ساده ترین روش رفع کوپ کردن ۲۰۶ تیپ ۱و۲و۳

4
رفع کوپ کردن ۲۰۶ تیپ ۱و۲و۳

فراگیرترین و اولین ایراد ۲۰۶ های تیپ۱ و ۲ و ۳ ( کلا” موتورهای ۱۴۰۰ ) یعنی مکث اولیه موقع شروع حرکت که اصطلاحا” بهش میگن کپ کردن.

در هنگام شروع به حرکت از حالت ساکن شما به صورتی عادی گاز رو زیاد میکنید و پاتون رو از روی کلاچ بر میدارید ولی ماشین به جای شروع شتابگیری یکدفعه دچار افت شدید گشتاور میشه و دور موتورتون کاملا” می افته و خیلی وقتها هم خاموش میکنه ( که در بعضی موارد مثل حرکت در چهارراه میتونه بسیار خطرناک هم باشه ).

اخبار قیمت خودرو کاهش قیمت خودرو برخورد با دلالان خودرو سفته بازی چیست اخبار بازار خودرو دلایل گران شدن خودرو افزایش قیمت پراید دانستنی های فنی خودرو آموزش تعمیر خودرو تعمیر و نگهداری پراید تعمیر و نگهداری خودرو تعمیر و نگهداری پژو 206 آموزش تعمیر و سرویس خودرو بهترین زمان سرویس خودرو

این مشکل حاصل از چندین علت میتواند باشد :

۱- خراب بودن خود سنسور
۲-آفست اضافی دریچه گاز
۳-خارج از استاندارد بودن سایز دریچه گاز و عدم توانائی سیستم در بستن کامل دریچه گاز
۴-بلانک شدن اطلاعات موجود در ای سی یو.

که ما به تشریح عوامل اصلی و فراگیر آن میپردازیم :

یکی از این عیب ها رو ما بهش میگیم بلانک شدن ( یا همون سیاه شدن ) اطلاعات موجود در ای سی یو.

به صورت خلاصه :

اکثر ای سی یو های ساژم مورد استفاده در ۲۰۶ ( البته به ندرت بعصی از بوشها هم همینطور ) بعد از مدتی کار کردن قسمتی از اطلاعات موجود در حافظه فلاششون یا از بین میره و یا پاک میشه! ( تقریبا” یک عیب بی سابقه در دنیا… خود ۲۰۶ های فرانسوی هم این مشکل رو دارن ).
در این حالت سیستم دچار باگ فریم ور میشه …..برای رفعش هم کافیه ای سی یو رو مجددا” پروگرام کنید که این کار رو در حال حاضر در ایران انجام میدن

 

به اون مساله بالا میشه دو تا نظریه رو نسبت داد :

عامل اصلی این قضیه رو استفاده از بی اس آی در ۲۰۶ میدونن ( که به نظر من اینطور نیست ) … چون خیلی از خودروهای داخلی در حالیکه از همین ای سی یو استفاده کردن این مشکل براشون بوجود نمیاد ( برای تکذیب این نظریه مجددا” دهها نمونه رو سراغ دارم که با این ای سی یو بدون وجود بی اس آی این مشکل بوجود اومده ) .

به نظر من مشکل باگ های بالا و پاک شدن بخشی از حافظه فلاش مربوط به اشتباه طراح این سیستمه. بخش اول مشکل خود فریم ور هست که هم در ای سی یو های ساژم ( موتور های ۱۴۰۰ ) و هم در ای سی یو های بوش ( موتورهای ۱۶۰۰ ) موجوده و بخش دوم هم مشکل سخت افزار مورد استفاده و دما است (فقط برای ساژم )
اس ۲۰۰۰ ذاتا” یک ای سی یو گرم محسوب میشه….کل قطعات این ای سی یو در یک محفظه آلومینیومی پره دار قرار گرفته که در حقیقت یک هیت سینک بزرگه و محل نصبش برای تبادل حرارتی بالا حتما” باید روی یک بخش فلزی بدنه و در معرض جریان هوای آزاد باشه.
فلاش مورد استفاده در ساژم اس ۲۰۰۰ یک فلاش ۲ مگابایتی از سری ۲۹fxxx و اگر درست خاطرم باشه ساخت سامسونگه.
در حالیکه اکثر قطعات استفاده شده در این ای سی یو ساخت اینفینیون هستن و عجیبه که چرا سازنده از ترکیب یک فلاش تجاری ( با تحمل دمای پائین ) و سخت افزارهای کنترل و پردازش صنعتی ( با تحمل دمای بالا ) استفاده کرده!!!!
فلاش مذکور با دمای بالای ۸۵ درجه مشکل داره و اطلاعاتش یا تغییر میکنه و یا عوض میشه (اکثرا” یاگ مذکور هم در هوای گرم بوجود میاد ).

