مهم ترین دلایل کار نکردن فن پراید
مهم ترین دلایل کار نکردن فن پراید
۱-خرابی رله فن ماشین
۲-خرابی فشنگی اب
۳-خرابی موتور فن
دستورالعمل تعویض موتور فن رادیاتور ۲ دور
اشکالات منجر به تعویض موتور فن رادیاتور دو دور در تعمیرگاهعمده ترین مشکلاتی که از طرف مشتریان جهت رفع اعلام می گردد به شرح ذیل می باشد
از کار افتادن فن
پایین آمدن دور فن
تولید صدا و لرزش(به علت شکستگییا نابالانسیپروانهو یا شفت موتور)
روشن شدن چراغ چک
کار نکردن فن رادیاتور در دور پایین
کار نکردن فن رادیاتور در دور بالا
کار کردن فن بدون پایین آمدن دمای موتور
اقدامات و بررسیهای اولیه
در ابتدا و قبل از انجام هرگونه بررسی بر روی موتور فن ، می بایست از سالم بودن قطعات جانبی (آلترناتور ، مقاومت فن و پروانه )اطمینان حاصل نمایید . لذا بررسی موارد ذیل ضروری می باشد .
عدم سوختگی فیوز ۴۰آمپری داخل جعبه فیوزمطابق شکل های شماره(۷)و (۸)
فیوز موتور فن پرایدعدم سوختگی فیوز حرارتی
عدم سوختگی فیوز حرارتی
عدم قطع شدگی مدار مقاومت حرارتی
کنترل وجود جریان در مدار
کنترل سولفاته نشدن سوکت ها
عدم شکستگی یا دفرمگی قاب پروانه
شل نبودن اتصالات قاب پروانه
کنترل سرسیم های دسته سیم پشت مقاومت حرارتی فن از نظر ذوب شدگی و قطعی
کنترل رله دور تند و کند فن دو دو
نکته:با بیرون آوردن سوکت برق ورودی به موتور فن و کنترل آن توسط ولتمتر از وجود ولتاژ مناسب در سوکت اطمینان حاصل نمایید در غیر این صورت مطابق دستورالعمل مربوطه نسبت به کنترل عملکرد رله دور تند و کند اقدام نمایید .
رله های تهویه مطبوع ۲(کمپرسور) ، تهویه مطبوع ۳(کلید A/C )و تهویه مطبوع ۱(فن کندانسور )که مطابق شکل شماره (۱۰ )در داخل جعبه رله تعبیه شده در محفظه موتور را از لحاظ سالم بودن و عدم سولفاته کنترل و بررسی نمایید
عیب یابی مدار فن ماشین
درصورت اطمینان از صحت موارد فوق ، سایر بررسی ها روی مجموعه موتورفن دو دور می بایست صورت پذیرد
آزمونهای مورد نیاز برای تشخیص عیب قبل از دمونتاژبررسی های ظاهری
تجهیزات آزمون
تجهیزات خاصی مورد نیاز نمی باشد
روش آزمون
در ابتدا می بایست وضعیت ظاهری مجموعه موتور فن دو دور را مطابق موارد ذیل کنترل نمائید:
سیم های مربوط به موتور فن و کانکتورهای آن از جهتعدم قطعی ، سولفاته شدنو شل بودن
پلاریته سیم ها با کنترل جهت گردش موتور فن (ساعتگرد دیداز جلو خودرو )
چرخش پروانه موتورفن در زمان فعال بودن از لحاظ سر و صدا و حرکت یکنواخت
کنترل پایه پلیمری در قسمت سوکت پایه که در مجاورتحرارت می باشد از نظر ذوب شدگی و دفرمگی
معیار پذیرش
در موارد ذکر شده هیچگونه قطعی ، گیرپاژشدن و ذوب شدن نباید مشاهده شود در غیر این صورت قطعه معیوب بوده و بایستی تعویض گردد.
