تایر نو جلو ماشین بسته شود یا عقب، چرا ؟

0

دلایل ترکیدن لاستیک ،جابجایی لاستیک خودرو ،تعویض لاستیک نو با کهنه ،علت ترکیدن لاستیک ماشین ،جهت صحیح آج لاستیک ؛عمر مفید لاستیک خودرو چند سال است ،تایر نو در جلو یا عقب خودرو؟

برای همه شما ماشین­داران عزیز مواقعی پیش آمده که خواسته­ اید یک جفت تایر اتومبیل خود را عوض کنید. سوالی که پیش می­ آید این است، تایرهای نو را باید کجای خودرو قرار داد؟ از هر مکانیک یا پنچرگیری سوال کنید مطمئناً به شما جواب یکسانی خواهد داد: جلو خودرو. اما اگر کمی در سایتهای خارجی جستجو کنید، با پاسخ کاملاً متفاوتی روبرو می­شوید! شاید یکی از دلایل اینکه نرخ تصادفات در کشور ما اینقدر با دنیا متفاوت است همین عدم آگاهی­ها باشد. مقاله زیر برگرفته از یکی از سایتهای خودرو خارجی است:

آیا قراردادن تایرهای با آج بیشتر در محور جلوی خودروهای با دیفرانسیل جلو خطرناک است؟

هنگامی که دو تایر خودرو تعویض می­شوند، تایرهای نو بایستی در عقب خودرو استفاده شوند.

عمق آج در یک تایر بر زمانی که یک تایر شروع به لیز خوردن روی جاده خیس خواهد کرد موثر است.

واقعیت۱: آج­های تایرهای جلو معمولاً بیشتر از تایر عقب خورده می­شوند

واقعیت۲: اگر تایرها بعد از هر ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کیلومتر رانندگی جابجا شوند، آج تایرها تقریباً یکسان خورده خواهد شد.

واقعیت۳: اکثر مردم جابجایی تایر را در هر ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کیلومتر رانندگی جابجا نمی­کنند. بنابراین وقتی به تایرهای ماشینشان نگاه می­کنند، آجهای تایرهای جلو از بین رفته درحالیکه تایرهای عقب هنوز قابل استفاده هستند. لذا معمولاً لازم است که تایرهای جلو تعویض شوند.

واقعیت۴: اگر یک جفت از تایرها آج بیشتری از زوج دیگر داشته باشد، زوج با آج کمتر ، نسبت به زوج دیگر با آب کمتری بر روی جاده شروع به لغزیدن خواهد نمود.

واقعیت ۵: اگر جفت تایری که زودتر شروع به لغزیدن در جاده می­کنند تایرهای جلو باشد، کنترل وسیله نقلیه ساده­تر خواهد بود. اول اینکه راننده هنگام شروع سر خوردن، لغزش را در فرمان احساس خواهد نمود، ثانیاً واکنش غریزی در برداشتن پا از روی گاز و چرخاندن فرمان در جهت لغزش در بدست آوردن مجدد کنترل موثر خواهد بود. اما اگر تایرهای عقب خودرو شروع به سر خوردن نمایند، کنترل خودرو به مراتب دشوارتر خواهد بود. تشخیص از کنترل خارج شدن خودرو سخت تر است زیرا در فرمان حس نمی­شود و روش کنترل خودرو از حالت غیرارادی خارج می­شود (باید در خلاف جهت سر خوردن فرمان را گرداند).

از این رو کلیه سازندگان تایر توصیه می­کنند که تایرهای نو یعنی تایرهای با آج بیشتر باید در عقب خودرو نصب شوند.

مشکلات:

۱. بسیاری از حرفه­ ایها هنوز بر این باور هستند که تایرهای با آج بیشتر باید در جلوی یک خودرو با دیفرانسیل جلو قرار بگیرند.

۲. بسیاری از حرفه­ ایها بر این باورند که این مساله بستگی به فصل سال دارد.

۳. بسیاری از حرفه­ ایها از مشتری سوال می­کنند که تمایل وی چیست. ” شما میل دارید تایرهای جدید را کجا نصب کنیم؟”

۴. بسیاری از حرفه­ ایها به سادگی تایر با آج فرسوده را از چرخ جلو به عقب انتقال می­دهند حتی اگر تایرها قرار نباشد که با تایر نو تعویض شوند. پیشگیری: حتماً اصرار کنید که تایرهای نو در عقب نصب شوند.

