آیا لازم است موتور تا زمان خاموش شدن فن روشن بماند؟

0

خودروهای امروزی دمای کاری بالایی دارند که با تحت فشار قرار گرفتن و بالا رفتن چند درجه ای دمای آب، فن آنها شروع به کار کردن می کند؛ البته اساس کاری این موتورها در دمای بالا تعریف شده است.
توصیه می شود هنگام رانندگی به آمپر دمای موتور دقت کنید و هنگامی که دما اندکی از حد نرمال بالاتر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن که در اینجا ذکر شده است را اجرا کنید:
اگر درجه ی دمای آب بالاتر از درجه ی نرمال رفت و پایین نیامد، ابتدا ماشین را متوقف کنید و کاپوت را بالا دهید تا گرمای آن خارج گردد .

نصب فن اضافه روی پراید کلاچ پروانه نیسان کلاچ فن نیسان فن پاترول جهت چرخش فن پراید پروانه رونیز سیستم خنک کاری خودرو عیب یابی سیستم خنک کننده قیمت فن کلاچ نیسان آموزش مکانیک و برق خودرو

دقت داشته باشید هیچ گاه در رادیاتور را باز نکنید زیرا ممکن است در اثر پاشیدن آب بسوزید. سپس فن ها را بررسی کنید و از عملکرد درست آن ها اطلاع یابید و اگر فن ها خاموش بودند کولر را روشن نمایید تا دور تند فن ها وارد مدار شوند. اگر هنوز فن ها درست عمل نکردند روی پره های رادیاتور (نه روی موتور) آب بریزید و وقتی دما نرمال شد موتور را خاموش کنید و در پی رفع مشکل عدم کارکرد فن ها بگردید. اگر عملکرد فن ها درست بود ولی همچنان دمای موتور بالا بود احتمال کم بودن آب در سیستم وجود دارد.

تعویض رله فن سمند رله فن چیست؟ جعبه فیوز کالسکه ای پژو 405 تعویض رله فن پژو پارس علت کار نکردن فن پژو 405 فن رادیاتور سمند کار نکردن دور تند فن سمند تعویض پروانه فن سمند

برای خنک کردن موتور در این صورت موتور را خاموش کنید و هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک (تک استارت) بزنید طوری که ماشین روشن نشود و پیستون ها بالا و پایین شود. این کار سبب می شود که رینگ پیستون به دیواره سیلندر نچسبد. در نهایت بعد از اینکه دمای موتور کاهش یافت در رادیاتور را باز کنید و در آن آب بریزید .

البته باید در نظر داشته باشید که با خاموش کردن پیشرانه در زمانی که کاملا گرم است، دمای آب داخل آن بالاتر از قبل می رود.

بنابراین در خودروهای قدیمی که دارای پروانه مکانیکی به جای فن برقی هستند، گفته می شود در این زمان بهتر است خودرو کمی درجا کار کند تا آب به دمای قابل تحملی برای آلیاژ پیشرانه برسد و بالا بودن دمای موتور منجر به بروز آسیب به پیشرانه نشود.

همین قضیه برای گرم بودن خودروهای با فن برقی در زمانی که به علت تحت فشار قرارگرفتن، دارای دمای بالاتری از دمای استاندارد و نرمال هستند نیز پیشنهاد می شود.

بنابراین توصیه می شود اگر دمای آب خودرو بالا هست، قبل از خاموش کردن خودرو مدت کوتاهی موتور در جا کار کند تا درجه ی دمای آب به حد پایین بیاید و اگر فکر می کنید دمای موتور بسیار گرم است برای جلوگیری از آسیب به سرسیلندر پس از خاموش کردن موتور خودرو، حدود پنج دقیقه بعد مجدداً خودرو را روشن کنید تا با فعالیت مجدد فن و واتر پمپ دما پایین بیاید که البته این کار نیاز به کمی حوصله دارد.

مهمترین دلایل داغ کردن موتور

  1. عملکرد نادرست رادیاتور
  2. اشکال در ترموستات
  3. عملکرد نادرست واتر پمپ
  4. معیوب شدن فن رادیاتور
  5. کم بودن خلاصی سوپاپها (سفت بودن فیلر سوپاپها)
  6. مسدود بودن خروجی اگزوز
  7. کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور
  8. پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور
  9. تنظیم نبودن موتور

به طور خلاصه می توان به مهمترین اقداماتی که از بالارفتن دمای آب موتور پیشگیری می کند به شرح زیر اشاره کرد:

رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده (طبق دفترچه راهنمای خودرو – معمولا هر دو سال یکبار)، چک کردن میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی، چک کردن وضعیت فن ها، اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن (در صورت کمبود گاز در مدار کولر، فرمان روشن شدن فن ها در حالت تند صادر نمی شود)، بررسی وضعیت درب رادیاتور و تعویض آن در صورت نیاز، هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پره های رادیاتور هر سال یکبار.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.