آموزش نحوه تعمیر و نگهداری پژو ۳۰۱ وارداتی (ایکاپ)

0

بعد از بررسی فنی پژو ۵۰۸ و ۲۰۰۸ ایران خودرو، در مقاله امروز قرار است به بررسی فنی پژو ۳۰۱ وارداتی ایران خودرو (ایکاپ) و نکات مهم در زمان امداد سریع این خودرو بپردازیم.

موتور پژو ۳۰۱ وارداتی

ابعاد پژو 301 امکانات پژو 301 بررسی پژو 301 پروژه ساخت پژو 301 در ایران زمان عرضه پژو 301 فروش پژو 301 قیمت پژو 301 مشخصات پژو 301 موتور پژو 301

پژو ۳۰۱ ایران خودرو که بصورت وارداتی و توسط ایکاپ در بازار ایران عرضه شده است، موتور ۱۶ سوپاپ EC5 دارد که در واقع همان نسخه ارتقایافته موتور TU5 است.

حجم موتور ۱۵۸۷ سی سی
قدرت ۱۱۵ اسب بخار در دور موتور ۵۷۵۰
گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر در دور موتور ۴۰۰۰

*در جدول فوق، اطلاعات موتور EC5 پژو ۳۰۱ ایکاپ را مشاهده می‌کنید.

موتور EC5 علی‌رغم همه شباهت‌هایش با موتور TU5 ایران خودرو، اما یک تفاوت مهم با آن دارد که چیزی نیست جز بهره‌بردن از سیستم CVVT روی میل سوپاپ هوا.

گیربکس پژو 301 چیست موتور پژو 301 تعمیرات تخصصی پژو 301 دفترچه راهنمای پژو 301 مشخصات فنی پژو 301 قیمت پژو 301 تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو تعویض روغن موتور پژو

سیستم CVVT با تغییر در زمان‌بندی بازوبسته شدن سوپاپ‌ها، تنفس موتور EC5 را در دورهای مختلف بیشتر کرده و به همین دلیل نیز توان بالاتری نسبت به موتور TU5 در دورهای مختلف دارد. سیستم CVVT توسط ECU موتور و با توجه به اطلاعات سنسور دور موتور و میل سوپاپ، پاشش تک به تک انژکتورها را کنترل می‌کند.

جهت یادآوری باید این نکته را هم بگوییم که ایران خودرو از زمستان ۹۹، تولیدانبوه موتور EC5 تولید داخلی را با نام جدید موتور +TU5 آغاز کرده است.

گیربکس پژو 301 چیست موتور پژو 301 تعمیرات تخصصی پژو 301 دفترچه راهنمای پژو 301 مشخصات فنی پژو 301 قیمت پژو 301 تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو تعویض روغن موتور پژو

سیستم برق پژو ۳۰۱ ایران خودرو از نوع مالتی پلکس AEE2010ECO بوده که در این سیستم، شبکه CAN پرسرعت برای تجهیزات موتور و شبکه CAN کم‌سرعت برای تجهیزات غیرموتوری بکار رفته است.

گیربکس پژو ۳۰۱ وارداتی

پژو ۳۰۱ ایران خودرو، دارای گیربکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک ساخت AISIN است که قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

گیربکس پژو 301 چیست موتور پژو 301 تعمیرات تخصصی پژو 301 دفترچه راهنمای پژو 301 مشخصات فنی پژو 301 قیمت پژو 301 تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو تعویض روغن موتور پژو

در مواقعی که دسته دنده در حالت پارک گیر کرده و بوبین شیفت‌لاک عمل نمی‌کند، برای خارج کردن اهرم دنده از این حالت (همانند تصویر فوق)، ابتدا قاب دور دسته دنده را جدا کنید. سپس در بالای این قاب و در سمت شاگرد، ضامن سبز رنگی را خواهید دید. حالا اگر این ضامن را با نوک پیچ‌گوشتی به سمت پایین فشار دهید، اهرم دنده از حالت پارک، خارج می‌شود.

فرمان و تسمه دینام پژو ۳۰۱

سیستم فرمان پژو ۳۰۱ ایران خودرو از نوع کاملا برقی بوده و موتور الکتریکی آن، خارج از اتاق و بر روی جعبه فرمان نصب شده است و به همین دلیل نیز پمپ هیدرولیک، در مسیر تسمه دینام وجود ندارد.

گیربکس پژو 301 چیست موتور پژو 301 تعمیرات تخصصی پژو 301 دفترچه راهنمای پژو 301 مشخصات فنی پژو 301 قیمت پژو 301 تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو تعویض روغن موتور پژو

در تصویر فوق، تسمه دینام را مشاهده می‌کنید که با چرخاندن پایه تسمه سفت‌کن دینامیکی آن در جهت عقربه‌های ساعت، می‌توان تسمه دینام را آزاد کرد. همچنین سایز تسمه دینام در پژو ۳۰۱ ایران خودرو از نوع ۶PK-1055 است.