مسوولیت قانونی: اگر یک تصادف ناشی از سرخوردن اتومبیل روی دهد، لازم است که تایرها توسط یک کارشناس رسمی بررسی شوند و سوابق تعمیراتی اتومبیل مورد بازبینی قرار گیرند. اگر تایرهای نویی خریداری شده­اند و در جلوی خودرو نصب شده باشند، بر این باوریم که نصب کننده این تایرها قانوناً مسوول کلیه آسیبهای وارده خواهد بود.

تایرهای نو باید در عقب نصب شوند. برخی باورهای غلط در تعویض تایر کدامند؟

· خودروهای با دیفرانسیل جلو: این یک وضعیت گول زننده است، زیرا طبیعی است که تصور شود که چرخهایی که قدرت را منتقل می­کنند (چرخهای جلو در خودروهای با دیفرانسیل جلو) بایستی بهترین تایر را داشته باشند. این نتیجه­گیری طبیعی غلط بوده و دلیل اصلی نصب غلط تایرهای نو در خودروهای با دیفرانسیل جلو است.

· خودروهای با دو دیفرانسیل: قاعده همان است. بهترین تایرها باید در محور عقب نصب شوند.

· تایرهای یخ­ شکن: قاعده در این حالت تایرهای با آج سالمتر در محور عقب است. اگر شما تایرهای یخ ­شکن برای یک خودرو دیفرانسیل جلو لازم دارید برای اینکه محور جلو عمل کشش را انجام می­دهد، لازم است که هر چهار چرخ را به تایر یخ ­شکن مجهز کنید. به توصیه ­های سازندگان در زیر مراجعه کنید.

· بستگی به فصل دارد: این باور اشتباه با باور نادرست مربوط به خودرو دو دیفرانسیل/تایر یخ­ شکن مرتبط است. چون بسیاری از مردم نگران حرکت در شرایط برفی زمستانی هستند، به نظر بحث مربوط به لزوم به بهترین اصطکاک روی محوری که محرک هست قویترین انگیزه را شامل می­ شود. همچنین اگر تایرهایی که دچار لغزش می­ شوند تایرهای جلو باشند، حتی اگر این تایرها باشند که خودرو را به حرکت در می ­آورند، خطر آن بسیار کمتر از عدم کنترل عقب ماشین است. به این دلیل است که همه سازندگان تایر می­ گویند “بهترین تایرها در محور عقب”. اگر لازم است که روی چرخهای محرک اصطکاک بیشتر داشته باشید، چهار تایر نو بخرید.

· ریسک ترکیدگی تایر: البته ترکیدن تایر عقب بر تایر جلو ارجح­تر است اما اگر قرار باشد ترکیدن تایر در سرعت اتوبان روی دهد، عمق آج عامل آن نخواهد بود. عامل آن چیزی مانند یک میخ، یک چاله یا اشیای دیگر خواهد بود. اگر یک میخ به داخل تایر فرو رود، مهم نیست که عمق آج تایر ۴/۳۲ یا ۱۴/۳۲ باشد. به علاوه احتمال وقوع کدامیک بیشتر است؟ ترکیدن تایر یا رانندگی در باران در خارج شهر؟

تعریف: Oversteer: از دست رفتن کنترل چرخهای عقب به سمت خارج از مسیر حرکت. Understeer: از دست رفتن کنترل چرخهای جلو

 

توصیه سازندگان تایر. آنچه که سازندگان تایر می­گویند:

گودیر: هنگامی که یک جفت تایر از همان سایز و ساختار را تعویض می­کنید، توصیه می­کنیم که تایرهای نو را در محور عقب خودرو استفاده کنید. www.goodyeartires.com

بریجستون/فایرستون: از راهنمای تعویض: تایرهای زمستانی بهتر است که در هر چهار چرخ استفاده شوند. اگر تایرهای زمستانی در محور جلوی هر خودرویی نصب شوند، باید بر روی محور عقب هم نصب شوند. هرگز تایرهای زمستانی را فقط روی محور جلو نصب نکنید. این مساله شامل همه خودروهای شخصی، کامیونتهای سبک، خودروهای دیفرانسیل جلو و خودروهای دو دیفرانسیل می­باشد. www.tiresafety.com

دانلوپ: وقتی یک جفت تایر از همان نوع و اندازه را بر روی یک خودرو تعویض می­کنید، توصیه می­کنیم که آن را روی محور عقب قرار دهید. www.dunloptire.com

میشلن: جفت تایر نو همیشه باید در عقب استفاده شود. ویدیو را ببینید. www.michelinman.com

گودریچ: توصیه می­شود که هر چهار تایر همزمان تعویض شود. اما اگر فقط دو تایر تعویض می­شوند، تایرهای نو باید در عقب قرار گیرند. تایرهای نو با آج عمیقتر اصطکاک بهتری با جاده برقرار کرده و تخلیه آب را در شرایط خیس بهتر انجام می­دهند. www.bfgoodrichtires.com

