علائم خرابی پلوس خودرو

0

پلوس خودرو چیست؟

خرابی پلوس خودرو یکی از اتفاقاتی است که ممکن است برای هر وسیله نقلیه ای پیش بیاید و باعث وارد شدن خسارت های زیادی بشود.

این قطعه یکی از مهمترین قطعات سیستم جلوبندی خودرو محسوب می شود. شاید هم بتوانیم آن را جزوی از اجزای دیفرانسیل بدانیم.

در صورتی که دوست داشتید بیشتر در مورد جلوبندی ماشینتان بدانید، مقاله علائم خرابی جلوبندی پژو ۲۰۶ را مطالعه کنید.

اگر با دیفرانسیل خودرو زیاد آشنا نیستید، باید بگوییم که دیفرانسیل یکی از مهمترین قسمت های سیستم انتقال قدرت در خودرو است. به طور کاملتر اگر بخواهیم توضیح دهیم، نیرویی که توسط موتور تولید می شود، پس از این که از کلاج، گیربکس و میل گاردان می گذرد، به دیفرانسیل می رسد.

پس ار عبور این نیرو از این قطعات، این قدرت عظیم از طریق دیفرانسیل به چرخهای در حال حرکت خودرو وارد می شود. حالا نقش پلوس در این فرآیند چیست؟

این پلوس است که به عنوان انتقال دهنده اصلی نیروی محرکه به چرخها شناخته می شود. پلوس از یک طرف به دیفرانسیل و از طرف دیگر هم به چرخهای متحرک ماشین متصل است.

مکان قرار گیری پلوس به نوع دیفرانسیل ماشین وابسته است. بسته به این که دیفرانسیل از چه نوعی باشد، پلوس روی چرخهای عقب، جلو یا دو ردیف چرخها قرار می گیرد.

در واقع پلوس میله ای است که بین دیفرانسیل و چرخها قرار دارد و  وظیفه ای که بر عهده دارد این است که نیروی چرخشی دیفرانسیل را به چرخها انتقال دهد.

پلوس در دو طرف دیفرانسیل، به صورت جداگانه، برای برقراری ارتباط با هر چرخ طراحی شده و در قسمت اتصال به چرخها، شکلی مفصل گونه و فرمی متحرک دارد. این حالت شکل برای این است که هنگام دور زدن خودرو، پلوس نشکند.

عملکرد پلوس های امروزی با قدیمی کمی متفاوت است. در خودرو های قدیمی، پلوس انتقال نیرو را به کمک ساچمه ها انجام میداد، ولی در خودرو های امروزی، این انتقال نیرو توسط یک سه شاخه صورت می گیرد. این سه شاخه درون پلوس قرار می گیرد.  در خودروهای امروزی، پلوس نیرو را با ضریب بیشتری به چرخها انتقال می دهد.

آیا تا به حال اسم پلوس خلاص کن به گوشتان خورده؟

همان طور که گفتیم، در خودرو های جدید، پلوس نیرو را با قدرت بیشتری به چرخها انتقال می دهد. پس هنگام استفاده از  چرخ، نیرو فقط به همان دو چرخ انتقال داده می شود، ولی در خودرو هایی که دو عدد دیفرانسیل ذارند، یعنی خودرو های چهار چرخ، این امر باعث بالا رفتن مصرف سوخت و اصطکاک شده و برای رفع این مشکل از پلوس خلاص کن استفاده می کنند.

البته خودرو های دو دیفرانسیلی که همیشه دارای چهار چرخ هستند، نیازی به پلوس خلاص کن ندارند. بعضی از خودرو ها هم پلوس خلاص کن دستی دارند. این خودرو ها باید قبل از این که وارد مسیر های سخت مثل جاده های برفی بشوند، پلوس را قفل کنند، تا در صورت فعال کردن دنده کمکی، در مسیر گیر نکنند.

پلوس خلاص کن در بعضی از خودرو ها اتوماتیک است و وقتی که دنده کمکی فعال می شود، پلوس به صورت خودکار قفل می شود. زمانی هم که غیر فعال شد، پلوس دوباره به صورت خودکار آزاد می شود.

خودرو های خارجی مانند لندکروز، دارای پلوس خلاص کن هستند.

همان طور که در ابتدای این مقاله گفته شد، خرابی پلوس خودرو یکی از اتفاقات ناگواری است که برای هر راننده می تواند رخ دهد.