در هر صورت از بابت این موضوع خیلی نگران نباشید چون قابل رفعه و یک خطای نرم افزاریه و با ریفلاش کردن اطلاعات ای سی یو مشکل حل میشه و برای ایمکار حتی نیازی به باز کردن ای سی یو هم ندارید ( حتی اگر اینطوری هم نبود با تعویض ای سی یو مشکل حل میشد…هزینه اش هم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومن بود که بازم به مراتب بهتر از فروش ماشین بعنوان آخرین راه حله!!! )

به غیر از مکث فوق ( اکثرا” هم به صورت تصادفی ) مشکل خاص دیگه ای رو نمیشه دید…موقع بررسی چه با دستگاه دیاگ و چه بررسی کدهای خطای ای سی یو تقریبا” همه چیز عادیه به غیر از یک مورد :
اگر در حالت لایو دیتا بررسی کنید و روی پارامتر تراتل پوزیشن ( زاویه دریچه گاز ) دقیق بشید میبینید که در حالت کار کرد درجا با ۱۴ تا ۱۶% زاویه باز مواجه ایم.

بررسی دلیل بروز عیب :

در پروتکل موترونیک بوش سنسور MAF ( سنسور مذکور اندازه گیر حجم جریان هوای ورودی به موتوره ) وجود نداره.
در موترونیک برای اندازه گیری حجم هوای ورودی به مانیفولد و موتور از سیستم تخمینی استفاده میشه به این صورت که با احتساب میزان زاویه دریچه گاز و دور موتور به صورت حدودی تخمین میزنیم که چه میزان هوا وارد موتور شده.
به همین دلیل سنسور اندازه گیر زاویه دریچه گاز در موترونیک از اهمیت بالائی برخورداره و اکثرا” هم به صورت مدار دوبل ساخته میشه که اگر اندازه گیر اول به هر دلیل خراب شد ( یا مقادیر اندازه گیریش خارج از رنج بود ) سیستم به صورت اورژانسی بتونه به کارش ادامه بده و مدار دوم نقش ناظر مدار اول و همینطور جانشین در زمان مورد نیاز رو بازی میکنه .
اگر سنسور اندازه گیر زاویه دریچه گاز شما به هر دلیل اندازه گیری اشتباه انجام بده و مدار دوم هم نتونه این اشتباه رو تشخیص بده ( یا اینکه کلا” در سیستم موجود نباشه و سیستمتون تک مداره باشه ) در حقیقت حجم هوای ورودی به موتور شما اشتباه تخمین زده شده و این یعنی فاجعه ( در سیستمهای بنزینی تفاوت ۱۰% هوای کم یا اضافه و خارج شدن از رنج به معنی خاموش کردن موتور یا سوخت پاشی غلیظه )

مشکل فوق در ۲۰۶ که سنسورش تک مداره است ( این به دلیل ضریب ایمنی بالای سیستمه!! ) به سه دلیل ممکنه بوجود بیاد:

آموزش مکانیک خودرو آموزش تعمیر ecu مشکلات ECU خودرو مشکلات کامپیوتر ماشین علت کپ کردن 206 علت سکته زدن ماشین دلایل کاهش شتاب خودرو علت کپ کردن پراید علت کپ کردن پژو پارس علت کپ کردن ال 90 بهترین سایت مکانیکی آموزش تعمیر خودرو کوپ کردن خودرو کوپ کردن پژو 206 تیپ 2 معایب سنسور فشار هوای ورودی

۱- خراب بودن خود سنسور ( و به دلیل تک مداره بودن و نداشتن مدار ناظر تقریبا” به این سادگی ها قابل کشف توسط خود سیستم هم نیست ! )
۲-آفست اضافی دریچه گاز ( یک پیچ تنظیم روی دریچه گاز ۲۰۶ داریم که کارش تنظیم آفست دریچه گازه و باید در حالتی که دریچه کاملا” بسته است این پیچ جلوی حرکت اضافه تر دریچه گاز که نتیجه اش خورده شدن دریچه و سیت دریچه است رو بگیره)

۳-خارج از استاندارد بودن سایز دریچه گاز و عدم توانائی سیستم در بستن کامل دریچه گاز ( اگر پولکی دریچه گاز از قطر داخلی سیت بزرگتر باشه دریچه نمیتونه کامل درون سیت بشینه و مقداری زاویه دار می ایسته که اونوقت این زاویه رو سنسور دریچه گاز حس میکنه و سیستم از تنظیم خارج میشه ).

در ۹۰% شرایط ۲۰۶ هائی که مشکل مکث و خاموش کردن اولیه رو دارن مشمول ایرادات بند ۲ و ۳ میشن و بند ۱ خیلی کمتر شامل حال ۲۰۶ میشه ( البته نادر نیست….سنسورهای با جنس بد یا سنسورهائی که بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر کار کردن معمولا” مشکل اندازه گیری دارن که البته خطاش هم اکثرا” در خود ای سی یو به عنوان یک ایراد ثبت میشه و پیدا کردن این ایراد خیلی ساده تره ).

