نکات طلایی برای افزایش طول عمر باتری خودرو

1

انواع باتری خودرو

باتری خودرو از لوازم مصرفی خودرو به‌حساب می‌آید و ضمن این‌که باید به بهترین نحو از آن نگه‌داری کرد تا بیشترین بازدهی را برای شما داشته باشد، باید به‌موقع آن را تعویض کرد. در این نوشتار قصد داریم تا در مورد انواع باتری ماشین و همچنین نحوه‌ی نگه‌داری باتری خودرو سخن بگوییم. لطفا با ما همراه باشید.

تعویض باتری

  • دریافت باتری کهنه
  • تعویض باتری انواع خودرو «درمحل»
  • ۶ ماه تا یکسال گارانتی
  • انواع باتری‌های ایرانی و خارجی

باتری خودرو چه مدل‌هایی دارد و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

قدرت و انرژی لازم برای روشن شدن ماشین، برق مورد نیاز برای رادیو، چراغ‌های خودرو، روشنایی داخل ماشین و اساسا همه‌ی قطعات الکترونیکی خودرو، همه از باتری ماشین تغذیه می‌کنند. باتری‌های مختلفی برای استفاده‌های مختلف طراحی شده‌اند، مانند باتری‌های رطوبتی، اسیدی، لیتیومی و چرخه عمیق که هرکدام در شرایط خاصی استفاده می‌شوند. باتری‌های خودرو معمولا از اختلاف ولتاژ ۱۲ ولتی برخوردار هستند و لوازم خودرو نیز بر همین مقدار انرژی طراحی شده است.

باتری چرخه عمیق

این باتری‌ها از ماندگاری بالایی برخوردار هستند و می‌توانند قدرت بالاتری را ارایه کنند. استفاده از این باتری‌ها به‌طور متداول برای وسایل نقلیه کوچک مانند قایق‌های تفریحی کوچک و وسایلی مانند چرخ گلف است.

تعویض باتری پراید تعویض باتری پژو 206 تعویض باتری دنا تعویض باتری ساینا قیمت باتری بهترین باتری برای پراید آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش باتری سازی

باتری اسید سرب تنظیم شده با فشار

باتری‌های اسیدی برای نگهداری مدت زمان کمتری طراحی شده‌اند و نیاز به افزایش اسید به سلول‌های باتری نیست و به همین دلیل آنها را مهر و موم شده طراحی شده‌اند و از آنها در حالت سکون چیزی نشت نمی‌کند. باتری‌های اسیدی به نسبت چرخه عمیق عمر کمتری دارند اما با توجه به حجم‌شان هزینه کمتری دارند و نیز در دماهای مختلف کیفیت بهتری دارند.

باتری لیتیوم یون

باتری‌های لیتیومی که در ایران به باتری اتمی معروف هستند نسبت به باتری اسیدی از توانایی ذخیره بهتری برخوردار هستند اما نقطه ضعف آنها عمر کوتاه‌تر آنها است. باتری‌های اتمی در حالت عادی تا سه سال عمر می‌کنند.
چگونه عمر باتری خودرو را افزایش دهیم؟

همان‌طور که گفتیم عمر باتری خودرو به نوع استفاده شما وابسته است. اما با رعایت نکاتی می‌توان عمر باتری خودرو را افزایش داد. در فصل زمستان، سرمای بیش از حد، می‌تواند تا حد زیادی به باتری آسیب برساند، بهتر از با استفاده از روکش یا یک پارچه روی بدنه خودرو را بپوشانید تا سرمای کمتری به موتور و باتری بخورد. به طور مداوم روی باتری را از گرد و خاک و روغن موتور پاک کنید چون این موارد باعث ایجاد گرما شده و اتلاف انرژی باتری خودرو را افزایش می‌دهند.

جالب است بدانید باتری خودروهایی که بیشتر در حال حرکت هستند به نسبت خودروهایی که حرکت ندارند دیرتر تمام می‌شود و این به‌علت سولفاته‌شدن باتری‌هایی است که به مدت طولانی استفاده نشده‌اند.

  • یک نکته کلیدی در خودروهای مدل بالاتر این است که در آنها از فیوز حافظه‌ی باتری استفاده شده، زمانی که قصد دارید به مدت طولانی از خودرو استفاده نکنید بهتر است آن را فعال کنید تا میزان باتری کمتری مصرف شود و همین‌طور برای خودروهای دیگر جداکردن سرباتری و پوشاندن آن بهترین راه حل است.