سیستم ترمز پژو ۳۰۱ وارداتی

سیستم ترمز پژو ۳۰۱ ایران خودرو با اضافه‌کردن یک پمپ خلاء که به محفض فشردن پدال ترمز شروع به کار می‌کند، تقویت شده است. بنابراین در دور موتور پایین نیز خلاء مناسبی روی دیافراگم بوستر ترمز ایجاد شده و عملکرد سیستم ترمز، بهتر شده است.

محل قرارگیری این پمپ خلاء پشت چراغ جلو سمت شاگرد بوده و عملکرد آن بدستور ECU و با توجه به اطلاعات سنسور فشاری که روی بوستر ترمز نصب شده، کنترل می‌شود.

گیربکس پژو 301 چیست موتور پژو 301 تعمیرات تخصصی پژو 301 دفترچه راهنمای پژو 301 مشخصات فنی پژو 301 قیمت پژو 301 تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو تعویض روغن موتور پژو

لنت‌های ترمز جلو در پژو ۳۰۱ ایران خودرو از نوع دیسکی و کاملا مشابه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است و به همان صورت نیز تعویض می‌شود. اما لنت‌های عقبی خودرو از نوع کاسه‌ای است.

گیربکس پژو 301 چیست موتور پژو 301 تعمیرات تخصصی پژو 301 دفترچه راهنمای پژو 301 مشخصات فنی پژو 301 قیمت پژو 301 تعمیر و نگهداری خودرو آموزش مکانیک خودرو تعویض روغن موتور پژو

ضامن قفل درب خودرو پژو ۳۰۱

در لبه هر ۴ درب خودرو پژو ۳۰۱ ایران خودرو، در نایحه زیر قفل درب، درپوش پلاستیکی وجود دارد که با خارج آن، یک ضامن سفید رنگ را مشاهده می‌کنید. کاربرد این ضامن، برای مواقعی است که درب‌های خودرو توسط ریموت قفل نمی‌شود. لذا با زدن این ضامن و بستن درب خودرو، دیگر امکان بازکردن درب خودرو از بیرون وجود ندارد.

https://cdn.bama.ir/uploads//BamaImages/News/0412066d-8389-4a2f-b159-8f23323e6c0c/Content/peugeot-301-ikap-7637452054197943253.jpg

همچنین باید این نکته را هم بدانید که هر مرتبه درب‌های خودرو از داخل باز می‌شود یا درب راننده توسط تیغه سوئیچ باز شود، این ضامن‌ها به حالت اولیه خود باز می‌گردد.

مشخصات باتری پژو ۳۰۱ وارداتی

مشخصات باتری پژو ۳۰۱ ایران خودرو که در زمان تعویض باتری، باید انها را رعایت کنید، در شکل زیر نمایش داده شده است.

https://cdn.bama.ir/uploads//BamaImages/News/0412066d-8389-4a2f-b159-8f23323e6c0c/Content/peugeot-301-ikap-8637452077566703741.jpg

نحوه باتری کمکی در پژو ۳۰۱

خوشبختانه در پژو ۳۰۱ ایران خودرو، روی قطب مثبت و منفی باتری، قطعه‌ای وجود ندارد که در اثر باتری کمکی‌دادن، صدمه ببیند. البته با توجه به سیستم الکنیکی این خودرو، توصیه شده تا اتصال کابل منفی باتری کمکی، به بدنه خودرو وصل شود. همچنین بهتر است قبل از جداکردن کابل‌های مثبت و منفی باتری از سر باتری‌ها، کابل‌های مثبت و منفی باتری کمکی را به آنها وصل کنید تا هنگام جداکردن باتری، برق خودرو قطع نشود.

در هنگام تعویض باتری پژو ۳۰۱، ضروری است که از نوع مشابه با باتری استاندارد خودرو استفاده کنید چراکه در غیر اینصورت، ممکن است اختلالی در سیستم‌های الکترونیکی بوجود بیاید.

نکته دیگر درمورد تعویض باتری پژو ۳۰۱ این است که جهت بازوبستن آن، پس از بازکردن بست مربوطه و کابل‌های مثبت و منفی، باید فیلتر هوا را نیز باز کرده و از جای خود خارج کنید. سپس باتری را به پهلو و به سمت فضای خالی فیلتر هوا متمایل کنید تا از سینی زیر باتری (که بصورت لبه‌دار است) آزاد شده و از جای خود بیرون بیاید.

منبع:باما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.