تحریم فلزات در صنعت خودرو تاثیری ندارد

0
بررسی سناریو بی اثر آمریکا در صنعت مادر
 در حالی خزانه داری آمریکا نسبت به اعلام تحریم های جدید بر علیه فلزات اساسی ایران اقدام کرده که فعالان صنعت فولاد معتقدند با مازاد اسلب علاوه بر تامین نیاز این صنعت، هیچ مشکلی از بابت تامین ورق های فولادی صنعت خودرو حتی در صورت افزایش تولید نیز وجود نخواهد داشت.

 وزیر خزانه‌داری آمریکا ۲۰ دی ماه از وضع تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد این در حالیست که پیش از این نیز شرکت فولاد مبارکه بزرگترین تولیدکننده فولاد در ایران تحریم شده بود و حال در بیانیه جدید خود ضمن اشاره مجدد به نام این شرکت، از تحریم شرکت‌های دیگری شامل فولاد صبا، فولاد هرمزگان، فولاد اصفهان، فولاد کاوه جنوب، فولاد آلیاژی ایران، شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر، شرکت صنعتی و معدنی چادرملو، آهن و فولاد ارفع، شرکت آلومینیوم ایران، شرکت آلومینیوم المهدی، شرکت ملی مس ایران، فولاد خوزستان و شرکت آهن و فولاد غدیر خبر داده است.

این در حالیست که مسئولان دولتی و همچنین فعالان این حوزه این تحریم ها را برای شرکت های فولادی موثر می دانند و به اعتقاد آن ها این تحریم ها می تواند ضمن جلوگیری از خروج ارز، نیاز صنعت خودرو را نیز به راحتی تامین کند.

سید رضا شهرستانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به پیش بینی تولید سه میلیون دستگاه خودرو در افق چشم انداز ۱۴۰۴ اظهار می کند: در همین راستا برای سال جاری نیز تولید دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو پیش بینی شده بود که به دلیل مشکلات پبش آمده، تولید خودرو سال جاری به بیش از ۷۵۰ هزار دستگاه نخواهد رسید که این امر به معنای کاهش تولید خودرو به یک سوم عدد پیش بینی شده است.

وی می افزاید: این در حالیست که تولید شرکت های فولادی از جمله فولاد مبارکه نیز با افزایش روبرو بوده که با در نظر گرفتن این شرایط به نظر می رسد با وجود تحریم فلزات، مشکلی به لحاظ تامین ورق خودرو وجود نخواهد داشت.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه می دهد: برنامه ریزی برای افزایش تولید ورق فولادی و همچنین کاهش تولید خودرو نگرانی از بابت تحریم ها را از بین برده چرا که هم اکنون بسیاری از شرکت ها به میزان زیادی نورد سرد در اختیار دارند که به نظر می رسد در سال های آتی نیز وجود خواهد داشت.

شهرستانی با بیان این که شرایط به گونه ای است که حتی در صورت افزایش تولید خودرو در سال جاری و سال آینده با مشکلی مواجه نخواهیم شد، تصریح می کند: در حال حاضر بیش از دو میلیون تن مواد اولیه و اسلب صادر می شود که مازاد مصرف داخلی است که در صورت افزایش تولید خودرو، اسلب صادراتی در اختیار بخش های نورد گرم و سرد شرکت های فولادی قرار خواهد گرفت تا ورق مورد نیاز صنعت خودرو تولید شود.

وی با اشاره به سابقه تولید ریل در ایران نیز می گوید: هم اکنون  قدمت تولید ریل در ایران به بیش از ۱۲۰ سال بازمی گردد اما هنوز در ایران نتوانستند مسئولان وزارت راه را متقاعد کنند که از ریل تولید داخل استفاده شود در حالی که ذوب آهن اصفهان  نسبت به تولید ریل با کیفیت بالا اقدام کرده اما به دلیل تحریم ها هم اکنون ناگزیر به استفاده از توان تولید داخل شدند که نقطه عطفی به شمار می رود.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با تاکید بر این که تحریم ها باعث شد تا مانع از خروج ارز از کشور به واسطه داخلی سازی شویم، می افزاید: این شرایط در حالیست که نیاز به هزینه و فناوری بالایی وجود ندارد بنابراین تحریم های جدید را می توان اتفاق مبارکی در حوزه فلزات اساسی دانست.

به گفته شهرستانی، تحریم ها باعث شد تا تولیدکنندگان فولاد به سراغ بومی سازی و توسعه قطعات داخلی بروند که این امر منجر به ایجاد فناوری جدید در صنایع فلزی و فولادی خواهد شد.

به گزارش خودروکار، برنامه ریزی شرکت های فولادی در راستای افزایش تولید از یک سو و مازاد مواد اولیه موجود از سوی دیگر نگرانی ها از بابت تحریم فلزات را کم رنگ کرده و حتی فعالان فولادی این اطمینان را می دهند که در صورت افزایش تولید خودرو نیز مشکلی به وجود نخواهد آمد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.