سرویس و نگهداری خودرو پراید ۱۱۱ ،۱۳۱ ،۱۳۲ ،۱۵۱
رعایت اصول سرویس و نگهداری خودرو در طول عمر بیشتر وسیله نقلیه موثر بوده و یادگیری مهارتهای مربوط به آن برای هر مالک خودرو ضروری است. معمولاً نکاتی وجود دارد که در مورد نگهداری هر خودرو منحصر به فرد است. در این مقاله نکات مربوط به نگهداری خودرو پراید را ارائه میدهیم امیدورایم که مورد استفاده مالکان عزیز این خودرو قرار گیرد.
برای نگهداری اصولی خودرو، سرویسهای دورهای باید به موقع انجام شوند. در یک تعریف کلی میتون گفت سرویسها شامل تعویض قطعات مصرفی خودرو، در زمان مشخص آن است.
قطعات مصرفی شامل طیف وسیعی از اقلام ریز و درشت در خودرو می باشند. در اینجا ما به مهمترین قطعات مصرفی خودرو پراید و دورههای زمانی تعویض هرکدام اشاره میکنیم. با ما همراه باشید تا با افزایش دانش خودرویی خود، از خودروتان بهتر مراقبت کنید و در هزینهها صرفهجوئی شود.
در ابتدا به بررسی مشخصات فنی مدلهای مختلف پراید میپردازیم.
آشنائی با انواع پراید
فهرست مطالب
شاید بتوان گفت خودروی پراید بعد از پیکان جزو قدیمیترین خودروهای تولیدی در ۳ دهه اخیر در ایران به شمار میرود. همچنین پراید جزو پر فروشترین خودروهای بازار ایران است. پراید به دلایلی همچون مصرف سوخت پائین، قیمت مناسب و کم خرج بودن آن مورد پسند مردم واقع شده است.
پراید از ابتدا تا الان با مدلهای گوناگونی تولید شده است. ابتدا موتور پراید کاربراتوری بود که از قدیمیترین نوع پراید محسوب میشد که نوع با کیفیت و کره ای اصل به شمار میرفت. بعد از آن پراید بصورت انژکتوری تولید و به بازار عرضه شد و روز به روز به امکانات آن اضافه شد و تحت عنوان و نام های مختلف توسط کارخانه سایپا وارد بازار گردید.
انواع زیر مدل های پراید عبارت اند از:
- پراید ۱۱۱
- پراید ۱۳۲
- پراید ۱۳۱
- پراید ۱۵۱
- پراید ۱۴۱
- پراید صبا
- پراید نسیم
- امروزه کارخانه سایپا مدل های ۱۱۱ را با بدنه هاج بک و ۱۳۲ را با امکاناتی نظیر ترمز ABS، فرمان هیدرولیک و کیسه هوای راننده و سرنشین جلو تولید و به فروش میرساند.
برخی از قطعات خودرو، تعویضی هستند. تعداد دیگری باید در زمان های مشخص بررسی و در بعضی موارد تنظیم و یا گاهی نیز تمیز شوند. در ادامه، به ترتیب اهمیت، در مورد قطعات مصرفی این خودرو و میزان کارکرد هرکدام توضیحاتی را ارئه میدهیم.
روغن موتور پراید
روغن موتور اولین و مهم ترین چیزی است که باید تعویض شود. روغن موتور بر اثر استفاده و کارکرد مشخصی و یا حتی گذشتن زمان معینی، خواص خود را از دست میدهد و نیازمند تعویض است. سطح روغن باید به صورت مداوم بازدید شود.
زمانی که سطح روغن موتور پائینتر از min بود، باید مقداری روغن به آن اضافه کنید تا سطح روغن بین دو علامت روی گیج قرار گیرد. زیاد بودن روغن هم (یعنی بیشتر از مقدار max تعیین شده بر روی آن) مشکل آفرین است. مثلاً میتواند شمع ها را روغنی کند یا باعث نشت روغن از کاسهنمدها شود.
توجه داشته باشید که اگر از خودرو برای مدتی استفاده نکنید امکان فاسد شدن روغن وجود خواهد داشت و باید با توجه به توصیه های شرکت سازنده، به حداکثر زمان بین تعویض روغن موتور خودرو توجه داشت. اما همچنان معیار اصلی تعویض روغن، کارکرد آن است که بسته به نوع روغن، عددی بین ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ کیلومتر، متغیر است. چند نکته لازم به یادآوری است. اما پیش از آن خاطر نشان میکنیم که کم شدن روغن (روغنریزی یا روغن سوزی) امری غیرعادی است. هفتهای یک بار سطح روغن موتور را بازدید کنید.
-
لازم به ذکر است به منظور بهبود فرآیند تعویض روغن و نیز افزایش طول عمر موتور و سایر قطعات روان کنندگی به هنگام تعویض روغن حتما فیلتر روغن و فیلتر هوا را نیز تعویض کنید.
-
روغن موتور پراید بر اساس شاخص پایه روغن، نیمه سنتتیک میباشد که برای بهبود عملکرد موتور و افزایش راندمان روانکاری میتوانید از روغن تمام سنتتیک نیز استفاده نمائید.
فیلتر روغن
فیلتر روغن با توجه به توصیه سازنده با هر بار تعویض روغن یا یکبار در میان ، باید تعویض شود. این کار ضمن کاهش مصرف سوخت ، باعث افزایش شتاب و عمر موتور خودروی شما میشود. اگر روغن انتخابی همانطوری که در بالا گفتیم، ارزان قیمت تر است، فیلتر روغن را هر بارعوض کنید.
فیلتر هوا
هوایی که به محفظه احتراق موتور وارد میشود نیاز به فیلتر و تمیزکاری دارد. در صورت خرابی فیلترا هوا، نارسایی در سیستم سوخت رسانی، تخریب رینگ های پیستون، کاهش شتاب، افزایش مصرف سوخت و آلایندگی را در پی دارد. بنابراین تعویض به موقع فیلتر هوا برای افزایش کارائی و بازده موتور ضروری است.