تکنیک‌های فنی حفظ سلامت خودرو

0

تکنیک‌های فنی حفظ سلامت خودرو

شاید نشستن درون یک خودروی داغ با آن وضعیت دردناک، بدترین اتفاق ممکن برای رانندگان در فصل تابستان باشد؛ ولی حقیقت آن است که اوضاع می‌تواند بدتر هم پیش برود. در فصل گرما، برخی از قطعات خودرو در معرض آسیب بیشتری قرار دارند؛ پس بیایید در گام اول، روش‌های مراقبت از سلامت خودرو در تابستان را یاد بگیریم.

✔️ نور، هرچه کمتر، بهتر

تابش مستقیم نور خورشید و درنتیجه، پدید‌آمدن فرمان داغ، صندلی داغ، داشبورد داغ و… فارغ از احساس نامطلوبی که برای راننده ایجاد می‌کنند، به مرور منجر به کاهش کیفیت و حتی از‌بین‌رفتن آن‌ها هم می‌شوند. یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌های مقابله با این اتفاق، تهیه آفتاب‌گیر است.

مهم این‌ است که برای سایر شیشه‌ها و حتی شیشه عقب نیز چنین وسیله‌ای لازم است. در‌صورتی‌که به آفتاب‌گیر دسترسی ندارید، حداقل از یک پارچه بزرگ روی داشبورد و روی صندلی‌ها بهره بگیرید. طبیعی است که اگر از کاور یا چادر سرتاسری برای بدنه استفاده کنید، هم از رنگ خودرو مقابل آفتاب‌سوختگی محافظت کرده‌اید و هم دمای داخل را به میزان قابل‌توجهی پایین آورده‌اید.

تعمیر خودرو بررسی مشکلات خودرو آموزش مکانیک خودرو آموزش عیب یابی خودرو تعمیرات تخصصی پراید مکانیک پراید سایت تخصصی تعمیرات خودرو

✔️ کاری به ترموستات نداشته باشید

طبق یک عادت منسوخ، برخی از رانندگان در فصل تابستان، اقدام به برداشتن ترموستات خودرو می‌کنند؛ با این تصور که هوا همواره گرم است و نیازی به غیرفعال‌کردن جریان آب نیست؛ اما حقیقت آن است که سیستم گرماگریزی پیشرانه، در دمای مشخصی عملکرد صحیح خود را به نمایش می‌گذارد. حذف ترموستات از مدار، باعث می‌شود که در ساعات اولیه روز و حتی شب‌هنگام وقتی استارت می‌زنید، بلوک موتور سرد کار کند و عملاً توانایی لازم برای رسیدن به دمای استاندارد را از دست بدهد.

✔️ مراقب تسمه دینام باشید

قطعه ساده‌ای به اسم تسمه دینام یا به قول قدیمی‌ترها، تسمه پروانه، در فصل تابستان اهمیت حیاتی پیدا می‌کند؛ چراکه بخشی از وظیفه آن، به‌حرکت‌درآوردن فن خنک‌کننده است. از‌آن‌جایی‌که رادیاتور خودرو در فصل تابستان به‌مراتب بیشتر از فصول خنک نیاز به استارت فن دارد، سلامت تسمه دینام به‌شدت اهمیت پیدا می‌کند. این‌که تسمه دینام پاره شود و فن از کار بیفتد، تنها یک روی سکه است. درواقع، وظیفه اصلی تسمه دینام، ایجاد رابط بین نیروی مکانیکی موتور و نیروی الکتریکی حاصل از آلترناتور یا همان دینام است. دینام، منبع اصلی شارژ باتری و تأمین برق خودرو است. پاره‌شدن تسمه دینام، در آن واحد هم فن را از کار می‌اندازد و هم سیستم برق و هیدرولیک را دچار اختلال می‌کند.

باز هم روغن موتور

تقریباً در تمام مطالب مربوط به اصول نگه‌داری از خودرو، چک‌کردن روغن موتور ذکر شده است. موتور خودرو با تمام پیچیدگی‌های خود، وابستگی شدیدی به کم و بیش یک لیتر روغن روان‌کننده دارد. اگرچه بارها گوشزد شده است که چک‌کردن روغن موتور یک امر واجب در طول سال است، ولی در تابستان این موضوع را باید با وسواس بیشتری پیگیری کرد. در نظر داشته باشید که روغن موتور نیز دمای جوش دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.