افت قیمت سنگین و ضرر هنگفت خریداران سوبا M4

0

سوبا M4 یکی از محصولات جدید شرکت فردا موتورز است که طی سال 1402 وارد بازار ایران شد. این خودرو محصولی از دانگ فنگ است که در کلاس مینی‌ون‌ قرار دارد و تا چندی پیش با قیمت هنگفت 2.3 میلیارد تومان به فروش می رسید، اما تیر خلاص به سوبا M4 را می‌توان اعلام نرخ جدید خودروهای مونتاژی از سوی شورای رقابت دانست. این شورا قیمت سوبا M4 را معادل یک میلیارد و 612 میلیون تومان اعلام کرده است. البته این نرخ قیمت خالص خودرو است که با افزودن عوارض و مالیات، به حدود یک میلیارد و 860 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

با این حال همچنان قیمت اعلامی شورای رقابت در مقایسه با نرخ سابق این خودرو یعنی دو میلیارد و 300 میلیون تومان، بسیار کمتر است. در صورت ادامه مونتاژ سوبا ام 4 و عرضه آن با قیمت مصوب شورای رقابت، ممکن است این خودرو بتواند برای مدتی در بازار حضور داشته باشد. با این حال به نظر نمی‌رسد که تولید این مینی‌ون با نرخ فعلی برای شرکت مقرون به صرفه باشد. در صورت حذف سوبا ام 4 از سبد تولیدات فردا موتورز، بازهم خریداران نهایی زیان اصلی را متحمل خواهند شد.

هم اکنون مدتی کوتاه پس از عرضه مینی‌ون فرداموتورز، قیمت سوبا M4 به نرخ کارخانه‌ای آن نزدیک شده است. در این وضعیت شرایط فروش کارخانه با موعد تحویل سه ماهه یا حتی یکماهه برای مشتریان جذابیتی نخواهد داشت، چرا که آن‌ها با صرف اندکی هزینه بیشتر قادر به خرید خودرو در همان روز از بازار آزاد هستند!

روند افت قیمت مینی ون فردا موتورز

قیمت اولیه، دو میلیارد و 300 میلیون تومانی سوبا M4 برای خودرویی در کلاس مینی‌ون که محبوبیت چندانی در بازار ایران ندارد، یک ریسک حساب نشده قلمداد می‌شود. از سوی دیگر بسیاری از مشخصات فنی و قطعات این خودرو با دیگر محصولات دانگ فنگ در ایران همچون لاماری ایما مشترک است. بنابراین مشتریان تمایلی به پرداخت رقم بیشتر برای خودرویی مشابه را از خود نشان نمی‌دهند.

در نخستین روزهای ورود سوبا M4 به بازار یعنی تیرماه 1402، آگهی‌های فروش این خودرو با قیمتی معادل سه میلیارد تومان در فضای مجازی مشاهده شدند. اما طی کمتر از دو هفته، قیمت این خودرو به محدوده دو میلیارد و 450 میلیون تومان سقوط کرده است. بنابراین اختلاف قیمت سوبا M4 در بازار و کارخانه به حدود شش درصد رسیده است. قیمت این خودرو در هفته پیش، حدود دو میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است.

چه عواملی قیمت سوبا M4 را کاهش دادند؟

در حال حاضر نمایندگی‌های فرداموتورز در تهران و سایر شهرهای بزرگ، این خودرو را با قیمت دو میلیارد و 600 میلیون الی دو میلیارد و 500 میلیون تومان برای فروش آگهی کرده‌اند. با این حال به نظر نمی‌رسد در این قیمت‌ها تقاضایی وجود داشته باشد. حتی برخی نمایشگاه‌ها این خودرو را با شرایط فروش اقساطی به مشتریان پیشنهاد می‌کنند!

عرضه سوبا M4 به بازار نیز محدود بوده است و یافتن این خودرو چندان راحت نیست. همین مساله ممکن است نگرانی‌هایی را برای مشتریان به وجود آورد. آن‌ها تصور می‌کنند که با توجه به استقبال ضعیف مشتریان از این خودرو، فرداموتورز تولید سوبا M4 را متوقف کند. بنابراین مالکان این خودرو با مشکل کمبود قطعات یدکی مواجه خواهند شد. مشکلی که در کنار بازار خرید و فروش ضعیف، معضلات این خودرو را دو چندان می‌کند.
فورتینگ یات (قایق)، خودرویی که در ایران با نام سوبا M4 عرضه شده است.

قیمت‌گذاری متلاطم، مشکل بزرگ مینی‌ون فردا موتورز

بی‌شک می‌توان قیمت‌گذاری گران‌مایه را مهم‌ترین دلیل شکست سوبا M4 در بازار ایران قلمداد کرد. این خودرو محصولی از زیر مجموعه دانگ فنگ به نام فورتینگ است که دیگر محصول آن را با نام لاماری ایما در بازار می‌شناسیم. مشخصات فنی این خودرو یکسان است و حتی طرح کابین مشابهی را می‌توان در سوبا M4 و لاماری ایما مشاهده کرد. با این حال قیمت سوبا M4 در مقایسه با لاماری ایما، حدود یک میلیارد تومان گران‌تر است.

ظاهرا اعلام این قیمت برای خودرویی که در کلاس غیرمحبوب بازار قرار دارد و تنها تعدادی آپشن بیشتر را به مشتریان پیشنهاد می‌کند، برای مصرف‌کننده ایرانی قابل پذیرش نیست. تنها اشخاص محدودی حاضر خواهند بود در ازای دریافت تعدادی آپشن ایمنی و رفاهی در یک خودرو مشابه، یک میلیارد تومان وجه بیشتری را برای خرید سوبا M4 پرداخت نمایند.

از سوی دیگر، رقیب گردن کلفتی نظیر هایما 7X نیز برای این خودرو در راه است که با پیشرانه قوی تر و قیمت مناسب تر دقیقا در همین سگمنت عرضه خواهد شد و شرایط را برای ادامه تولید سوبا سخت تر از پیش خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.