کنتینتال: تایرهای یخ­شکن باید در هر چهار چرخ استفاده شوند. هیچگاه هنگامی که تایرهای جلو از نوع رادیال هستند، تایرهای یخ­شکن غیر رادیال را در عقب قرار ندهید مگر زمانی که وسیله نقلیه دارای جفت چرخ در عقب باشد. در خودروهای با محرکه دیفرانسیل جلو، توصیه می­شود که تایرهای یخ­شکن یا چهار فصل را بر روی هر چهارچرخ قرار دهید تا در شرایط زمستانی کنترل مناسب و پایدار داشته باشید. Continentaltire.custhelp.com

مهم: پیش از تعویض تایرها همیشه به دستورالعمل سازنده خودرو درخصوص محدودیتها و توصیه­های تعویض تایر مراجعه نمایید.

توجه: بدون تایرهایی در محور عقب که اصطکاکی قابل مقایسه با تایرهای محور جلو داشته باشند، کنترل خودرو ممکن است دچار اشکالاتی شود. این مساله می­تواند منجر به ازدست رفتن کنترل خودرو شده و موجب جراحات شدید یا مرگ شود.

http://www.autotrendautorepaircampbell.com/wp-content/uploads/2016/02/Tire-Rotation.jpg

نصب اشتباه دو تایر، ادعاهای حقوقی:

تصادفات ناشی از لغزش یکی از مرگبارترین حوادث جاده­ای محسوب می­شود ضمن اینکه ریسک چنین حادثه­ای با افزایش سرعت به شدت افزایش می­یابد. آسیب به ستون فقرات، جراحات مغزی شدید و سایر عوارض منجر به معلولیت در این حوادث معمول است. همانگونه که اشاره شد، بسیاری از این موارد به دلیل ایرادات یکی از خودروها یا در نظر گرفتن آسیب­دیده­ترین طرف تصادف به عنوان مقصر، نادیده گرفته می­شوند. بیشتر این دعاوی به دلیل عدم پوشش بیمه­ای کافی برای تامین هزینه­های سنگین آسیب­دیدگی ستون فقرات و جراحات مغزی، دنبال نمی­شوند.

خطا در بررسی دقیق مسایل مربوط به نصب تایر در تصادفات ناشی از لغزش یا سر خوردن خودرو، اشتباه بزرگی محسوب می­شود. همانگونه که در این صفحات بیان شده، توصیه همه تولیدکنندگان بیان کننده لزوم نصب تایرهای نو در محور عقب خودرو است. اگر تایرهای نو روی محور جلو نصب شوند، فروشندگان یا نصب­کنندگان این تایرها بطور واضحی مقصر حادثه به شمار می­روند. واقعیت کاری که باید انجام شود آنچنان آشکار است که دفاع در چنین دعاویی کاملاً سهل خواهد بود.

با وجودیکه جامعه حقوقی به تازگی در حال آشنا شدن با مسوولیتهای کیفری چنین اشکالاتی است، تاکنون چندین رسیدگی قضایی بزرگ علیه نصب­کنندگان انجام شده است.

دریک پرونده محرمانه در ایالت کالیفرنیا، فرد شاکی کنترل خودرو را در یک چاله آب از دست داد و این حادثه موجب چپ شدن خودرو شاکی شد. باوجودیکه همه تایرهای خودرو شاکی آج یکسانی داشتند، متهم دو تایر نو را کمی قبل از حادثه به شاکی فروخته و در جلو خودرو نصب کرده بود. این مساله تخطی از دستورالعمل شرکت متهم به شمار آمد. این پرونده با ۵/۸ میلیون دلار حل و فصل گردید.

در یک پرونده علیه کاستکو و جنرال موتورز که طرفین با ۱۰ میلیون دلار به توافق رسیدند، کاستکو دو تایر نو میشلین را در جلو نصب کرده بود و نماینده فروش جنرال موتورز تایرها را قبل از حادثه بازدید کرده بود ولی متوجه نصب اشتباه نشد یا اینکه آگاهی از توصیه تولیدکننده نداشت.

برای پیروزی در یک دعوای حقوقی، ضروری است که تایرها درحالیکه خودرو هنوز در دسترس است بررسی شوند بنابراین سرعت عمل ضروری است. اگر تایرهای نو در جلو خودرو و نه عقب آن نصب شده باشند، یک دعوی حقوقی مطمئن و ساده امکان­پذیر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.