شاسی بلند تانک 300 در راه ایران + قیمت و مشخصات

0

یک شرکت داخلی به‌عنوان یک شرکت جدید در دوره جدید واردات خودرو Tank 300 از برند تانک وابسته به شرکت گریت وال را به بازار ایران عرضه می‌کند. این خودرو، امروز در سامانه خودروهای وارداتی جانبازان قرار گرفت. در این مطلب نگاهی به مشخصات این خودرو خواهیم داشت.

تانک (Tank) یک برند زیرمجموعه‌ی گریت وال است که خودروهای دو دیفرانسیل و نیمه لوکس تولید می‌کند. چهار مدل شامل، تانک ۳۰۰ و ۴۰۰ و ۵۰۰ و ۷۰۰ در سبد محصولات این برند دیده می‌شوند. طبیعتا ارزان‌ترین و کوچک‌ترین نمونه، تانک ۳۰۰ است که البته نسبت به کراس‌اورهای اقتصادی مثل چری  X22 و X55 مونتاژ مدیران خودرو، ابعاد بزرگ‌تری دارد.

تانک ۳۰۰ از سال ۲۰۲۰ تولید می‌شود و آنچنان موفق به جذب مشتری شده که علاوه‌بر چین، خط مونتاژ دیگری در تایلند دارد. این خودرو با بدنه‌ی ۴در مکعبی و طراحی مشابه شاسی‌بلندهای امریکایی مثل جیپ رانگلر و فورد برانکو، مشهور شده است. تانک ۳۰۰ در تمام مدل‌ها، همراه سیستم دو دیفرانسیل و  گیربکس دنده اتوماتیک همراه قفل دیفرانسیل تولید می‌شود.

نمای بدنه و طراحی بیرونی تانک ۳۰۰ وارداتی

ترکیب چراغ‌های فورد برانکو و بدنه‌ی جیپ رانگر چهاردر، به علاوه‌ی کمی افزایش طول و عرض، تانک ۳۰۰ گریت وال را نتیجه داده است. شرکت سازنده، طی سال‌های قبل هم چند نمونه تویوتا پرادو و لندکروزر را با حالتی ناخواشیند، الگوبرداری کرده بود؛ اما تانک ۳۰۰ نسبت به شاسی‌بلندهای قدیمی گریت وال، جذابیت بیشتری دارد.

چراغ‌های کاملا گرد با یک خط افقی در وسط، وجه تمایز خودروی چینی از مدل‌های امریکایی است. مدل پایه، به وفور از ادوات پلاستیکی سیاه در جلوپنجره و سپر استفاده می‌کند. اگر به جزئیات دقت کنیم، لوگوی برند تانک با حرف T بزرگ نیز، نکته‌ی منفی محسوب می‌شود. البته باتوجه به محبوبیت تانک ۳۰۰ در چین و چند کشور شرق آسیا، انواع کیبت بدنه با سپر بزرگ فلزی و ادوات لوکس، توسط شرکت واسطه عرضه شده‌اند تا ظاهر این خودرو را بهبود دهند.

در نمای جانبی، قاب گلگیرهای سیاه و پلاستیکی دیده می‌شوند. رکاب، فریم پنجره‌ها، ریل باربند و آینه بغل هم از پلاستیک ساخته شده است. طرح بدنه مشابه دیگر خودروهای آفرودی در این کلاس، کاملا ساده به نظر می‌رسد و پیچیدگی خاصی ندارد. تانک ۳۰۰ در غالب کشورهای دنیا، همراه رینگ‌های آلومینیوم ۱۷ اینچ سیاه یا نقره‌ای و تایرهای پهن ۲۶۵ میلی‌متر با فاق ۶۵ درصد (۲۶۵-۶۵-۱۷) ارایه می‌شود.

نمای پشت، با چرخ زاپاس بدون قاب روی درپوش صندوق، حس یک شاسی بلند کلاسیک را برای تانک ۳۰۰ فراهم می‌کند که البته الهام گرفته از جیپ رانگلر و هامر است. چراغ عقب ساده، سپر پلاستیکی و جایگاه نصب پلاک در گوشه، همراه دست‌گیره‌ی برزگ سیاه، تانک ۳۰۰ را مناسب افراد علاقه‌مند خودروهای آفرود قدیمی، جلوه می‌دهد. از دیگر نکات خاص این خودرو متفاوت از شاسی‌بلندهای چینی، می‌توان به نصب برف‌پاک‌کن عقب در بالا اشاره کرد.