آزمون عملکرد موتور فن
تجهیزات آزمون-آمپرمتر
روش آزمون
ابتدا سوکت فن را از دسته سیم جدا کنید و با اتصال سیم کمکی از قطب مثبت باتری به سیم قهوه ای و از قطب منفی به سیم مشکی و قرار دادن یک آمپرمتر بصورت سری در مدار ، دور تندموتورفن رامطابق شکل (۱۱)تستنمایید . جهت کنترل دور کندموتورفن ، مطابق روش فوق عمل نموده با این تفاوت که بایدقطب مثبت باتری رامطابق شکل شماره (۱۲)به سیم آبی متصل نمایید
روش تست دور تند موتور فنروش تست دور کند موتور فن
معیار پذیرشدور تند :
دور چرخش موتورفن و صدای هوای ایجاد شده بایستی عادی باشد بطوریکه اگر یک کاغذ A4را جلوی رادیاتور بگیرید تحت تاثیر مکش موتور فن به رادیاتور بچسبد و آمپر مصرفی موتور فن بایدماکزیمم ۶/۱۴آمپرو با ولتاژ ۱۲ولت باشد . نکته : اگر ولتاژ بیشتر از ۹۲ولت باشد (مثلاً در خودروهای نو ۸/۹۳ولت ، جریان و دور می تواند بیشتر شود)
دور کند :
دور چرخش و صدای هوای ایجاد شده بایستی عادیوآمپر مصرفی موتور فن باید ماکزیمم ۹آمپرو با ولتاژ ۱۲ولت باشد .در صورتیکه شرایط فوق برقرار باشد موتور فن سالم بوده در غیر اینصورت میتوانید با مراجعه با جدول زیر نسبت به رفع عیب یا تعویض قطعه اقدام نمایید
آزمون بررسی روشن بودن چراغ چکتجهیزات آزمون:
دستگاه دیاگ
روش آزمون
خودرو را روشن نموده منتظر بمانید تا دمای آب موتور به حد نرمال برسد .
سوکت ECUو کابل های دستگاه دیاگ را متصل نمایید .برخی از ایرادات احتمالی نشان داده شده توسط دستگاه دیاگ به شرح ذیل می باشد :
قطع بودن و جا نرفتن صحیح کانکشنها و سرسیم ها
عملکرد نامناسب رلههایدور تند و کند
خراب بودن مقاومت حرارتی فن (رزیستور)معیار پذیرشپس از رفع ایرادات اعلام شده از دستگاه دیاگ ، چراغ چک می بایست خاموش شود .
آزمون بررسی صدای غیر عادی
تجهیزات آزمون
تجهیزات خاصی مورد نیاز نمی باشد.
روش آزمونخودرو را روشن کرده و اجازه دهید تا موتور فن به دورهای کندوتندبرسد . در هر دو حالت میزان صدا و لرزش آن را با یک یا چند خودروی سالم دیگر مقایسه نمایید
.معیار پذیرش
میزان صدای شنیده شده در مقایسه با خودروی سالم می بایست عادی باشد در صورت شنیدن سر و صدای غیر عادی و یا لرزش بیش از حدابتدا پروانه را تعویض نمایید و در صورت قطع نشدن صدا مجموعه موتور فن را تعویض نمایید.
آزمون های مورد نیازبرای تشخیص عیب بعداز دمونتاژ
آزمون ظاهری
تجهیزات آزمون
تجهیزات خاصی مورد نیاز نمی باشد.
۱-وجود ترک و شکستگی در کلیه قسمتهای بدنه
۲-وجود دفرمگی
۳-هرز شدگی و یا شل بودن اتصالات
معیار پذیرش:
در موارد ذکر شده هیچگونه ترک ، شکستگی ، دفرمگی ، هرزشدگی و یا شل بودن اجزا نباید مشاهده شود.نکاتی در مورد نحوه نگهداری و انتقال مجموعه از تعمیرگاههااز قرار دادن قطعه در محل هاییاز انبارکه باعث زنگ زدگی قطعه می گردد خودداری نمایید .
دقت شود در موقع حمل و نقل و جابجایی آسیبی از قبیل : ضربه ، شکستگی ، ترک و …. به مجموعه وارد نشود .
قطعه تعویضی را داخل کارتن قطعات سالم قرار داده و بسته بندی نمائید همچنین تگ مربوطه حتماًبر روی داغی قطعه نصب نمایید .
در زمان حمل قطعات داغی از بازکردن بسته بندی قطعات خودداری نمایید .
اطلاعات مندرج در تگ نصب شده با قطعه معیوب همخوانی داشته باشد