قیمت عجیب لاشه خودرو خارجی/ لاشه سانتافه ۳۲۰ میلیون!

0

قیمت خودرو با همه نوساناتش برای مردم گران است و همین باعث شده بازار خرید و فروش خودرو‌های تصادفی و از کار افتاده داغ شود. بازاری که لاشه خوردرو خارجی در آن گران‌تر از خودرو صفر داخلی خرید و فروش می‌شود.

قیمت خودرو با همه نوساناتش برای مردم گران است و همین باعث شده بازار خرید و فروش خودرو‌های تصادفی و از کار افتاده داغ شود. بازاری که لاشه خوردرو خارجی در آن گران‌تر از خودرو صفر داخلی خرید و فروش می‌شود. خریداران هم می‌گویند نو کردن لاشه یک خودرو از کار افتاده به صرفه‌تر از خرید نو همان خودروست. از بدنه برخی از خودرو‌ها چیزی نمانده، مدل برخی‌ها هم قدیمی و برخی هم چنان درهم فرورفته که انگار تریلی از روی آن‌ها رد شده است. خودرو‌های از نفس افتاده‌ای که بار دیگر احیا می‌شوند و دوباره به چرخه کار برمی‌گردند، اما این بار مثل یک بیمار هستند! اینجا بازار خرید و فروش خودرو‌های تصادفی، سوخته و… است.

با یک آگهی به فاصله کمتر از یک روز خریدارشان پیدا می‌شود. شاید هم از دیدن بعضی از این خودرو‌ها وحشت کنید، اما برای بعضی از مردم نوید خودرویی را می‌دهد که چرخ زندگیشان را بچرخاند. خریداران این خودرو‌ها هم مراکز اسقاط هستند و هم خریداران معمولی که خودشان نونوار کرده و استفاده می‌کنند. ارزش لاشه خودرو هم متناسب با قیمت خودرو تعیین می‌شود. قیمت‌های اسقاط در بازار آزاد و مراکز اسقاطی که از تسهیلات دولتی استفاده می‌کنند، متفاوت است. اگر از تسهیلات دولتی استفاده کنند با توجه به قیمت روز خودرو محاسبه می‌شود. مثلا در حال حاضر پراید حدود ۸ میلیون تا ۹ میلیون، سمند و پژو هم از ۹ میلیون تا ۱۴ میلیون تومان است. اما در بازار آزاد خودرو‌های اسقاطی را کیلویی ۴ هزار تا ۵ هزار تومان می‌خرند. البته شرط خرید خودرو برای اسقاط با تسهیلات دولتی این است که خودرو حرکت کند وگرنه باید آزاد و کیلویی اسقاط شود.

قیمت خودرو تصادفی قیمت ماکسیما قیمت سانتافه دلایل گران شدن خودرو قیمت خودرو اوراقی خرید خودروهای اوراقی اوراقی ماشین

لاشه خودرو خارجی گراتر از خودرو صفر ایرانی

در این میان لاشه خودرو‌های خارجی با قیمت خودرو‌های ایرانی صفر برابر و حتی بیشتر هم خرید و فروش می‌شود. برای مثال لاشه ماکسیما مدل ۸۲ را با قیمت ۱۳۰ میلیون تومان می‌فروشند یا سانتافه ۲۰۰۹ را ۳۲۰ میلیون تومان می‌فروشند. البته این قیمت‌ها بستگی به وضعیت خودرو هم دارد و می‌تواند گران‌تر باشد.

مسئول یکی از مراکز اسقاط می‌گوید: «با این وضعیت خودرو در بازار برای مردم به صرفه است که خودرو از کارافتاده را نو کنند. مشتری داشتیم خودرو‌های از کار افتاده خود را به ما نفروخته و آن را نو کرده و فروخته است.»

اسقاط خودرو در کشور متوقف شده استدر این مورد محمدجواد نصراللهی، مدیرسامانه ملی اسقاط می‌گوید: فرایند اسقاط خودرو در کشور از سوی مراکز اسقاط خودرو تقریبا متوقف شده است. از سال ۹۷ که واردات خودرو ممنوع شده این فرآیند کند شد؛ به اندازه‌ای که از ۲۱۵ مرکز اسقاط خودرو در کشور تقریبا ۱۵ مرکز کار می‌کنند.

نصراللهی ادامه می‌دهد: در حال حاضرحدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده در کشور تردد دارد. طی سه سال آینده اگر خودرو‌ها اسقاط نشوند سالانه بیش از یک میلیون به این خودرو‌ها اضافه می‌شود. او با اشاره به اینکه مردم دیگر تمایلی به اسقاط ندارند، گفت: سرعت اسقاط خودرو کند است، از ابتدای سال ۹۹، تعداد ۳۰ هزار خودرو از رده خارج شده است. بازار خرید و فروش آزاد خودرو‌های از کار افتاده و تصادفی در فضای مجازی، اما داغ است. خودرو‌های از نفش افتاده‌ای که جدای از آلودگی محیط زیستی، ته دلتان را خالی می‌کند که روزی میان جاده‌ها چرخش بایستد یا هم خطر و تصادف دیگری را موجب شود. البته که خطر جانی این خودرو‌ها نیز بیشتر است. بهرام پارسایی، نماینده سابق مجلس نیز اردیبهشت سال جاری گفته بود: «از بیش از ۱۶ هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای ۵ هزار و ۴۴۱ مرگ سرنشینان پراید و ۳ هزار و ۸۶۶ سرنشینان پژو ۴۰۵ بوده است.»

حالا با این آمارها، این نگرانی ایجاد می‌شود که گرم شدن بازار خرید و فروش خودرو‌های از کارافتاده و استفاده دوباره از آن، خطر تصادفات، مرگ و میر و مصدومیت‌ها را چقدر بالا می‌رود؟

منبع:تجارت نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.