معاینه فنی در کنترل ظاهر خودرو

0

معاینه فنی در کنترل ظاهر خودرو:

معمولاً قانون معاینه فنی در کنترل ظاهری خودرو شامل موارد زیر است:

کمربندایمنی، شیشه‌ها، برف‌پاک‌کن‌ها، شیشه‌شور، وضعیت لاستیک‌ها، وضعیت بلوری چراغ‌های جلو، خارج شدن بدنه از فرم اصلی، پوسیدگی بدنه، وضعیت متعلقات اضافی، چراغ ترمز، چراغ دنده عقب، وضعیت دود خروجی، وضعیت اگزوز، چراغ راهنما، چراغ‌های عقب و وضعیت طلق‌های چراغ عقب.

✔️ معاینه آلاینده‌های خروجی از خودرو:

این قسمت توسط یک دستگاه سنجش گازهای خروجی از اگزوز اندازه گیری می شود. در این آزمون بر اساس حد مجاز تعیین شده توسط سازمان حفظ محیط زیست وضعیت آلایندگی خودروها بر حسب سوخت رسانی انژکتوری و کاربراتوری بودن کنترل می شوند. اگر در بررسی ها حد مجاز از مقدار تعیین شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست بیشتر باشد باید موتور خودرو تعمیر شود.

✔️ معاینه عملکرد نور چراغ‌های:

در ماشین ها وجود کاسه چراغ های استاندارد که نور را با زاویه مناسب و شعاع مناسب بازتاب کند بسیار پر اهمیت و یکی از مسائل امنیتی خودرو می باشد. در این آزمون اندازه نور ساطع شده از کاسه چراغ های خودرو را در نور بالا و نور پایین اندازه گیری می کنند.

✔️ معاینه لغزش جانبی:

با استفاده از یک دستگاه، میزان باز و بسته بودن دهانه چرخ‌ها اندازه‌گیری می‌‌شود. چنانچه چرخ‌ها در یک راستا نباشند، بالانس دینامیکی اتومبیل به‌هم‌خورده و باعث کشیدگی فرمان و ساییدگی لاستیک می‌ شود.

✔️ معاینه کمک فنر:

این آزمون را برای تشخیص درصد کارایی کمک فنر های محور جلو و عقب انجام می دهند. علاوه بر وضعیت مناسب برای سرنشینان باید وضعیت مناسبی هم برای چسبندگی و ترمز گرفتن خودرو در مسیرهای پیچ و خم دار فراهم کند.

✔️ معاینه اتصالات جلوبندی و اهرم بندی:

در این قسمت از معاینه فنی خودرو تمام اجزا اتصالات جلوبندی بررسی می شود و اگر دچار مشکل و یا لقی بودند، برطرف می شود.

✔️معاینه عملکرد ترمز :

این آزمون مهمترین آزمون در معاینه فنی خودرو تلقی می‌شود. در این مرحله نیروی ترمز گیری در هر یک از چرخ های سمت چپ و راست در محور های جلو و عقب و نیروی ترمز دستی اندازه گیری می شود. با استفاده از نرم افزار نیروی شتاب ترمزگیری و ترمز دستی بررسی می گردد. در این حالت هرگونه ایراد و خرابی در ترمز وجود داشته باشد پیدا و برطرف می گردد.

🔵 معاینه فنی ویژه یا برتر:

قانون جدید معاینه فنی خودرو:
معاینه فنی ویژه یا برتر و معاینه فنی معمولی در مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می‌شود اما معاینه فنی ویژه مخصوص گروه خودرویی هیبریدی و برقی است که در صورت تمایل مالکان برای خودروهای معمولی نیز انجام خواهد شد.


🟢 معاینه فنی و طرح ترافیک

مدیر عامل ستاد معاینه فنی، آقای حسینی منش اظهار کرد: تمامی خودروهای متقاضی دریافت طرح ترافیک سالیانه و یا مدت دار (روزانه، هفتگی…) بایستی نسبت به اخذ معاینه فنی ویژه از یکی از مراکز شهر تهران به استثنا مراکزخاوران ، ابوذر، ایران خودرو، ایرتویا اقدام کنند. وی در خصوص اجرای این طرح گفت: معاینه فنی ویژه تهران با معاینه فنی معمولی که در سطح کشور در حال انجام است تنها در آزمون آلایندگی خودرو اختلاف دارد بر اساس آخرین مصوبه شورای‌عالی محیط زیست که بحث تعیین حدود مجاز گازهای خروجی بر عهده آن سازمان است آزمون آلایندگی خودرو بایستی در دو دور موتور آرام و بالا (۲۵۰۰ دور در دقیقه) مورد اندازه گیری قرار گیرد که با عنایت به مردود شدن درصد بالایی از خودروها در این آزمون بر اساس حدود مجاز جدید توسط آن سازمان تصمیم سازی شد که اعمال شرایط سخت گیرانه به صورت تدریجی لحاظ شود و در وهله اول خودروها تنها در دور آرام با سخت گیرانه کردن حدود مجاز گازها مورد ارزیابی قرار گیرند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.