مشکلات دیگر در شاسی ماشین و تعمیر شاسی آسیب دیده

0

در پست قبلی چند علامت و  نشانه از مشکلات در شاسی ماشین را عنوان کردیم که در این مطلب به تکمیل این موارد خواهیم پرداخت و در ادامه هم نکاتی را درمورد شاسی آسیب دیده برایتان بازگو خواهیم کرد.

امیدواریم مطالب ارائه شده در مورد شاسی خودرو برای شما مفید بوده باشد.

مشکلات دیگر در شاسی ماشینمشکلات دیگری از شاسیِ ماشین و علائم آن عبارتند از:

پوسیدگی شدید در شاسی

هنگام ساخت، شاسی خودرو را با مواد ضد زنگ می پوشانند اما باز هم ممکن است تماس بیش از حد شاسی با رطوبت، سبب زنگ زدگی و پوسیدگی شدید در شاسی شود.

از علائم پوسیدگی شدید در شاسی لرزش هایی است که به اتاق خودرو منتقل می شود.

وقتی که شاسی دچار پوسیدگی شدید باشد به دلیل از دست دادن استقامت، به خصوص در نواحی حساس، دچار تنش و تغییر زاویه می شود.

هرگز تعمیر شاسی پوسیده و تقریبا از بین رفته، به سادگی امکان پذیر نخواهد بود و دشواری ها و هزینه های گزاف زیادی را در پی خواهد داشت.

به همین دلیل در بعضی موارد مخصوصا وقتی که پوسیدگی در خودروهای قدیمی اتفاق می افتد تعمیرکاران پیشنهاد می کنند تا شاسی را کاملا عوض کرده و از تعمیر آن صرف نظر کنند.

به وجود آمدن انحراف در شاسی خودرو

به وجود آمدن هرگونه انحرافی در شاسی ماشین حتی اگر جزئی باشد، به اجزا و قسمت های داخلی اتومبیل آسیب وارد خواهد کرد که البته این انحراف در پی تصادفات شدید و برخوردهای شدید خودرو در شاسی اتفاق خواهد افتاد.

اگر آسیب وارده به خودرو جدی باشد، شانس برگشتن شاسی به حالت اولیه و عادی حتی با وجود تعمیرکاران حرفه ای کمتر خواهد شد؛ مخصوصا اگر این صدمه و انحراف در نقاط شکست خودرو به وجود آمده باشد.

فاصله ی سرشاسی ها؛ نقطه و محلی است که کارشناسان خودرو، برای اطمینان یافتن از سلامت شاسی خودرو حتما آن را مورد توجه و بررسی قرار می دهند.

تعمیر شاسی آسیب دیده

قبلا هم اشاره کردیم که برای شاسی آسیب دیده از روشی به نام شاسی کشی استفاده می کنند.

شاسی کشی را با توجه به نوع آسیبی که شاسی ماشین دیده است به روش های مختلفی انجام می دهند.

در برخی از مواردی که شاسی خودرو فقط دچار ترک خوردگی شده است تعمیر آن با جوشکاری های مخصوص، توسط تعمیرکاران مجرب امکان پذیر است.

البته در این صورت باید به سرعت اقدام کرده و شاسی ترک خورده را تعمیر کرد، تا تاثیرات منفی از خود به جای نگذارد.

اما چنانچه این ترک گسترش یابد؛ می تواند پارگی و مشکل شدیدتری را در شاسی به وجود آورد که دیگر تعمیر آن به روش جوشکاری ممکن نخواهد بود.

اما زمانی که آسیب دیدگی آنقدر شدید باشد که منجر به ایجاد انحنا و یا تاب برداشتن در شاسی ماشین شود؛ باید به کمک دستگاه های پیشرفته و مکانیزه ی شاسی کشی و یا تیفورهای مخصوص این کار، به تعمیر و بازسازی شاسی آسیب دیده اقدام کرد.

معمولا شاسی ماشینی که آسیب دیده باشد در اصطلاح دچارخمش، انحنا، شکستگی و پارگی خواهد شد.

این نکته را هم باید یاآوری کنیم که ترمیم شاسی های فضایی و مونوکوک به مراتب مشکل تر و سخت تر از شاسی های مستقل خواهد بود.

یا شاید بهتر است بگوییم که تعمیر برخی از آنها دیگر امکان پذیر نخواهد بود و یا اینکه حتی اگر ترمیم شوند قطعا مثل روز اول کار نخواهند کرد.

نکته مهم دیگر که همواره باید به یاد داشته باشید این است که شاسی کشی خودرو علاوه بر نیاز به داشتن علم و دانش آن؛ نیاز به داشتن دستگاه های پیشرفته و مدرن و همچنین افرادی مجرب، ماهر و کارکرده در این زمینه دارد.

هیچ کدام از این موارد به تنهای برای ترمیم خوب و موفق؛ یک شاسی آسیب دیده کافی نخواهند بود.

اتوکلینیک رضایی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.