آموزش ترتیب چیدن وایر شمع خودرو

10

برای چیدن وایر ابتدا باید بدانید سیلندر یک کدام است . سیلندر یک همیشه از سمت تسمه تایم ویا زنجیر تایم محاسبه می شود و ترتیب احتراق نیز براساس آن پیدا می شود.

یعنی اول سیلندر ۱ در حالت احتراق بعد سیلندر ۳ در حالت احتراق وبعد نوبت سیلندر ۴ ودر آخر سیلندر ۲ در حالت احتراق می باشد پس به این ترتیب یادتان باشد ۱۳۴۲

پس کوتاه ترین وایر برای خروجی شماره ۱ و سیلندر شماره ۱ میباشد به همین ترتیب وایرهای با طول های مختلف برای سیلندر های دیگر به کار برده میشود تا سیلندر شماره ۴ که با بلندترین وایر ، خروجی کویل شماره ۴ را به شمع وصل میکنیم.

سیستم جرقه زنی - سیستم جرقه زنی چیست ؟ سیستم جرقه زنی چیست ؟ برای خرید محصولات مربوط به سیستم جرقه زنی خودرو بر روی اینجا کلیک نمایید . اولین نکته قابل توجه برقراری هماهنگی کامل بین سیستم جرقه زنی با بقیه اجزای موتورمی باشد. سیستم جرقه زنی در موتور وقتی سوخت وارد سیلندر ها می شود باید چیزی باعث محترق شدن آنها شود و عمل احتراق وانفجار سوخت در سیلندر ها انجام شود . هدف از اشتعال سوخت در یک تایم معین این است که گازهای منبسط شده قادر به ارائه بیشترین کار خود باشند . زیرا چنانچه سیستم جرقه زنی در زمانی نادرست و بدون هماهنگی با بقیه اجزای موتور عمل کند قدرت موتور افت محسوسی نموده ، سبب هدررفت سوخت وتولید آلایندگی می شود. منظور از زمان درست جرقه زنی یعنی اینکه جرقه باید قبل از این که پیستون به انتهای کورس تراکم برسد، اتفاق بیافتد . آوانس تنظیم زمانی جرقه در سیستم جرقه به چه معنا است ؟ مدت زمان اشتعال سوخت تقریبا ثابت است ولی به خاطر افزایش سرعت موتور ، سرعت پیستون افزایش می یابد. برای دست یابی به افزایش سرعت موتور باید جرقه زنی زودتر اتفاق بیافتد که به آوانس جرقه معروف شده است. وهرچه سرعت موتور بیشتری مد نظر باشد بایستی به همان میزان آوانس رابیشتر کرد. بنابراین آوانس کردن به معنای جلو انداختن زمان جرقه زنی نسبت به استاندارد آن می باشد وهدف آن افزایش سرعت پیستون برای دست یابی به سرعت بیشتر موتور است زمانی که ماکزیمم قدرت هدف نباشد آنگاه کاهش آلودگی در اولویت قرار خواهد گرفت . ریتارد کردن تنظیم زمانی جرقه در سیستم جرقه زنی یعنی چه ؟ ریتارد کردن زمان جرقه به مفهوم به تاخیر انداختن زمان جرقه زنی ، نزدیک نقطه مرگ بالا در کورس تراکم می باشد وبا این کارحداکثرفشار در داخل سیلندر، و دما می تواند کاهش پیدا کند . کاهش دما به معنای کاهش تشکیل اکسید نیتروژن (NOx) می باشد که به این ترتیب آلودگی کنترل وتنظیم می شود .عمل ریتارد شدن تنظیم زمانی جرقه نیز احتمال رفع یا کاهش مناسب ضربه را افزایش می دهد ، برخی از خودروها دارای سنسور ناک (حسگر ضربه) بوده که این کار به شکل خودکار انجام می گیرد . تنظیم زمانی جرقه زنی برای خودروهای مدرن امروزی آنچنان برای عملکرد موتور بحرانی است که بیشتر خودرو ها از پلاتین استفاده نمی کنند وبه جای آن از یک حسگرکه موقعیت مکانی دقیق پیستون را به واحد کنترل موتور (ای سی یو)اعلام می کند بهره می برند.آنگاه سیستم کامپیوتر موتوربرای قطع و وصل جریان برق کویل یک ترانزیستور راکنترل می کند. سیستم جرقه زنی بدون دلکو ، ازجمله فن آوری هایی است که زمان تنظیم موتور را به تعویق می اندازد به نحوی که خودروهای امروزی حتی تا 180000 کیلومتر نیازی به تنظیم ندارند. سیستم های فاقد دلکو به جای یک کویل اصلی ، برای هر یک شمع یک کویل دارند که مستقیماً روی شمع قرار می گیرد . چگونگی کار کویل در این نوع از سیستم ها مشابه کار کویل اصلی سیستم های قدیمی است واحد کنترلی موتوراقدام به کنترل ترانزیستور ( برای قطع کردن اتصال به زمین مداربه کار می رود ) می نماید تا جرقه تولید شود . ECU کنترل تمام تایمینگ جرقه را برعهده دارد. این سیستم جرقه زنی نوین دارای مزایای چشمگیری می باشد. اولاً، دلکو ندارند ، در نتیجه مشکل کهنه شدن آن برطرف می شود. همچنین فاقد وایر های ولتاژ بالای شمع هستند که خود ازبین رفتنی اند. و سرانجام کنترل تایمینگ منظمی را تدارک می بینند که می تواند هم راندمان موتور را افزایش دهد وهم آلایندگی را بهبود بخشد و به طور کلی سبب افزایش قدرت موتور گردد . سیستم جرقه زنی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که آنها را می توان به شکل زیر نام برد : وسیله ی افزایش دهنده انرژی فشار الکتریکی ( مانند کوئل ) منبع انرژی الکتریکی ( مانند باتری ) وسیله ی قطع و وصل کردن جریان پلاتین وسیله ی پخش کننده برق فشار قوی ( مانند دلکو ) درخودروهای قدیمی وسیله ای برای تولید جرقه در سیم کشی های خودرو ( مانند سیستم جرقه شمع ) با چرخاندن سوئیچ باعث به کار افتادن سیستم جرقه زنی شده و با انجام کارهایی در قطعات باعث تولید جرقه در خودرو می شود که باعث احتراق مخلوط سوخت شده و اتومبیل روشن می شود .