ما قصد داریم شما را با عملکرد کلی، اجزای سازنده و دلایل و علائم خرابی پلوس خودرو آشنا کنیم. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید زمانی که پلوس خلاص کن قفل باشد و پس از باز کردن آن هم پلوس باز نشود، باید خودرو را کمی به عقب و جلو حرکت داد. هیچ وقت به آن ضربه وارد نکنید.

آموزش تعویض پلوس پراید آموزش تعویض گردگیر پلوس 405 تشخیص خرابی پلوس پراید دلایل شکستن پلوس تعویض پلوس پژو 206 عیب یابی پلوس خودرو علائم خرابی پلوس 405 تعمیر و نگهداری خودرو آموزش عیب یابی خودرو

اجزای سازنده پلوس خودرو

پلوس خودرو از قسمت های مختلفی تشکیل شده است. قسمت ابتدایی آن به جعبه دنده یا دیفرانسیل متصل می شود. از طریق این قطعات، پلوس نیروی لازم را دریافت می کند و از طریق میله پلوس، این نیرو را به قسمت انتهایی پلوس، که به چرخها وصل شده است، منتقل می کند.

یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده پلوس، گردگیر آن است. در واقع محل اتصال پلوس ها دارای مفاصلی است که روی آنها قطعه منعطفی به نام گردگیر سوار شده است. وظیفه اصلی این گردگیر این است که از مفصل ها در برابر ورود شن، ماسه، گرد و خاک، مایعات و … محافظت کند.

همیشه گردگیر را چک کنید و از نشت روغن مطمئن باشید.

پس از آنجایی که پلوس از اجزای مختلفی تشکیل شده است، خرابی هر کدام از آنها می تواند منجر به خرابی پلوس خودرو شود. ما در زیر به معرفی اجزای سازنده این قطعه پرداخته و توضیح مختصری در مورد هر کدام از آنها می دهیم.

اجزای اصلی سازنده پلوس موارد زیر می باشند:

  • سرپلوس
  • مشعلی
  • گردگیر
  • سه شاخ

سرپلوس قطعه ای است که پلوس را به چرخها متصل می کند. نقش اصلی در انتقال نیرو را در واقع این قطعه است که ایفا می کند. پس خرابی این قطعه می تواند دلیل اصلی خرابی پلوس خودرو باشد.

از سرپلوس، برای چرخش پیچشی پلوس استفاده می شود. به عبارتی دیگر، درانتهای پلوس، قسمتی که به چرخها وصل می شود، باید متحرک باشد. این امر باعث می شود موقع عبور خودرو از جاده ها و پیچها، حرکت خودرو نرم باشد.

یکی دیگر از لوازم یدکی خودرو که می تواند باعث خرابی پلوس خودرو شود، مشعلی آن است. مشعلی قطعه ای است که در انتهای گیربکس قرار  دارد. این قطعه با اتصال به سه شاخ پلوس، که در قسمت داخلی گیربکس قرار دارد، به پلوس متصل می شود.

از دیگر بخش های پلوس، گردگیر آن است. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، وظیفه اصلی آن محافظت از قطعات در برابر ورود گرد و خاک است.

گردگیر قطعه ای است قیف مانند که در انتهای پلوس قرار دارد. این قطعه در عین ساده به نظر رسیدن، در نگاه اول بسیار قطعه ای حساس است و استفاده از نوع بی کیفیت آن می تواند خسارت و هزینه بسیار زیادی جهت تعمیرات خودرو بر جای بگذارد. پس می تواند از دیگر عوامل مهم خرابی پلوس خودرو باشد.

گردگیر پلوس از پلوس سمت گیربکس، قطعات جنبی محافظت کرده و از خروج گریس به بیرون جلوگیری می کند.

در صورتی که خرابی پلوس خودرو به دلیل خرابی سه شاخ آن باشد، ضربه های متوالی به موتور وارد می شود. به تبع آن، در سرعت های پایین، دسته دنده تکان خورده و در سرعت های بالا هم ماشین به لرزش در می آید.

اگر به موقع به این موضوع رسیدگی نکنید، دسته موتور ماشین آسیب می بیند.

در سرویس های دوره ای حتما باید گردگیر و پلوس ها بررسی شوند و در صورت خرابی، نسبت به تعویض آن اقدام کنید. خرابی پلوس خودرو می تواند رانندگی شما را پر خطر کند و آسیب های جدی به گیربکس و دیفرانسیل وارد کند.

