دلایل کاهش سطح روغن خودرو

سطح روغن موتور در اغلب خودروها بنا به دلایل متعدد و به ازای مقدار مشخصی کارکرد کم می‌شود. این کاهش را کاهش طبیعی می‌گویند.

سطح روغن موتور در اغلب خودروها بنا به دلایل متعدد و به ازای مقدار مشخصی کارکرد کم می‌شود. این کاهش را کاهش طبیعی می‌گویند.

اگر گمان می‌کنید روغن خودروی شما خارج از حد طبیعی کم می‌شود، مطالعه آگاهی‌های پی‌آمده ممکن است برایتان مفید باشد: کارکرد موتور در شرایط سخت، دمای بسیار بالا، روش‌های نادرست نگهداری و مراقبت از خودرو، شیوه رانندگی، غیر استاندارد بودن روغن و… از جمله دلایل غیرموجه کم شدن مقدار روغن خودروست.

برای اطلاع از حدود و شرایط مجاز یا موجه کاهش روغن باید دفترچه راهنمای سازنده خودرو را خواند. این مقادیر معمولا در جدول و گاهی در متن بخش‌های فنی یا روش‌های نگهداری دفترچه راهنما از سوی سازنده ذکر شده است.

برخی بدون اطلاع از توصیه‌های دفترچه راهنمای کارخانه، کم شدن روغن موتور را دلیلی بر نامرغوب بودن روغن مصرفی یا خرابی خودرو می‌دانند؛ برای پرهیز از این تصور اشتباه، ابتدا دفترچه و توصیه‌های سازنده را بخوانید.اگر روغنی که در خودرو ریخته‌اید همان است که کارخانه سازنده توصیه کرده و اگر به مقدار مجاز کم شده، به جای تعویض کامل روغن، کافی است از همان روغن به مقدار مورد نیاز به روغن کارکرده قبلی افزوده شود.

به طور معمول کمابیش یک چهارم روغن، بسته به نوع خودرو، دور موتور و کیلومتر طی شده می‌سوزد. این کاهش طبیعی است و بیانگر روغن‌سوزی معروف نزد رانندگان یا خرابی موتور خودرو نیست.

یکی از دلایل کم شدن روغن، ویسکوزیته نامناسب است. در صورتی که روغنی غیر از نوع توصیه شده کارخانه استفاده می‌کنید، دقت کنید که ویسکوزیته آن کمتر از توصیه سازنده نباشد.

اگر چنین است، حتما آن را تعویض کرده و از روغن مناسب استفاده کنید.اگر مقدار کاهش سطح روغن با وجود استفاده از روغن توصیه شده، بیش از حد مجاز است، از نمایندگی یا تعمیرگاه‌های مجاز برای رفع عیب راهنمایی بخواهید.

خارج شدن از آب‌بندی در قسمت‌هایی از میل‌لنگ یا میل‌های سوپاپ هم از جمله دلایل کاهش روغن است.

سطح و کیفیت روغن خودرو را هر هفته یا نهایتاً دو هفته یک بار، بسته به میزان استفاده از خودرو بدقت بازدید کنید.

رشید حسام