سرویس و نگهداری خودرو پراید ۱۱۱ ،۱۳۱ ،۱۳۲ ،۱۵۱

0

فیلتر بنزین

خراب شدن یا گرفتگی فیلتر سوخت، اختلال در سوخت رسانی و حتی در مواردی قطع کامل مدار سوخت را به همراه دارد. زمان تعویض این فلیتر در جدول های سرویس و نگهداری خودرو مشخص شده است. فیلتر بنزین را جدی بگیرید بخصوص که وضعیت کیفیت سوخت در کشورمان چندان جالب نیست.

روغن موتور مناسب پراید یورو 4 قیمت روغن موتور پراید بهترین روغن موتور برای پراید دوگانه سوز روغن موتور بهران رخش برای پراید حجم روغن موتور پراید روغن موتور بهران دوگانه سوز روغن ایرانول برای پراید روغن موتور مناسب برای پراید وانت

روغن گیربکس پراید

بسته به نوع گیربکس می توانید نوع روغن مناسب برای خودرو خود را انتخاب کنید. اگر گیربکس خودرو از نوع دستی باشد انتخاب آن راحت است، بر روی بطری این روغن ها عبارت ( MTF ) درج شده است که نشان می دهد این روغن مخصوص خودروهایی با گیربکس دستی است.

در این نوع روغن گیربکس شما عبارتی مانند ۷۵W-80، ۸۰W-90 و ۸۵W-90 را مشاهده می‌کنید که نشان دهنده شاخص گرانروی روغن گیربکس دستی در شرایط آب و هوای مختلف است.

دوره زمانی تعویض روغن گیربکس ۶۰/۰۰۰ کیلومتر یا سه سال یکبار است. بهتر است در زمان تعویص روغن موتور، سطح روغن گیربکس نیز کنترل گردد.

تعمیرات تخصصی پراید تعمیر و نگهداری پراید روغن موتور مناسب پراید روغن موتور مناسب پراید 111 روغن موتور مناسب پراید یورو 4 زمان تعویض شمع پراید دانش خودرویی مجله مکانیک

تسمه تایم

برخی از خودروهای خارجی نیازی به تعویض تسمه تایم ندارند. اما اکثر خودروهای داخلی پس از کارکرد ۶۰ هزار کیلومتری باید به تسمه تایم جدید مجهز شوند. برای جلوگیری از پاره شدن تسمه تایم باید آن را در زمان‌های مشخصی تعویض نمود.

اگر عادت به رانندگی در دورهای بالای موتور (بیش از ۴۰۰۰ دور بر دقیقه)، شتاب گرفتن های زیاد و رانندگی پر تنش دارید، اینجا باید نگران باشید.

تسمه تایم بر اثر فشار زیاد زودتر از موعد خراب می‌شود.

پارگی تسمه تایم یکی از بزرگترین بلاهائی است که می‌تواند سرخودروتان بیاید.

در همان لحظه اول پارگی تسمه، سوپاپ‌ها کج شده و پیستون و سرسیلندر آسیب می‌بینند.

در برخی خودروها به جای تسمه از زنجیر استفاده می‌شود. گرچه زنجیر در مقابل پارگی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد اما تولید صدای زیاد، استهلاک بیشتر و وزن بالا، باعث شده که تسمه در بسیاری از خودروها جای زنجیر فلزی را بگیرد.

شمع مناسب پراید

تعویض و نگهداری شمع ها که وظیفه مشتعل کردن مخلوط سوخت و هوا را در موتور به عهده دارند بسیار مهم است. معمولاً رانندگان در تعویض شمع‌ها کم لطفی می‌کنند. جرقه نامنظم، استارت نامناسب، شتاب کم، احتراق ناقص، لرزش در دور آرام موتور و دود سیاه‌رنگ اگزوز می‌تواند نشانه معیوب بودن شمع‌های خودرو باشد. در نظر داشته باشید که نوک شمع‌ها باید توسی‌رنگ باشد و اثری از دوده، چربی و رنگ‌زدگی در آنها مشاهده نشود.