خرابی پلوس خودرو دارای علائم و نشانه هایی است که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

یکی از شایع ترین نشانه های خرابی پلوس خودرو، شنیدن صدای تق تق از چرخها است. زمانی که پلوس خودروی شما آسیب دیده باشد، شما نمی توانید دنده عوض کنید و با چرخاندن فرمان چرخ نمی چرخد. در این صورت حتما باید پلوس خودرو را تعویض کنید.

خطرات ناشی از خرابی پلوس خودرو به صورت زیر می باشند:

  • قفل شدن چرخ و شکسته شدن محفظه ساچمه ها
  • قفل شدن فرمان
  • وارد شدن آسیب جدی به گیربکس در اثر شکستگی پلوس در سرعت بالا
  • از دست دادن کنترل خودرو و چپ کردن آن

اگر هنگام چرخیدن و دور زدن صدای تق تق از چرخها شنیده شود، نشان دهنده خرابی پلوس خودرو است.

برای اینکه مطمئن باشید که پلوس ماشینتان خراب شده یا نه، فرمان را به سمت چپ یا راست چرخانده و دور بزنید. اگر حین چرخیدن صدای تق تق به گوشتان رسید، یعنی سرپلوس آن قسمتی که فرمان را به آن سمت چرخاندید، خراب شده است.

اگر هنگام دور زدن و یا هنگام چرخاندن فرمان به هر دو طرف متوجه صدای تق تق شدید، پس خرابی پلوس خودرو برای هر دو طرف ماشینتان رخ داده است.

اگر با سرعت بالایی در حال حرکت بودید، اگر در حین حرکت دسته دنده و اتاق ماشین در حال لرزش بودند، به احتمال زیادی پلوس های ماشینتان خراب شده اند.

گاهی اوقات زمانی که پدال گاز را می فشارید و یا فشار را از روی پدال گاز کم می کنید، تقه هایی را می شنوید. این صدای تقه علامت مهمی از خرابی پلوس خودرو است. (در واقع سرپلوس ها خراب شده اند).

همانطور که گقته شد، خرابی پلوس خودرو تاثیر زیادی بر فرمان پذیری ماشین دارد. بنابراین در صورتی که به موقع مورد بررسی قرار نگیرد، می تواند باعث بروز هزینه های هنگفتی بشود. قبلا به این خطرات اشاره کرده بودیم.

خرابی پلوس خودرو هم چنین می تواند به سایر قطعات آسیب جدی وارد کند. بنابراین رسیدگی به موقع به این خرابی، اهمیت بسیاری دارد.

همیشه و به صورت دوره ای پلوس های خود را چک کنید و از سلامتی آنها اطمینان حاصل کنید. چرا که این خرابی حتی می تواند باعث واژگونی خودروی شما باشد.

حالا که با ساختمان داخلی و علائم خرابی پلوس خودرو آشنا شدید، بهتر است شما را با یک سری نکاتی که مربوط به تعویض این قطعه هستند، آشنا کنیم.

اولین نکته مهم این است که هرگز از ترمز برای باز کردن مهره پلوس استفاده نکنید.

قبل از اینکه پلوس را از دیفرانسیل جدا کنید، باید واسکازین گیربکس و دیفرانسیل آنرا تخلیه کنید.

اگر عبارت “واسکازین” را به تازگی شنیده اید، باید بگوییم که واسکازین همان روغن دنده است که دارای مواد افزودنی خاصی بوده و از چرخ دنده ها و متعلقات آن در برابر فشار های خارجی جلوگیری می کند.

در صورتی که نیاز داشتید پلوس های هر دو سمت ماشینتان را باز و تعویض کنید، در محل اتصال پلوس به دیفرانسیل، باید یک شافت قرار دهید تا دنده های پلوس جا به جا نشوند.

در هنگام تعمیرات، باید مواظب باشید کاسه نمد آسیبی نبیند. در صورتی که این قطعه آسیب ببیند، موجب روغن ریزی می شود.

عواملی همچون جابجایی نادرست دنده ها، محکم بستن پیچ های سرپلوس، حمل بار سنگین، زود آزاد کردن کلاج، معیوب بودن گردگیر پلوس،  استفاده نادرست از ترمز ها، استارت زدن هنگام روشن بودن خودرو از مهمترین دلایل خرابی پلوس خودرو هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.