چگونه علائم مشکلات شاسی خودرو را بشناسیم؟

0

شناختن علائم مشکلات شاسی خودرو به سادگی و آسانی امکان پذیر نیست چون شاسی مثل سایر قطعات اتومبیل قابل روءیت و دیدن نیست.

از این رو تشخیص عیوب و نواقص آن برای افراد عادی میسر نیست و باید این کار توسط کارشناسان خبره که در این زمینه تخصص دارند، انجام شود.

اما وقتی شاسی خودرو دچار نقص و مشکل می شود از خود علائمی را نشان می دهد که با به وجود آمدن آنها و دقت و بررسی نشانه ها، ما هم تا حدودی می توانیم به این تشخیص برسیم.

در این مطلب قرار است این علائم را به شما معرفی کنیم تا اگر احیانا در حین رانندگی به آنها برخورد کردید؛ بتوانید آنها را شناسایی کرده و درصدد رفع عیب آن برآیید.

شاسی ماشین پراید تشخیص سالم بودن شاسی ماشین معایب شاسی پراید تعمیر شاسی پژو 405 بدنه و شاسی خودرو شاسی کشی با دستگاه آموزش صافکاری و نقاشی خودرو

تشخیص علائم مشکلات شاسی خودرو

شاسی آسیب دیده منجر به کاهش چشم گیر ایمنی در خودرو خواهد شد که از این رو بسیار خطرناک خواهد بود.

پس باید علائم مشکلات شاسی خودرو را بشناسیم و به سرعت آن را رفع کنیم.

بعضی از این علائم عبارت اند از:

انحراف فرمان خودرو:

یکی از مهمترین و بارزترین علائم ایراد پیدا کردن در شاسی، انحراف پیدا کردن فرمان است.

وارد آمدن ضربات سنگین به محور و تصادفات شدید خودرو می تواند تاثیر مستقیمی بر سرشاسی و همچنین ستون کمک فنر داشته باشد؛ که در این صورت خودرو به یک جهت متمایل شده و به یک سو کشیده می شود.

این مشکل با رها کردن فرمان و کشش ماشین به یک سمت و همین طور نیاز به اعمال نیرو و قدرت به فرمان، برای هدایت آن در خط مستقیم، قابل تشخیص است.

علاوه بر آن لاستیک سایی در محور جلوی اتومبیل که در دراز مدت قابل تشخیص می باشد، یکی از مشکلات به وجود آمده در شاسی خودرو است؛ که در بعضی موارد این عیب با تنظیم زوایای فرمان بهبود نمی یابد.

البته همه ی این بررسی ها زمانی باید انجام گیرد که چرخ و فرمان و تمام زوایای حیاتی محورها سالم و بدون نقص تشخیص داده شوند و اطمینان یابید که مشکل از قطعات دیگر خودرو نیست؛ بلکه این مشکل ناشی از عملکرد ناقص شاسی می باشد.

جهت گیری گشتاور:

جهت گیری گشتاور به حالتی گفته می شود که در هنگام شتاب گیری سریع، خودرو میل به انحراف داشته و به یک سو کشیده شود.

آنچه که سبب می شود تا هنگام جهت گیری گشتاوری، به سلامت شاسی خودروشک کنیم، جهت گیری دائمی اتومبیل در یک جهت مشخص و هنگام هر بار شتاب گیری و سرعت خودروست.

و الا جهت گیری گشتاوری، پدیده ی بسیار رایج و فراوانی است که به خصوص در هنگام  شتاب گیری سریع در خودروهایی با گشتاور بالا و ماشین های قدرتمند و مخصوصا خودروهای قدرتمند محرک جلو به راحتی و بارها حس می شود، که طبیعی هم به نظر می رسد.

اگر اتومبیل شما سالم باشد در موقع شتاب گیری سریع، احتمال دارد که به سمت چپ و راست منحرف شود، اما چنانچه یک سمت شاسی آسیب دیده باشد و این آسیب دیدگی سبب برهم خوردن زوایای چرخ شود، این تغییر زاویه، موجب ایجاد اصطکاک بیشتر بین قطعات متحرک خواهد شد.

در نتیجه طرف سالم تر، نیروی بیشتری را به وجود آورده و خود به خود اتومبیل میل به انحراف را در یک جهت بیشتر پیدا خواهد کرد.

ایجاد سروصدای نامتعارف:

یکی از مشکلات شاسی خودرو شنیدن صدای نامتعارف است، که نشان از برهم خوردن قطعات و اصطکاک و سایش غیر عادی در جلو بندی خودرو و به خصوص در یک سمت خودرو دارد.

در صورت آسیب دیدگی شدید شاسی، صداهای نامتعارف با شدت بیشتری شنیده می شود که تاثیر شاسی خودرو را در برهم زدن زوایای حیاتی چرخ و برهم خوردن فرمان نشان خواهد داد.

از تاثیرات برهم خوردن زوایای چرخ می توان به بهم خوردگی چهارشاخ پلوس، البته در خودروهای محور جلو و شکستگی این قطعه و یا بریدن خود قطعه ی پلوس، تحت فشار زیاد اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.