در شکل زیر اطلاعیه فنی شرکت سایپا حاوی شمع پیشنهادی شرکت برای خودرو پراید و فیلر مجاز آن آمده است.

 

تعمیرات تخصصی پراید تعمیر و نگهداری پراید روغن موتور مناسب پراید روغن موتور مناسب پراید 111 روغن موتور مناسب پراید یورو 4 زمان تعویض شمع پراید دانش خودرویی مجله مکانیک

 

مایع خنک کننده (ضد یخ)

همانطوری که میدانید ضدیخ در زمستان از یخ زدگی و در تابستان از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند. اما با گذشت زمان بخشی از خواص آن تغییر می کند، توصیه می شود دوسال یکبار  یا در صورت تغییر رنگ مایع خنک‌کننده آن را تعویض کنید. بخصوص در خانواده پژو و خودروهای داخلی که سیستم خنک کاری آن اصلا شوخی بردار نیست! و لحظه‌ای جوش آوردن می‌تواند خسارت پر هزینه‌ای به خودروتان بزند.

این مطلب را از دست ندهید:  سیستم روغنکاری خودرو

لنت و روغن ترمز

بازه مناسب تعویض لنت خودرو به شرایط خودرو، کفشکی که انتخاب کرده ایم و نحوه رانندگی بستگی دارد. بنابراین در این خصوص نمی‌توان نظر کلی داد. اما عملکرد نامطلوب ترمزها یا روشن شدن چراغ اخطار ترمز می‌تواند نشان دهنده زمان تعویض کفشک ترمز در ترمزهای کاسه ای و لنت در ترمز های دیسکی باشد. اگر ضخامت کفشک یا لنت کمتر از ۱/۵ میلیمتر بوده یا سطحش روغنی شده باشد، آن را تعویض کنید. پیشنهاد می‌کنیم بعد از تعویض لنت‌ها مدار ترمز هواگیری شود.

روغن ترمز به طور طبیعی رطوبت را جذب کرده و معمولاً بعد از دو سال حدود ۳ درصد آب جذب می‌کند. در ترمزهای شدید این آب بخار می‌شود و قدرت ترمزگیری کاهش می‌یابد. بنابراین هر دو سال یک بار یا پس از طی کردن ۶۰ هزار کیلومتر روغن ترمز را تعویض کنید.

باتری

باتری وظیفه تامین برق خودرو زمانی که دینام در استراحت است را بر عهده دارد. مانند زمان استارت زدن و روشن کردن خودرو. سیستم های صوتی غیرشرکتی، استفاده از چراغ و ادوات برقی زمانی که خودرو خاموش است اثر منفی بر باتری می گذارد.

وظیفه اصلی باتری  روشن کردن خودرو است. بهتر است دیگر با آن کاری نداشته باشید و باقی مصارف توسط دینام تامین شود. باتری در زمان فعالیت دینام باید استراحت کند و شارژ شود!

مشکل شارژ دینام (شارژ کم یا بیش از حد) نیز به باتری آسیب می رساند.

چرخ و لاستیک

سایش تایر خودرو باید یکسان پیش برود. اصطلاح لاستیک‌سائی زمانی استفاده می‌شود که بخشی از لاستیک نامتناسب با بخش‌های دیگر سائیده شود. یکی از عوامل موثر بر سایش لاستیک‌ها، فشار باد لاستیک است. کم باد بودن لاستیک‌ها و افزایش تماس و بالارفتن اصطکاک آنها باعث افزایش سایش قسمت‌هایی از تایر می‌شود. همچنین میزان نبودن فرمان، مشکل در اکسل و … در لاستیک‌سائی تاثیر دارند.

از دیگر عواقب کاهش باد تایرها افزایش مصرف سوخت است.

از طرف دیگر باد زیاد لاستیک‌ها هم باعث کمتر شدن تعادل خودرو و کم شدن کیفیت سواری خودرو می‌شود. در نتیجه همواره فشار باد تایر‌ها را (طبق آنچه بر خودروتان درج شده) تنظیم کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.