دلایل روشن نشدن ماشین

0

روشن نشدن ماشین مشکلی است که ممکن است برای همه اتفاق بیفتد. در این موقعیت باید دست به کار شوید و خودرو را تا اولین تعمیرگاه برسانید. در این مقاله با دکترمکانیک همراه باشید تا برای روشن کردن خودرو به شما کمک کنیم.

دلایل روشن نشدن ماشین

به طور کلی روشن نشدن ماشین به دو صورت اتفاق میفتد:

۱- خودرو استارت نمیخورد.

۲-خودرو استارت میخورد ولی روشن نمیشود.

اگر خودروتان استارت نمیخورد همین ابتدا بگویم که به احتمال زیاد میتوانید با هل دادن خودرو را روشن کنید.

در حالتهای استثنای زیر، هل دادن نمیتواند به شما کمک کند و باید راهکار دیگری بجوئید:

۱-اگر از حدود یک ساعت قبل، چراغ دینام شما روشن شده است: در این حالت دینام خراب است و باتری خوابیده است و خودرو روشن نمیماند.

۲-اگر خودرو شما جام شده باشد یعنی در اثر نرسیدن روغن قطعات موتور قفل شده باشند.

در غیر این دو صورت میتوانید با هل دادن خودرو را روشن کنید و تا اولین تعمیرگاه رانندگی نمائید.

مقایسه پژو پارس elx با tu5 مقایسه پژو پارس ELX با سمند EF7 مقایسه پژو پارس ELX با پارس اتومات مشخصات فنی پژو پارس ELX مشخصات فنی پژو پارس مصرف سوخت پژو پارس قیمت پژو پارس تفاوت پژو پارس lx با elx تفاوت پژو پارس tu5 با پارس اتوماتیک مشخصات فنی پژو پارس سال مزایا و معایب پژو پارس tu5 بهترین مدل پژو پارس

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

اگر خودرو شما استارت میخورد ولی روشن نمیشود مسئله کمی پیچیده تر است. اما نگران نباشید در ادامه به شما کمک میکنم تا مشکل را بیابید.

اولین توصیه در این حالت این است که زیاد استارت نزنید. استارت زدن پیاپی باعث روشن شدن خودرو نخواهد شد تنها باعث تخلیه باتری و خفه شدن موتور می‌شود و مشکلتان را دوچندان می‌کند. تنها زمانی استارت بزنید که بخواهید موردی را تست کنید.

یه طور کلی روشن نشدن ماشین ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

۱-پمپ بنزین

اگر بنزین سر سوزنهای انژکتور نرسد، خودرو روشن نمیشود. این حالت ممکن است به دلیل خالی بودن باک یا کار نکردن پمپ بنزین باشد. در خودروهای انژکتوری، پس از باز کردن سوئیچ به مدت ۳ تا ۵ ثانیه پمپ بنزین عمل میکند و صدای آن داخل اتاق شنیده میشود. اگر با باز کردن سوئیچ، صدای پمپ بنزین را نمیشنوید پمپ بنزین را بررسی کنید.

ممکن است فیوز پمپ بنزین سوخته باشد. احتمال دیگر این است که فیوزی که برق ورودی رله دوبل را تامین میکند سوخته باشد. بنابراین اولین اقدام بررسی فیوزهای خودرو است.

برای اطمینان از اینکه برق ورودی پمپ بنزین تامین میشود یا خیر؟، به کمک یک لامپ تست برق ورودی پمپ بنزین را بررسی کنید. برای این کار باید مبل عقب را کنار زده و سوکت پمپ بنزین را جدا کنید. اگر تخصصی در این زمینه ندارید پیشنهاد میکنیم از خدمات امداد خودرو استفاده کنید.

اگر برق ورودی پمپ بنزین برقرار باشد و پمپ کار نکند به احتمال زیاد پمپ بنزین سوخته است که در این حالت باید تعویض شود.

۲-رله دوبل

رله دوبل وظیفه تامین برق مثبت قطعات سیستم انژکتوری را به عهده دارد. اگر این قطعه خراب شود برق مثبت قطعات تامین نشده و خودرو روشن نمیشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رله دوبل و آشنائی با نحوه عیب یابی و یکسره کردن آن، مقاله رله دوبل را مشاهده کنید.

۳-سیستم ضد سرقت

چنانچه مشکلی در سیستم ایموبلایزر یا ضد سرقت خودرو شما پیش آمده باشد نیز خودرو روشن نمیشود. در خودروهائی که به این تکنولوژی مجهزند یک چیپ الکترونیکی کوچک داخل پوسته سوئیچ قرار دارد.

این مطلب را از دست ندهید:  سوئیچ اینرسی و محل قرارگیری آن

دلایل روشن نشدن پژو 206 دلایل روشن نشدن خودرو روشن نشدن 405 روشن نشدن ال 90 علت روشن نشدن ال۹۰ علت روشن نشدن پراید علت روشن نشدن سمند علت روشن نشدن زانتیا دانستنی های فنی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو مجله خودرو کارستان

این چیپ الکترونیکی حاوی کدی است که توسط ایسیو خودرو خوانده میشود. اگر کد از حافظه ایسیو حذف شود به اصطلاح خودرو کد پرانده و ایسیو قفل میشود. در این حالت خودرو روشن نمیشود. تعریف مجدد کد توسط دستگاه دیاگ انجام میشود. چنانچه چیپ گم شود نیز خودرو روشن نمیشود. مواردی مشاهده شده که در اثر افتادن سوئیچ، چیپ از سوئیچ خارج شده و باعث روشن نشدن خودرو شده است.

۴- سنسور دور موتور

چنانچه سنسور دور موتور، اطلاعات مربوط به چرخیدن فلایویل را به ایسیو ارسال نکند، ایسیو متوجه استارت خوردن خودرو نشده و دستورات لازم را صادر نمیکند. در این حالت نیز خودرو روشن نمیشود. در صورتی که در زمان استارت زدن عقربه دور موتور هیچ گونه حرکتی نداشته باشد احتمال خرابی سنسور دور موتور وجود دارد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.