علائم خرابی فن رادیاتور خودرو (لرزش پروانه فن هنگام روشن شدن)

1

در برخی از خودروها دو فن جهت عملکرد بهتر سیستم سرمایش خودرو و نیز استقامت بیشتر خودرو نسبت به آّب و هوای گرم طراحی شده است ولی در خودروهایی اعم از محصولات رنو، پژو و … (اغلب خودروهای اروپایی) جهت یکپارچه سازی و اتوماسیون سیستم سرمایش از یک فن پر قدرت به دو منظور خنک کردن آب رادیاتور و همچنین گاز در گردش سیستم کولر خودرو در نظر گرفته می شود.

در این مقاله به برخی از علایم خرابی انواع فن خودرو با توجه به نوع وظیفه آن اشاره می گردد.

۱- لرزش شدید در هنگام روشن شدن اتوماتیک فن رادیاتور خودرو مخصوصاً در دور دوم فن های دو دور:

این لرزش ناشی از عدم بالانس پروانه فن می باشد که در دور بالا به علت لنگی زیاد ارتعاش به وجود آمده را را به شاسی رادیاتور انتقال می دهد و به تدریج علاوه بر آزار دهنده شدن این موضوع، بلبرینگ دو سر الکتروموتور فن نیز خراب شده و صدای ناهنجاری تولید می کند.

۲- صدای زیاد فن در هنگام کار:

این صدا ناهنجار علاوه بر مورد خرابی بلبرینگ های الکتروموتور، می تواند ناشی از گیر کردن پروانه به دیاق ناشی از تغییر شکل پروانه یا دیاق فن در هوای گرم باشد. این مساله در اثر عدم کیفیت مواد مورد استفاده در تولید دیاق و پروانه بوده که در استاندارد خودروساز پروانه های فن رادیاتور باید از پلی آمید و در مواردی پلی آمید الیافدار (مثل ال۹۰) بوده و در پروانه های فن کولر PP با ۳۰ درصد الیاف می باشد. که در غیر این صورت دیاق و پروانه پلیمری توان تحمل گرمای زیاد را نداشته و تغییر شکل می دهد.

* لازم به ذکر است در صورت ادامه ساییدگی دیاق و پروانه به یکدیگر، مشکل فوق منجر به گیرپاچ و سوختن الکتروموتور فن می گردد.

آموزش تعویض فن پراید علت لرزش فن خودرو بالانس نبودن پروانه پراید رله فن پژو 206 ایرادات موتور فن خنک کننده آموزش تعمیر خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو

۳- کارکرد با دور بالای نهایی به صورت یکسره در فن های دو دور:

در این نوع فن ها زمانی که مقاومت فن بسوزد اصطلاحاً فن یکسره شده و در موقع روشن شدن با دور بالا کار می کند که در این صورت عمر فن خودرو کاهش می یابد.

۴- روشن نشدن فن خودرو از هر نوع:

۴-۱ در فن های رادیاتور روشن نشدن فن در موقع نیاز خودرو و در نتیجه جوش آوردن موتور به سه دلیل اعم از خرابی رله فن که نوعی کلید قطع و وصل الکترونیکی است، سوختن الکتروموتور فن و یا سوختن و اتصال سیم کشی فن در بعضی از موارد می باشد.

۴-۲ در فن های کولر نیز در خودروهایی که سیستم سرمایش فن مجزا دارد مانند پراید، روشن نشدن می تواند از سوختن موتور و یا احتمالاً سیم کشی فن در بعضی از موارد می باشد.

** لازم بذکر است که فن رادیاتور آّب از مجموعه های حساس و لازم جهت کارکرد سالم خودرو می باشد و توصیه می شود صاحبان وسایل نقلیه قبل از هر راه طولانی باید از سلامت حداقل فیزیکی آن مطلّع باشند تا در صورت هرگونه خرابی موجب جوش آوردن و سوختن پیشرانه خودرو نگردد.

کارستان

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. سپنتاآریا می گوید

    سلام
    پیکان وانت مدل۸۹ دارم
    یه مشکلی که داره
    نمیدونم چرا پروانه توحرکت یکباره هر۶پرباهم میشکنه
    تواین ماه ۳باره این اتفاق میفته
    فرقی هم نمیکنه۶پرباشه یا۸پر
    دیروزعوضش کردم
    ۲کیلومترباهاش رانندگی نکردم،شکست

    ممکن راهنمایی بفرماییددلیلش چی میتونه باشه
    ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.