چرا موتور ماشین شما روشن نمی شود ؟

0

موتور ماشین شما روشن نمی‌شود. حالا اینکه استارت می‌خورد یا اصلا استارت هم نمی‌خورد شاید در نظر شما یکسان باشد اما از دید یک مکانیک متخصص کاملا متفاوت است.

گاهی هم خودرو درهنگام صبح با استارت روشن زیاد می‌شود که زیاد گاز داده شود خاموش می‌شود یا خودرو در هنگام صبح با استارت اول روشن نمی‌شود اما در بقیه اوقات فورا روشن می‌شود. استارت خوردن و روشن نشدن ماشین و یا اصلا استارت نخوردن می‌تواند داستان‌های متفاوتی ایجاد کند. حتی آنهایی که فنی‌تر هستند گاهی به مکانیک‌ها آدرس می‌دهند که حین استارت صدای پمپ بنزین از زیر صندلی عقب شنیده نمی‌شود.

خلاصه اینکه ماشین شما مجموعه‌ای پیچیده از بیش از ۷ هزار قطعه گوناگون است و این مشکل می‌تواند دلایل پیدا و پنهان زیادی داشته باشد. اما اصلی‌ترین دلیل روشن نشدن پراید، روشن نشدن سمند، روشن نشدن پژو ۲۰۶ و روشن نشدن ام‌وی‌ام شما یا هر خودرو دیگری می‌تواند موارد زیر در دو حالت استارت خوردن یا نخوردن موتور باشد.
موتور استارت نمی‌خورد

آموزش نکات فنی خودرو دانستنی های سفر دانستنی های فنی خودرو آموزش تعمیر و سرویس خودرو چکاپ خودرو چک کردن آب رادیاتور چک کردن ماشین قبل از سفر

وقتی سوئیچ را می‌چرخانید و هیچ اتفاقی نمی‌افتد مشکل با اطمینان بالا از مجموعه برقی خودروست.
۱-باتری ضعیف شده یا خوابیده است

تخلیه باتری می‌تواند به اصطلاح پارازیتی باشد، یعنی ساعت، سیستم صوتی و اجزاء دیگر در زمان خاموش بودن مثل انگل از برق باتری تغذیه کرده باشند. در این صورت با کمی رانندگی روزانه مشکل حل می‌شود. اما اگر باتری ضعیف شده باشد و خودرو برای مدت مدیدی خوابیده باشد باید آن را تعویض کرد.
۲-اتصالات در قطب‌های باتری ضعیف شده‌اند

گاهی رسوبات حاصل از فعل و انفعالات شیمیایی روی قطب‌ها و اتصالات می‌نشینند و موجب ضعیف شدن آنها می‌شوند.
۳-خرابی سوئیچ کلاچ یا تنظیم نبودن آن

اگر استارت که می‌زنید پشت‌آمپر خودرو بالا نمی‌آید مشکل احتمالا از سوییچ احتراق، سوییچ کلاچ یا سوییچ پارک در خودروهای گیربکس اتوماتیک و سلونوئید (سیم پیچ استوانه‌ای برای ایجاد میدان مغناطیسی) استارتر ماشین است و یا ایرادی در سیم‌کشی‌های مربوط به چرخه استارت خوردن خودرو رخ داده است.
۴-بروز خطا در سامانه‌های امنیتی خودرو

کلید و سوئیچ خودرو می‌تواند مانند هر سیستم دیگری دچار باگ نرم‌افزاری و بروز خطا در سیستم شود.
۵-خرابی استارتر یا سلونوئید

اگر خودرو استارت نخورد اما صدایی کوبشی و جرقه مانند به گوش برسد. سلونوئید خراب شده. این صدا ناشی از فعال و غیر فعال شدن مداوم سلونوئید است.

موتور استارت می‌خورد

اگر موتور استارت بخورد اما روشن نشود مشکل به احتمال قریب به یقین مکانیکی است.
۱-باک بنزین خالی است

گاهی فکر می‌کنید باک به قدر کافی سوخت درون خود ذخیره دارد تا شما را به پمپ بنزین برساند اما سخت در اشتباه هستید و همین موضوع پیش پا افتاده مانع از روشن شدن موتور خودرو شما می‌شود. توجه داشته باشید که رانندگی با باک خالی یا رو به خالی شدن می‌تواند به شدت از عمر پمپ سوخت بکاهد.
۲-خرابی پمپ بنزین

سوختی که درون باک خودرو شما قرار دارد همیشه به عنوان یک خنک کننده برای پمپ سوخت عمل می‌کند. بنابراین اگر بنزین درون باک کم باشد پمپ سوخت مقداری هوا به درون خود می‌کشد و در نتیجه گرم می‌شود. همین گرم شدن می‌تواند موجب بروز ایراد در پمپ بنزین شود.
۳-خرابی استارتر

اگر چراغ‌ها روشن می‌شوند اما کم‌نور هستند مشکل می‌تواند از قطعات دیگر استارتر جز سلونوئید شامل دنده‌ها و بوشینگ‌ها ناشی شود. در این شرایط باید استارتر را تعویض کرد یا در مواردی تعمیر آن را مدنظر قرار داد.
۴-بروز مشکل در شمع‌ها و احتراق

اگر‌ ماشین شما سخت استارت بخورد یا به اصطلاح سنگین حرکت کند، به احتمال بسیار زیاد با ایراد در شمع‌ها‌ یا زمان‌بندی‌ نادرست احتراق روبه‌رو هستید.
۵-سیستم سوخت‌رسانی و انژکتورها مسدود شده‌اند

اگر فیلتر سوخت یا صافی بنزین به درستی ذرات معلق را از سوخت جدا نکند رسوبات آن می‌توانند موجب روشن نشدن ماشین شوند. البته سوزن انژکتور کثیف هم بر این ماجرا اثر دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.