گوید : بارها اهمیت قوای محرکه الکتریکی و طرح تولید خودروهای برقی به شرکتهای خودروساز ارائه شده است اما متاسفانه جدیتی از سوی شرکتها نسبت به این پروژه مهم وجود ندارد.

سید محمد تقی بطحایی با تاکید بر اینکه آینده صنعت خودروسازی در تولید خودروهای برقی است، تصریح می کند : در صورتی که قوای محرکه خودروها از احتراقی به الکتریکی تبدیل شود منافع زیادی را برای کشور در بخش محیط زیست و آلایندگی به همراه خواهد داشت .

به گفته این کارشناس صنعت خودروسازی ، خودروهای برقی گران تر از احتراقی نیست و مواری که در خصوص افزایش ۱۰ درصدی قیمت در خودروهای برقی مطرح می شود مورد تایید و قابل استناد نیست ضمن اینکه خودروهای برقی به دلیل شرایطی که در بخش تامین قطعات دارد از هزینه کمتری در تولید برخوردار است.

بدون حمایت مالی تولید برقی ها غیرممکن است

بطحایی در ادامه به لزوم حرکت به سمت تکنولوژی های جدید در صنعت خودرو پرداخته و عنوان می کند : در شرایطی که قوه محرکه اغلب خودروهای داخلی احتراقی و قدیمی است باید به قوه محرکه الکتریکی تبدیل شود .

وی در عین حال معتقد است که امکانات آن در داخل فراهم است و به لحاظ اقتصادی و زیستی تحول خوبی را در کشور به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو همچنین اجرای این پروژه ها را با توجه به مشکلاتی که صنعت خودرو در حوزه نقدینگی دارد بدون تزریق بودجه و تسهیلات غیر ممکن می داند.

در مجموع باید گفت که دورنمای خودروهای برقی در دنیا بسیار روشن است چنانچه اغلب گزارش‌ها حاکی از آن است که تولید و مصرف خودروهای برقی، به سرعت در جهان گسترش خواهد یافت از همین رو است که دولت و خودروسازان داخلی، بایستی ضمن توجه به این مهم، با دقت بیشتری به تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در این حوزه دست بزنند تا در آینده پیش رو، خودروسازان ایرانی بتوانند در این عرصه با تولیدکنندگان خارجی رقابت کنند و بازار ایران در انحصار خودروسازان خارجی قرار نگیرد.
منبع:پرشین خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.