ویژگی فلایویل های افترمارکت و جدید چیست +تصاویر

0

فلایویل قطعه ای است دایره ای شکل که اینرسی ( Inertia ) بالایی دارد. این قطعه با اینرسی بالای خود باعث می شود نیروها و گشتاورهای ناهمسان واردشده به میل لنگ به صورت یکدست از فلایویل خارج شوند و به گیربکس وارد شوند.

هنگام عملکرد پیستون ها، هر پیستون به صورت جداگانه به میل لنگ ( Crank Shaft ) نیرو و گشتاور وارد می کند. این گشتاورها و نیروها باعث می شوند میل لنگ به صورت یکنواخت دَوران نکند. یکنواخت دَوران نکردن میل لنگ برای بخش انتقال قدرت مطلوب نیست و شوک های بدی را به آن وارد می کند.

فلایویل ( Flywheel ) قطعه ای است دایره ای شکل که اینرسی ( Inertia ) بالایی دارد. این قطعه با اینرسی بالای خود باعث می شود نیروها و گشتاورهای ناهمسان واردشده به میل لنگ به صورت یکدست از فلایویل خارج شوند و به گیربکس وارد شوند. فلایویل با اینرسی بالای خود در برابر دَوران مقاومت نشان می دهد و برآیند گشتاورهای مختلف واردشده به خود را به صورت یک گشتاور یکدست به گیربکس تحویل می دهد. وزن بالای فلایویل باعث می شود دور موتور به سختی بالا رود و به همین ترتیب، هنگامی که پا را از روی پدال گاز برمی داریم دور موتور به سختی افت کند.

 انواع فلایویل  خرابی دنده فلایویل  دنده فلایویل چیست  قیمت فلایویل  قیمت فلایویل گیربکس اتوماتیک  فلایویل پراید  استارت نخوردن پراید  آموزش تعمیر خودرو  آموزش مکانیک خودرو  تعمیر خودرو

وزن بالای فلایویل منبع ذخیره انرژی تولیدشده توسط موتور است، اما همین وزن بالا این اجازه را می دهد تا با تغییراتی در آن، محصولاتی برای خودروهای تقویت شده تولید شود.

کاهش وزن فلایویل باعث می شود از مقاومت این قطعه در راستای افزایش دور موتور کاسته شود، این قضیه موجب می شود در سرعت های پایین که افزایش دور سخت تر است، شاهد افزایش دور سریع تری باشیم. افزایش دور سریع تر، افزایش شتاب در دنده های پایین تر (سنگین تر) را به همراه دارد، زیرا در دنده های پایین، اینرسی فلایویل کندی در افزایش دور را به همراه دارد، اما با کاهش وزن آن، این کندی از بین می رود.

علاوه بر افزایش دور سریع، کاهش دور نیز سریع تر صورت می گیرد. این مسئله هنگام کلاچ گیری برای افزایش دنده نمایان می شود، زیرا هنگام کلاچ گیری برای افزایش دنده پا از روی پدال گاز برداشته می شود و همین کار باعث می شود دور موتور سریع تر افت کند. برای جبران افت دور به وجودآمده باید کمی پدال گاز را فشار دهیم تا فرآیند هم‌دورسازی موتور و گیربکس انجام شود، اما این کار هم با افزایش شدیدتر دور همراه است.

همراه با کاهش وزن فلایویل، نرمی موتور در تغییر دور نیز از بین می رود و تغییر دور سریع به عنوان یکی از ویژگی های خودروهای تقویت شده شناخته می شود.

نوع دیگر فلایویل های افترمارکت، فلایویل هایی با جرم دوگانه ( Dual-Mass Flywheel ) هستند.

 انواع فلایویل  خرابی دنده فلایویل  دنده فلایویل چیست  قیمت فلایویل  قیمت فلایویل گیربکس اتوماتیک  فلایویل پراید  استارت نخوردن پراید  آموزش تعمیر خودرو  آموزش مکانیک خودرو  تعمیر خودرو

هنگام عملکرد موتور، هر کدام از سیلندرها حین کارکرد ارتعاش ها و نوسان هایی را به موتور وارد می کنند. ارتعاش های واردشده به موتور، به دیگر اعضای متصل به موتور نیز وارد می شوند و اثرات ناشی از اعمال آن ها بسیار مخرب است. در برخی از خودروها از دمپرهای هارمونی ( Harmonic Damper ) استفاده می شود، اما فلایویل های با جرم دوگانه هم این ارتعاش های مخرب را از بین می برند.

 انواع فلایویل  خرابی دنده فلایویل  دنده فلایویل چیست  قیمت فلایویل  قیمت فلایویل گیربکس اتوماتیک  فلایویل پراید  استارت نخوردن پراید  آموزش تعمیر خودرو  آموزش مکانیک خودرو  تعمیر خودرو

در این فلایویل ها از دو دیسک استفاده شده است که به وسیله فنرهایی به هم وصل می شوند و ساختار آن ها بسیار شبیه به ساختار دمپرهای هارمونی است.

دیسک بزرگ تر به میل لنگ متصل می شود و دیسک کوچک تر به گیربکس. رابط بین این دو دیسک فنرهایی هستند که ارتعاش های موتور را به خود جذب می کنند و مانع از رسیدن آن ها به گیربکس می شوند.

انواع فلایویل خرابی دنده فلایویل دنده فلایویل چیست قیمت فلایویل قیمت فلایویل گیربکس اتوماتیک فلایویل پراید استارت نخوردن پراید آموزش تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو تعمیر خودرو

امروز طراحی موتورها به سمتی می رود که از حجم و تعداد سیلندرهای موتور کاسته شود، اما این کاهش در تعداد سیلندر و حجم موجب می شود تعادل موتور به هم بریزد و ارتعاش های نامطلوب تولیدشده بیش تر شود. به همین دلیل، به کارگیری فلایویل های با جرم دوگانه بیش تر از پیش است، زیرا این فلایویل ها ارتعاش های مخرب به وجودآمده در اثر تعداد کم سیلندرها (۳ سیلندر بودن موتورهای جدید) را از بین می برند و هم به عنوان فلایویل عمل می کنند و هم به عنوان دمپر هارمونی.

منبع:اسب بخار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.