علائم و نشانه های سوختن فیوز خودرو

1

فیوز خودرو انواع مختلفی دارد اما رایج ترین نوع آن که در جعبه فیوز بیشتر خودروها به کار رفته است، فیوز مستطیلی است. فیوز مستطیلی از دو پایه ی فلزی و یک روکش غیر رسانا تشکیل شده است. چنانچه فیوز سوخته باشد، رنگ پایه ها یا روکش آن با تغییر رنگ و تیرگی همراه است. گاهی اوقات روکش ها شیشه ای و شفاف هستند، اگر این مدل را جلوی نور بگیرید، متوجه سوختن یا قطعی مدار داخلی آن می شوید. روکش های مات به طور معمول، بعد از اتصالی و سوختن، سیاه می شوند. آب شدن نوار فلزی داخل قاب و یا ایجاد شکستگی روی آن نیز از دیگر علائم سوختن فیوز خودرو است.

ممکن است بعضی از فیوزها به صورت مشترک برای چند قسمت مورد استفاده قرار بگیرند. در چنین مواقعی، اطمینان از صحت عملکرد این قطعات کمی سخت تر است. برای این که متوجه شوید فیوز مشترک بین چند قسمت الکترونیکی به علت خرابی یا اتصالی کدام قسمت سوخته است، باید همه ی اتصالات دستگاه های مربوط به آن فیوز را قطع کنید. پس ابتدا فیوز سالمی را جایگزین کنید و سپس یک به یک، دستگاه را وصل کنید تا ببینید، فیوز با اتصال کدام قسمت، اتصالی می کند و می سوزد.

انواع فیوز خودرو تعمیر جعبه فیوز تیبا تعویض فیوز پراید تعویض فیوز پمپ بنزین سمند تعویض فیوز شیشه بالابر تعویض فیوز چراغ جلو سمند جای فیوز ضبط پراید جعبه فیوز پژو 405 دلایل سوختن فیوز ماشین فیوز آمپر بنزین پراید کار فیوز چیست راهنمای جعبه فیوز 206 تیب 2 جعبه فیوز کالسکه ای پژو 405 آموزش مکانیک و برق خودرو

دلایل اصلی سوختن فیوز خودرو

  1. نامرغوب بودن مواد اولیه در ساخت فیوز ؛
  2. خراب شدن دینام ؛
  3. باتری به باتری کردن غیر اصولی خودرو ؛
  4. بروز اتصالی یا قطعی در اتصالات و سیم کشی سیستم برق رسانی ؛
  5. اتصال غیر استاندارد تجهیزات جانبی به خودرو (به صورت مستقیم) ؛
  6. اضافه شدن تجهیزات و سیستم هایی به خودرو و وارد آوردن فشار بیش از حد به سیستم برقی آن مثل سیستم صوتی با آمپر بالا و چراغ های پرنور غیر استاندارد ؛

 

تعویض فیوز خودرو

پس از اینکه از سوخته و معیوب بودن فیوز اطمینان پیدا کردیم، حال نوبت به تعویض فیوز خودرو می رسد. همواره توجه داشته باشید که فیوز تعویضی باید دقیقا از نظر ظرفیت، با راهنمای جعبه فیوز خودرو برابر باشد و هر گونه تغییری در میزان ظرفیت، باعث صدمه رساندن به دستگاه مربوطه خواهد شد. بنابراین پس از اینکه فیوز معیوب را تشخیص دادید، آن را با گیره مخصوص از جای خود جدا کرده و با یک فیوز هم ظرفیت دیگر که در دفترچه راهنمای جعبه فیوز مشخص شده است، تعویض نمایید.

برای تعویض فیوز خودرو و جا زدن فیوز جدید در محل خود، نیازی به استفاده از گیره نبوده و می توان با استفاده از انگشت خود، فیوز مورد نظر را در مکان خود نصب نمود. توجه داشته باشید که فیوزها دارای پایه مثبت و منفی نبوده و تفاوتی نخواهد داشت که فیوز را در چه جهتی در جای خود قرار دهیم.

نکاتی مهم برای تعویض فیوز خودرو

  1. توصیه می شود که قبل از تعویض فیوز خودرو ابتدا از دلیل سوختن فیوز اطمینان حاصل کنید. فیوز ها تنها در صورتی می سوزند که نوسان شدیدی در مسیر جریان الکتریکی دستگاه مربوطه ایجاد شده باشد.
  2. هیچگاه ظرفیت فیوزها را به صورت سلیقه ای بالا نبرید. ظرفیت کمتر از میزان استاندارد باعث سوختن دوباره و ظرفیت بیش از حد استاندارد، باعث ایجاد صدمه به دستگاه اصلی می گردد.
  3. برای تعویض فیوزها می توانید از فیوزهایی که در قسمت های خالی خود جعبه فیوز، موجود می باشند استفاده کنید.
  4. از فشار اضافی در جا زدن و در آوردن فیوزها خودداری کنید. ممکن است پایه فیوز بشکند و در شکاف باقی بماند.
  5. فیوزهای همرنگ معمولا دارای ظرفیت یکسان می باشند.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. کیانوش می گوید

    احمق تو جعبه فیوز بگو کدومش فیوز آمپره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.