حالت بعدی که برای این مشکل میتونیم داشته باشیم اینه که تمام موارد بالا بدون مشکل باشن .
در اینحالت مشکل فقط و فقط میتونه از پتانسیومتر دریچه گاز باشه که البته برای اطمینان از این موضوع باید یک دستگاه دیاگ داشته باشیم که ترجیحا” قابلیت لایو دیتا هم داشته باشه.

ایراد پتانسیومتر مذکور به صورت یک خطا در ای سی یو ثبت میشه ولی در صورت ثبت نشدنش هم با اندازه خواندن مقادیر مربوط به درصد باز بودن دریچه گاز توسط لایو دیتا مشکل قابل کشفه.

میزان آفست اولیه ای که برای دریچه گاز ۲۰۶ داریم به صورت استاندارد بین ۴ تا ماکزیمم ۷ درصد باز بودنه ….. اگر مقدار باز بودن اولیه بیش از ۹% به هر دلیلی دیده بشه و دو مورد قبلی هم بدون مشکل باشن ( یا مشکلشون رفع شده باشه ) پتانسیومتر مذکور ایراد داره و باید تعویض بشه . ( اگر پتانسیومتر رو از روی دریچه گاز باز کنیم و بازهم میزان بالای ۹% دیده بشه اطمینان حاصل کنید که این پتانسیومتر ایراد داره ).

شمع مناسب پژو 206 تیب 5 شمع مناسب پژو 207 زمان تعویض شمع 206 آموزش تعویض شمع خودرو قیمت شمع 206 بهترین شمع برای پژو 206 تیپ 5 تعمیرات تخصصی پژو 206

چگونگی عیب یابی :

در نظر اول با یک بررسی چشمی میشه متوجه این ایراد شد و برای شروع نیازی به دستگاه دیاگ نداریم.

اول باید رزناتور رو از روی ماشین باز کرد ( رزناتور ۲۰۶ یک لوله پلاستیکی نسبتا” نرمه که از فیلتر هوا به ورودی محفظه دریچه گاز با یک بست گرد وصل شده و به همه چیز شباهت داره به غیر از رزناتور!!! ) .
بعد از باز کردن رزناتور مذکور دریچه گاز به صورت کاملا” واضح قابل دیدنه ….

با یک بررسی چشمی سطحی میشه متوجه وضعیت پیچ تنظیم آفست و همینطور وضعیت قرارگیری دریچه گاز درون محفظه شد.
اگر به هر دلیل با بررسی اولیه حس کردید که دریچه کاملا” درون محفظه نخوابیده و با زاویه قرار گرفته اول باید پیچ تنظیم آفست ( محلش بالای محفظه دریچه گاز روی سیم جمع کنه ) رو چند دور شل کنید تا تماس بین زائده سیم جمع کن با پیچ تنظیم آفست از بین بره و دریچه گاز آزاد بتونه بخوابه.
اگر بعد از شل کردن پیچ مذکور دریچه گاز زاویه تقریبا” عمودی به خودش گرفت و کاملا” درون محفظه خوابید مشکل تنظیم افست بوده و رفع شده..در موقعیت فعلی پیچ رو مجددا” سفت کنید تا جائی که تماس مجدد بین زائده سیم جمع کن و نوک پیچ ایجاد بشه ..بعد از این پیچ رو حدود ۴/۱ دور سفت کنید ( در اینحالت حین گردوندن پیچ به وضعیت دریچه گاز دقت کنید ..به محظ تکون خوردنش از درون محفظه و سیت پیچ رو در همین موقعیت ثابت بگذارید و تقریبا” کارتون تموم شده ( فقط باید رزناتور رو دوباره سر جاش ببندید ).

آموزش تعویض ذغال دینام 206 خرابی بلبرینگ دینام تعمیرات تخصصی پژو 206 آموزش تعمیر دینام خودرو اجرت تعمیر دینام 206 علائم خرابی دینام تعویض تسمه دینام پژو 206 تعمیر برق پژو شارژ نکردن باتری ماشین روشن شدن چراغ باطری ۲۰۶

بعد از رفع عیب اصولا” سیستم باید یک بار با دستگاه دیاگ ریست بشه تا نتایج قبلی تست زاویه دریچه گاز از حافظه سیستم پاک بشه و با مقادیر پیش فرض جایگزین بشه ولی اگر دسترسی به دستگاه دیاگ ندارید هم مشکل حادی نیست…بعد از حدود ۱۰ سیکل استارت ( یعنی روشن کردن خودرو…..حدود ۱۲۰ ثانیه کار کردنش و مجددا” خاموش شدن موتور ) سیستم مقادیر جدید رو با مقادیر قبلی تستهاش جایگزین میکنه و همه چیز تموم میشه.

