چرا باید از CNG به جای LPG استفاده کنیم؟

2

مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گاز طبیعی فشرده یا CNG را یکی از مناسب ترین، ارزانترین و در دسترس ترین جایگزین های بنزین معرفی کرد و افزود: این گاز یکی از مهمترین سوخت های جایگزین در بخش حمل و نقل است که عمدتا از متان تشکیل شده است.

 تعمیرات تخصصی cng تفاوت گاز CNG با گاز LPG عمر مفید مخازن CNG گاز CNG بهتر است یا LPG CNG چیست اثرات گاز cng روی خودرو آموزش تنظیم رگلاتور cng جنس مخزن گاز cng معایب گاز cng آموزش نکات فنی خودرو مزایا و معایب گاز LPG خطرات گاز LPG مخزن گاز LPG
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، علیرضا آرمان مقدم با بیان اینکه در حال حاضر حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی گازسوز و دوگانه سوز در ایران وجود دارد، تصریح کرد: این تعداد خودرو روزانه به طور متوسط ۲۴.۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی مصرف می کنند.
آرمان مقدم LPG (گاز مایع) که مخلوطی از پروپان و بوتان است را یکی دیگر از سوخت های جایگزین در بخش حمل و نقل در دنیا عنوان کرد.
وی در مورد خصوصیات LPG گفت: این گاز از تفکیک و پالایش گاز طبیعی و یا پالایش نفت خام به دست می آید و در دما و فشار طبیعی، گازی شکل است اما پس از تراکم در فشارهای متوسط به شکل مایع در می آید.

  تعمیرات تخصصی cng تفاوت گاز CNG با گاز LPG عمر مفید مخازن CNG گاز CNG بهتر است یا LPG CNG چیست اثرات گاز cng روی خودرو آموزش تنظیم رگلاتور cng جنس مخزن گاز cng معایب گاز cng آموزش نکات فنی خودرو مزایا و معایب گاز LPG خطرات گاز LPG مخزن گاز LPG

مزیت های CNG نسبت به LPG بیشتر است

آرمان مقدم در ادامه به مزیت CNG نسبت به LPG اشاره کرد و افزود: عدد اکتان CNG بالاتر از عدد اکتان LPG است.

وی با بیان اینکه عدد اکتان در CNG را ۱۳۰-۱۲۰ و در LPG حدودا ۱۱۲-۱۰۵ است، تصریح کرد که عملکرد بهسوزی سوخت CNG با لحاظ پارامتر عدد اکتان شرایط بهتری دارد که از جنبه زیست محیطی نیز وضعیت مناسب تری خواهد داشت.

به گفته این مقام مسئول در خودروهای CNG سوز در مقایسه با خودروهای بنزینی میزان انتشار دی اکسید کربن در شرایط بدون ترافیک ۲۵ درصد کاهش می یابد و در شرایط ترافیک مشابه تهران این میزان به ۳۵ درصد نیز خواهد رسید این در حالی است که در خودروهای LPG سوز میزان کاهش انتشار کربن دی اکسید نسبت به موتورهای بنزینی تقریبا ۱۵ درصد است. همچنین در هوای سرد استارت خوردن ماشین های CNG در مقایسه با خودروهای LPG و بنزین راحت تر انجام می گیرد. از جهت شاخص قیمت نیز در مقیاس جهانی CNG از LPG ارزانتر است بعنوان مثال در امریکا هر گالن LPG به میزان بیست سنت گرانتر از بنزین است ولی CNG به ازای هر گالن چهل و یک سنت ارزانتر از بنزین می باشد.

آرمان مقدم با اشاره به این مطلب که ایران با در اختیار داشتن دومین رتبه ذخایر گاز طبیعی جهان و همچنین شبکه گسترده خط لوله گاز، بستری مناسب جهت استفاده از گاز طبیعی فشرده یا CNG به عنوان سوختی پاک جهت جایگزینی در سیستم حمل و نقل کشور دارد، تصریح کرد: به کمک شبکه گسترده خط لوله گاز در کشور تاکنون حدود ۲۵۰۰ جایگاهCNG در سراسر ایران توسعه یافته است که امکان دسترسی به این سوخت پاک را در اقصی نقاط کشور فراهم می سازد.

وی با بیان اینکه در خودروها با سوخت LPG، امکان نشر گاز (هر چند مقادیر کم) وجود دارد، اظهار داشت: بنا بر توصیه های ایمنی بهتر است خودروهای گاز مایع در پارکینگ با سیتم تهویه مناسب نگهداری شوند چرا که در غیر این صورت احتمال تجمع گاز نشت یافته در پارکینگ و خطرات ناشی از آن وجود خواهد داشت.

آرمان مقدم ادامه داد: در واقع چون LPG از هوا سنگین تر است، در صورت نشت در محیط باقی می ماند و به سختس پخش میشود لذا خطرات ناشی از انفجار و آتش سوزی محتمل خواهد بود. این در حالی است که دانسیته CNG کم تر از هواست و پس از نشتی سریعا پراکنده می شود و نسبت به LPG ایمن تر ارزیابی میگردد.

cng vs lpg 2

مقایسه ایران با کشورهای فاقد گاز طبیعی در استفاده از LPG اشتباه است

آرمان مقدم در پایان با اشاره به اینکه برخی رسانه ها به مزیت استفاده از سوخت LPG اشاره و برای صحه گذاشتن بر دلیل خود به استفاده از این سوخت در بعضی از کشورهای اروپایی مانند ترکیه، کره جنوبی، لهستان، روسیه، ایتالیا، انگلستان، امریکا، استرالیا، اکراین و … اشاره می کنند، افزود: باید گفت عمده این کشورها منابع گازی مناسبی در اختیار ندارند و نیاز گاز شهری مورد نیاز خود را از طریق واردات و حتی در برخی موارد زغال سنگ تامین می کنند ضمن آنکه زیرساخت های توسعه CNG نظیر شبکه گسترده گاز که در کشور ما وجود دارد را در کشورشان ندارند.

وی گفت: در واقع در انتخاب میان بنزین و LPG به سراغLPG به عنوان سوخت مناسب تر رفته اند؛ این درحالی است که در ایران در مقایسه میان LPG و بنزین، گزینه ای به نام CNG وجود دارد که به دلیل مزیتهای قیمتی و فنی برتری های زیادی دارد و میتواند بعنوان سوخت ملی مطرح گردد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. دوست می گوید

    سلام دوستان من دو ساله از سوخت ال پی جی روی پراید استفاده میکنم وهیچ مشکلی ندارم ولی قبل از ال پی جی کپسول گاز سی ان جی داشتم همیشه باهاش مشکل داشتم وسط خیابون یدفه خاموش می‌کرد یا تو جاده شتاب نداشت و هر جا می‌بردم نمیتونستن تنظیمش کنن ممنون

  2. امیر حسین می گوید

    سلام دوستان من از سال ۱۳۸۴گاز ال پی جی روی پژو پرشیا مدل ۸۲ بستم و هیچ گونه مشکلی جز سرویس سالانه نداشتم و قدرت و شتابس با بنزین فرقی نداره،،،،، گاز سی انجی از داخل خود ریگلاتور رو از بین میبره و برای سر سیلندر خودرو هم همین موضوع وجود داره میتونید تحقیق کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.