کاهش دمای موتور با افزایش دور موتور تا ۲۰۰۰ در خودروهای بنزینی
آیا صحت دارد که درصورت نگه داشتن دور موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دور در دقیقه در خودروهای بنزینی در زمان افزایش دمای موتور، دما کاهش مییابد و آیا این موضوع درمورد خودروهای دیزلی نیز صادق است؟
افزایش دمای موتور خودرو دلایل متعددی دارد که از جمله آنها میتوان بهعدم کارکرد صحیح سیستم خنککاری موتور، معیوب بودن سیستم جرقهزنی، خرابی درسیستم سوخترسانی یا عدم تبادل صحیح حرارت میان قطعات و…. اشاره کرد.
افزایش دمای موتور خودرو دلایل متعددی دارد که از جمله آنها میتوان بهعدم کارکرد صحیح سیستم خنککاری موتور، معیوب بودن سیستم جرقهزنی، خرابی درسیستم سوخترسانی یا عدم تبادل صحیح حرارت میان قطعات و…. اشاره کرد.
اما درصورت وجود ضعف عملکردی سیستم خنککاری یا جرقهزنی و افزایش تدریجی دمای موتور، میتوان با حرکت دادن خودرو و ثابت نگه داشتن دور موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دور در دقیقه، بهدلیل افزایش هوای ورودی بهسیلندر و کاهش مقدار سوخت در زمان احتراق، دما را تا حدی کاهش داد.
اما درخودروهای دیزلی، این موضوع کاملا متفاوت است و اگر دراینگونه خودروها دمای موتور افزایش یابد، باید خودرو را متوقف کرد و اجازه داد که خودرو در دور آرام مقداری کار کند. زیرا دراین حالت کاری، هوای بیشتری بهداخل پیشرانه وارد میشود که سبب کاهش چشمگیر دمای آن خواهد شد.