نقد و بررسی سمند موتور tu5 + عکس و مشخصات

0

سمند TU5 به مدت سه سال بین سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ به تعداد محدود حدود ۴۰۰ دستگاه در بازار ایران وجود داشت. این خودروها اغلب برای صادرات به کشورهای ترکیه و یا اوکراین بودند که به دلایلی صادر نشدند و در بازار ایران باقی ماندند. بیشتر این خودروها با چند رنگ بژ ، سرمه ای ، مشکی ، آلبالویی و نقره ای در بازار دیده می شوند و در تعداد محدود سفید هم بین آن ها وجود دارد اما اکثرا به رنگ نقره ای و بژ هستند. این خودرو ویژگی های خاصی دارد که امروز به بررسی آنها می پردازیم.

ظاهر و بدنه، تقریبا مانند برادران ۱۸۰۰ سی سی!

سمند tu5 یا ef7 قیمت سمند tu5 مشخصات سمند tu5 بررسی خودرو معایب و مزایای سمند tu5 مشخصات خودرو ملی مجله خودرو بهترین خودرو ایرانی

در بخش ظاهری سمند TU5 با سمندهای عادی فرق چندانی ندارد. هنگامی که از بیرون به این خودرو نگاه می کنیم ، دستگیره های هم رنگ بدنه نمای جذابی به کناره ی خودرو داده اند. رنگ چراغ های عقب بر خلاف تصور بیشتر مردم نرفته و به طور فابریک همین شکل را داراست. اصولا این رنگ به خودروهایی که رنگ بژ دارند می آید اما در رنگ های دیگر معمولا صاحبان چراغ ها را با مدل های جدید عوض می کنند. در قسمت جلو تفاوت خاصی وجود ندارد به جز اینکه این خودروها به طور فابریک جلوپنجره ی طرح سمند X7 دارند که البته مالکان آن را با مدل طرح  LX تعویض می کنند. چراغ راهنمایی که روی گلگیر جلو قرار دارد ، رنگ یخی فابریک دارد و مانند مدل های دیگر ، نارنجی نیست. از طرفی آنتن خودرو نیز به شکل کوسه ای و در سقف قرار دارد و مانند سمند های آن سال روی کنار صندوق عقب نیست. در کل میتوان گفت سمند TU5 از لحاظ ظاهری تفاوت خاصی با مدل های معمولی ندارد و شامل تکات جزئی است.

موتور TU5، قسمت جالب این خودرو!

https://z4car.com/wp-content/uploads/2020/07/IMG_20200630_185539-1.jpg

بالاخره به جذاب ترین بخش این خودرو می رسیم که مطمئنیم منتظر آن بودید. این خودرو  به یک موتور TU5 مجهز است که ۱۶۰۰ سی سی حجم دارد، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید می کند. کسانی که در مورد ۲۰۶ تخصص دارند می دانند که پژو ۲۰۶های مدل ۸۳ و ۸۴ یک سری ویژگی های خاصی داشتند‌ و آن چیزی جز  ۷.۴.۴ ECU با پاشش سوخت عالی نیست. اکنون نیز خیلی از افرادی که قصد تقویت خودرو های خانواده ۲۰۶ را دارند سراغ ECU 7.4.4 میروند و ۷.۴.۵ را کنار می گذارند. این به این دلیل است که سیکل پاشش سوخت ۷.۴.۴ عالی است و بهترین عملکرد ۲۰۶  برای مدل های سال های ۸۳ و ۸۴ است. سمندی که ما امروز اینجا داریم ، ECU 7.4.4 دارد. علاوه بر آن دریچه گاز برقی و سوزن انژکتور نارنجی هم دارد که همه ی این ها در کنار هم باعث میشوند سمند TU5 از لحاظ فنی عالی باشد.

صفر تا صدی که با این خودرو ثبت شده حدود ۱۰.۷ ثانیه بوده که با توجه به کارکرد بالای ۳۰۰ هزار تای این خودرو و البته این نکته که حدود ۱۲ سال از عمر تولید آن میگذرد عدد بسیار خوبی است. در مورد گیربکس این خودرو باید گفت که تقریبا کمیاب ترین قطعه ی آن است. زیرا هنگامی که گیربکس را باز کردیم ، مشاهده کردیم که از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به پارس TU5 دارد اما ضرایب آن کمی متفاوت است. اما هرچه که هست باعث می شود سمند TU5 در دنده ۴ به سرعت ۱۹۵ کیلومتر برسد و پیشنهاد می کنیم هیچ گاه دنده ۵ آن را امتحان نکنید!

یکی دیگر از ویژگی های این خودرو آن است که چون با هر دنده سرعت زیادی می گیرد، هنگامی که شما در اتوبان با سرعت ۱۲۰ و دنده ۵ باشید ، دور موتور روی ۲.۵ تا ۳ RPM است و این باعث میشود مصرف جاده ای این خودرو زیر ۶ لیتر باشد و در سیکل ترکیبی حدود    ۷.۶ لیتر بنزین می سوزاند که به نسبت جثه ی ماشین واقعا عالی است. در مقام ‌مقایسه باید گفت مصرف سمندهای با موتور ۱۸۰۰ بالای ۹ لیتر به طورر ترکیبی است. در کل سمند TU5 از لحاظ فنی یکی از بهترین خودروهای ایران محسوب می شود‌.

داخل کابین، تغییرات کوچک اما قابل تامل!

https://z4car.com/wp-content/uploads/2020/07/IMG_20200630_185310-1.jpg

داخل کابین سمند TU5 نیز مانند بیرون و بدنه  آن تفاوت چندانی با مدل های عادی ندارد. یکی از مهم ترین تفاوت های آن ، ایربگ است. همه ی ما میدانیم که سمند مدل ۸۷ ایربگ نداشته اما سمندی که ما امروز اینجا داریم ، ایربگ راننده دارد و این خود نشان می دهد خودروهای صادراتی چند پله بالاتر از هم رده های خود بوده اند‌. دریچه های دور کولر قاب مات مشکی دارند که البته در این خودرو برداشته شده است‌. نکته ی قابل توجه دیگر ، کیفیت و رنگ جالب این خودرو است. کیفیت داخل کابین بسیار بالاست و به نسبت خودروهایی که اکنون ایران خودرو تولید میکند واقعا بی نظیر است. رنگ آن تماما کرم نیست و کمی به صورتی کمرنگ مایل است که امیدواریم در عکس ها به خوبی برای شما  قابل مشاهده باشد.

اما مطلبی که واضح است این است که این خودرو صادراتی بوده و برای بازارهای خارجی تولید شده بنابراین کیفیت آن واقعا با چیزی که در خودروهای بازار ایران می بینیم متفاوت است.

نتیجه گیری

https://z4car.com/wp-content/uploads/2020/07/IMG_20200630_183839-1.jpg

در پایان باید گفت درست است که سمند TU5 بسیار کمیاب است اما در بازار قیمت بالایی نیز دارد. به طور مثال اگر بخواهید مدل ۸۸ این خودرو را خریداری کنید ، قیمت آن برابر با سمند ال ایکس معمولی مدل  ۹۲ است. بنابراین تنها کسانی سمت این خودرو می روند که با مشخصات فنی این خودرو آشنا هستند و عملکرد یک ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۸۳ را در بدنه یک سمند  و با کیفیت بالا می خواهند. به امید روزی که کیفیت خودرو های داخلی مانند خودرو های صادراتی بالا باشد…..

منبع: z4car

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.