زمان تعویض باتری ماشین: از کجا بفهمم که باتری ماشینم خراب است؟

یک اشتباه که می‌تواند در طول یک شب باتری خودرو شما را تخلیه کند!

ممکن است شما هم با این مسئله برخورد کرده باشید که باتری ماشین بدون نشانه قبلی و ناگهانی تخلیه می‌شود. این اتفاق حتی ممکن است در یک شب بیافتد و هزینه امداد خودرو و همین‌طور باتری جدید را به شما تحمیل کند. مهمترین علت این اتفاق جرقه‌های بسیار کوچکی هستند که شما آنها را احساس نمی‌کنید. هر وسیله‌ای که به خروجی فندک خودرو وصل شود برق مصرف می‌کند و متصل بودن آن در زمان خاموشی با ایجاد جرقه‌های کوچک باتری خودرو را تخلیه می‌کند، اما این تنها بخشی از ماجراست، شل بودن سرباتری‌ها عاملی است که مصرف باتری را به شدت افزایش داده و باعث تخلیه باتری خودرو می‌شود پس باید به طور مرتب آن را چک کرد.

تعویض باتری

  • دریافت باتری کهنه
  • تعویض باتری انواع خودرو «درمحل»
  • ۶ ماه تا یکسال گارانتی
  • انواع باتری‌های ایرانی و خارجی

چه زمانی نیاز است تا باتری خودرو تعویض شود؟

اگر به نشانه‌هایی که باتری خودرو قبل از تخلیه کامل از خود بروز می‌دهد توجه کنید، می‌توانید قبل از اینکه با روشن نشدن خودرو مواجه شوید و هزینه‌های اضافی بر شما تحمیل شود آن را تعویض کنید. به صفحه کیلومتر خودرو دقت کنید، اگر نور آن کمتر شده، در حالی که چراغ آن سالم است، نشانه‌ای بر ضعیف شدن باتری است. کُندشدن بالابر شیشه‌های خودرو نیز یک نشانه قوی بر تضعیف باتری خودرو است.
یک تست خوب برای تشخیص اتمام باتری

یک تست خوب که می‌تواند به شما در تشخیص اتمام باتری خودرو کمک کند این است که چراغ‌های ماشین را در حالت روشن بودن خودرو روشن کنید و سپس خودرو را خاموش کنید، اگر چراغ‌ها کاهش نور محسوسی داشتند یک هشدار برای تعویض باتری است.
تعویض باتری خودرو چگونه انجام می‌شود؟

تعویض باتری از کار افتاده یکی از خدماتی است که باتری‌سازی‌ها در سراسر شهرها ارایه می‌دهند. جالب است که با طرز انجام این کار آشنا شوید. ابتدا باید سرباتری‌های خودرو را با دقت درآورید و پیچ و مهره‌هایی که باتری را به خودرو متصل کرده، جدا کنید. بعد از آن ابتدا باید زیر باتری و نقاطی که طبیعتا به مرور زمان کثیف شده‌اند را با کهنه خشک تمیز کنید و باتری جدید را جایگزین کنید. دقت کنید که حتما باید قطب مثبت و منفی باتری با علامتی که روی سرباتری‌ها قرار داده شده یکی باشد. پس از آن مهره‌ها را با دقت ببندید.
و نیز باید توجه داشته باشید که نباید در محیطی که اشتعال‌پذیر است تعویض باتری خودرو را انجام داد.

حتما روی سرباتری‌ها را بعد از اتصال باتری جدید با گریس لیتیوم اسپری کنید تا از سولفاته شدن باتری جلوگیری شود.

باتری‌های قدیمی آلودگی محیط‌زیستی ایجاد می‌کنند، آنها را باید به متخصصان سپرد تا موجب آلودگی محیط زیست و یا اشتعال نشود.

هزینه تعویض باتری قدیمی با باتری جدید، بستگی به نوع باتری مورد استفاده دارد. البته باید توجه کرد که با تحویل باتری قدیمی مقداری از هزینه آن کم می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. محمد می گوید

    واقعا مطالب بسیار عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.