تانک ۳۰۰ با طول ۴,۷۶۰  و عرض ۱,۹۳۰  و ارتفاع ۱,۹۲۷  میلی‌متر همراه فاصاه محوری ۲,۷۵۰  میلی‌متر تولید می‌شود.  ابعاد این خودرو، نزدیک به تویوتا پرادو ۴در نسل سوم و چهارم موجود در ایران است؛ اما تانک۳۰۰ حدود ۵ سانتی‌متر طول کمتر و ۴ سانتی‌متر ارتفاع بیشتر دارد.

نمای داخلی و طراحی کابین تانک ۳۰۰ وارداتی

فرمان مدور برای خودرویی با سبک طراحی سنتی، چندان عجیب نیست اما پیوستگی نمایشگرها و ساختار کاملا تخت داشبورد، ناموزون به نظر می‌رسد. حالت دایره‌ای در خروجی‌های تهویه مطبوع، الگوبرداری طراحان تانک ۳۰۰ از مرسدس بنز G کلاس را نشان می‌دهد.

پوشش چرم برای صندلی‌ها و تودری، نکته‌ی مثبت برای شاسی‌بلند گریت وال است. روی سطح داشبورد هم مواد باکیفیت و نرم وجود دارد که در خودروهای چینی، به‌ندرت دیده‌ایم. تانک ۳۰۰، نه‌تنها طرح صندلی بسیار جذاب و راحت ارایه می‌کند؛ توجه ویژه به کنسول و چیدمان کلیدها داشته است. این شرایط با کلیدهای گردان و دسته‌دنده‌ی خاص این خودرو، دیده می‌شود.

فاصله محوری تانک ۳۰۰ تنها ۴ سانتی‌متر کمتر از تویوتا پردادو چهاردر نسل چهارم (مدل ۲۰۱۷) است. به همین دلیل، راحتی بسیار خوب برای ۴ سرنشین بلند قد، روی صندلی‌های شاسی‌بلند گریت وال فراهم می‌شود. این خودرو، ۴۰۰ لیتر فضای صندوق عقب دارد  که البته با توجه به ایعاد بزرگ بدنه، چندان جالب توجه نیست.

پیشرانه و تجهیزات فنی تانک ۳۰۰ وارداتی

در غالب کشورهای دنیا، موتور ۲ لیتر توربو با قدرت ۲۲۰ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتن‌متر برای تانک ۳۰۰ ارایه می‌شود. این خودرو از گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ZF آلمان مدل ۸HF استفاده می‌کند که در محصولات مختلف فولکس واگن و بی‌ام‌و نیز دیده می‌شود. تانک ۳۰۰ دو دیفرانسیل، ۲۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد و در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. نهایت سرعت این خودرو، ۱۷۰ کیلومتر برساعت و میانگین مصرف سوخت ۹ تا ۱۰ لیتر در صد کیلومتر است.

پیشرانه‌ی هیبرید نیز برای تانک ۳۰۰ وجود دارد. این مدل با همراهی موتور برقی در کنار محرک بنزینی ۲ لیتر توربوشارژ، مجموعا ۳۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. تانک ۳۰۰ هیبرید، در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و مصرف سوخت ۶ تا ۷  لیتر در صد کیلومتر دارد؛ اما به دلیل قیمت بالا، فروش چندانی در بازارهای خارج چین نداشته است.

قیمت تانک ۳۰۰ در بازار جهانی و هزینه خرید ایران

در روسیه، استرالیا و افریقای جنوبی، آستانه قیمت ۲۵ هزار دلار امریکا برای تانک ۳۰۰  وجود دارد که باتوجه به وجود سیستم دو دیفرانسیل، گیربکس اتوماتیک دنده‌ای ZF و تجهیزات مناسب آفرود، جالب توجه است. این شرایط البته برای بازار ایران با نرخ دلار ۶۰ هزار تومانی و مخارج اضافی مخصوص خودروهای وارداتی، متفاوت خواهد بود و هزینه خرید تانک ۳۰۰ را به ۲/۸ تا ۳ میلیارد تومان خواهد رساند. همچنین، مدل هیبرید که به تازگی وارد استرالیا شده، حدود ۵ هزار دلار گران‌تر است.

در سمت دیگر ماجرا، اگر تانک ۳۰۰ و بایک BJ40 به عنوان شاسی‌بلندهای دو دیفرانسیل و نسبتا بزرگ وارد ایران شوند، فونیکس تیگو ۸ مونتاژ مدیران خودرو، تنها خودروی چینی در محدوده‌ی ۳ میلیارد تومان نخواهد بود.

منبع:پدال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.