حالا در صورتیکه مشکل افست نداشتیم ( یا افست بعد از تنظیم شدن هم هنوز باعث بسته بودن کامل دریچه نمیشه و مقداری زاویه داریم )
در اینحالت ممکنه نشیمن دریچه گاز درون محفظه خیلی کثیف شده باشه و قطر کلی محفظه نشیمن دریچه رو کم کرده باشه که با تمیز کردنش بوسیله یک حلال مناسب ( مثل بنزین ) همه قطرش به میزان اولیه برمیگرده و مشکل حل میشه ( خیلی کم پیش میاد که اینقدر سیستم کثیف بشه که محل نشست دریچه رو محدود کنه ).

ولی در اکثر موارد این مشکل مربوط به خود دریچه گاز و خارج از استاندارد بودن اندازه این دریچه است ( قطعه ساز داخلی که این دریچه رو ساخته سایزش رو به دلیل رعایت بسیار دقیق تلرانس از اندازه اصلی خودش حدود ۲ میلیمتر بزرگتر در نظر گرفته !!!! )

در اینحالت بدون در نظر گرفتن هیچ مورد خاصی اندازه دریچه گاز نشوندهنده این موضوعه که این دریچه برای این محفظه بزرگه.
برای رفع این مشکل باید محفظه دریچه گاز رو از روی پلنوم باز کنید ( بوسیله ۳ تا پیچ بسته شده ) … با آزاد کردن سیم گاز….سوکت استپر موتور و سوکت پتانسیومتر دریچه گاز ( سنسور موقعیت دریچه ) این قسمت رو خارجش کنید و بعد باید دو تا پیچی که دریچه گاز رو روی محور گاز ثابتکردن رو باز کنید.
در اینجا دو تا گزینه دارید …یا باید یک دریچه گاز استاندارد به جای دریچه گازتون ببندید و یا اینکه باید همین دریچه موجود رو بوسیله سوهان به اندازه اصلی خودش برگردونید ( کار تقریبا” ساده ایه..اگر به این دریچه دقت کنید به جای فرم دایره فرم بیضی داره!!! و لبه هاش هم اصلا” صاف نیستن..با سوهان لبه های بالا و پائین رو آنقدر باید صاف کنید که فرم دایره به خودش بگیره…. در موقع سائیدن این دریچه باید حین کار کم کم اندازه دریچه رو با محفظه دریچه گاز کنترل کنید که بیشتر از حد سائیده نشه و دریچه در محل نشیمنش لق نزنه یا دچار نشتی در زمان بسته بودن نشه ).

ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. نیستانک می گوید

    توضیحات شما بسیار خوب بود ولی اگر با عکس بود عالی دیگر اسمش بود. نظر بنده هم تا حدودی دخالت داره و آن این هست که بعلت نصب صوتی جدید یا لامپ یا بار زیادتر از استاندارد بهتر هست به اضافه کردن سیم منفی اتصال بدنه و هم چنین در قسمت دینام کمک بسیار زیادی را خواهیم داشت. در آخر اکثر رانندگان اقدام به تعویض شمع میکنند که بهتر هست حتما با مراجعه به سایت ها با توجه به نوع رانندگی خود و استاندارد تعریف شده این تعویض را انجام دهند. اکثر استپر موتورها و سنسور اکسیژن ها باید یا تمیز شوند و یا در تعویض آنها بسیار دقت کنند. چون قطعه غیر استاندارد یا ضعیف بسیار زیاد شده و بهتر هست توسط مکانیک خبره با قبول مسئولیت نوع قطعه و کیفیت آن صورت بگیرد. در آخر بسیار خواهش میکنم عکس با فلش های نشانه گذاری پیچ ها گذاشته شود.

  2. Ali می گوید

    شلنگ خروجی شیر برقی کنیستر رو خارح کنید و طرف لاستیکی که به منیفولد منتهی میشه رو کور کنید که هوا نکشه مشکل حل میشه
    اگر درست شد بعدا کنیستر و شیر برقی رو عوض کنید

  3. جعفر رمضانزاده می گوید

    سلام..آقا من همین بدبختی کپ کردن موتور رو دارم..دنیا خرج کردم انواع سنسور مپ. اکسیژن.دریچه گاز .میل سوپاپ و شمع و وایر . فیلتر سوخت و پمپ بنزین کامل و کویل نو هر چی بگی عوض کردم…نشد که نشد
    کدوم شهر تشریف داری بیارم خدمتت

  4. محمد می گوید

    در تهران جایی رو برای رفع کوپ ۲۰۶ سراغ دارید که معرفی کنید ؟
    تا حالا چند تا تون آپ و… بردم نتونستند درستش کنند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.