خودروها براساس طراحی سیستم الکترونیک وکامپیوتر به چند نوع تقسیم می شوند.

۱-زیمنس
۲ -ساژم

که در هر ی از این سیستم ها کویل متفاوت می باشید

انواع کوئل دوبل

کوئل دوبل جفت جفت

کوئل دوبل تکی

آموزش ترتیب چیدن وایر شمع خودرو

برای چیدن وایر ابتدا باید بدانید سیلندر یک کدام هست .سیلندر یک همیشه از سمت تسمه تایم ویا زنجیر تایم محاسبه می شود و ترتیب احتراق نیز براساس آن پیدا می شود یعنی اول سیلندر یک در حالت احتراق بعد سیلتدر ۳ در حالت احتراق وبعد نوبت سیلندر ۴ ودر آخر سیلندر ۲ در حالت احتراق می باشد پس به این ترتیب یادتان باشد ۱۳۴۲ و همیشه در خودروهای ساژم و زیمنس کوئل دوبل بصورت جفت جفت جرقه می زند یعنی ۱ با ۴ و ۲ با ۳ واگر جای وایر ۱ با ۴ یا ۲با ۳ عوض بشود موردی ندارد ولی نیاید جای وایر ۱و۴ با ۲و۳ جابه جا شود پس اگر تا اینجا فهمیدید بریم سر وایر چینی

در کوئل دوبل یک تیکه ساژم خیلی راحت سمت سوکت خور کوئل دوبل دو وایر سیلندر ۱و ۴ رابزنید و دوتا بالایی وایر ۲و۳ جای این فرقی نمیکنه ولی بالاهم گفتم نباید جای۱و۴ با ۲و۳ عوض شود

در کوئل های دوبل دوقلو هر خرجی به یک شمار  مشخص شده است که شماره یک روی سیلندر یک گفتم سیلندر یک از سمت تسمه تایم موتور کنید یعنی ۲و۳ به جای ۱و۴ می رود دوحالت بیشتر نداره سردرگم نشوید واگر متوجه نشدید پیام بفرستید

در کوئل دوبل جفت جفت زیمنس اولن که شماره داره شماره یک روی سیلندر یک گفتم سیلندر یک از سمت تسمه تایم موتور هست سمت واتر پمپ هیدرولیک تسمه دینام و اگر هم نداشت یکبار اول وایرو همین جوری یکی از کوئل ها برای سیلندر ۱و۴ وکوئل دیگری برای سیلندر ۲و۳ می باشد بچینید وروشن کنید واگر روشن شد هیچی واگر روشن نشد جابه جا کنید یعنی ۲و۳ به جای ۱و۴ می رود دوحالت بیشتر نداره سردرگم نشوید واگر متوجه نشدید پیام بفرستید

ترتیب عملکرد موتور

۱-تنفس یا مکش
۲ -تراکم
۳-احتراق یا انفجار
۴- تخلیه

 آموزش تعویض شمع و وایر ریو  انواع وایر شمع  ترتیب چیدن وایر پراید ساژم  ترتیب چیدن وایر پژو 405  ترتیب چیدن وایر شمع 206  ترتیب وایرشمع پیکان انژکتوری  ترتیب وایر شمع تیبا  زمان تعویض وایر و شمع  علائم خرابی وایر شمع  وایر چینی موتور 6 سیلندر  آموزش مکانیک و برق خودرو
ترتیب احتراق در موتور ۶ سیلندر

نکته: ترتیب احتراق در موتور ۶ سیلندر از سمت عقب موتور سیلندر ۱ با ۵ و ۲ با ۶ و ۳ با ۴  پیستون بالا پایین می شود ترتیب احتراق در موتور ۶ سیلندر نکته: ترتیب احتراق در موتور ۶ سیلندر از سمت عقب موتور سیلندر ۱ با ۵ و ۲ با ۶ و ۳ با ۴  پیستون بالا پایین می شود

آموزش تعویض شمع و وایر ریو انواع وایر شمع بهترین وایر خودرو برق دزدی شمع وایر ترتیب چیدن وایر پراید ساژم ترتیب چیدن وایر پژو 405 جنس وایر چیست ترتیب وایرشمع سمند قیمت شمع و وایر پراید آموزش عیب یابی خودرو تعمیر خودرو آموزش مکانیک خودرو مکانیک پراید

وایر چینی در خودرو های کابراتوری

هنگامی که وایر خودروای به هر دلیل از ترتیب درمی آید راننده باید شمع شماره یک یاهمان شمعی که بطرف سیلندر نزدیک است باز کند و سیلندر را با تک استارت زدن به نقطه ی مرگ بالا هدایت کند در این لحضه باید از جای شمع آمدن هوا به بیرون را لمس کرد چون آن سیلندر در حال احتراق است وهر دو سوپاب بسته میباشد در مرحله ی بعد درب دلکو را باز کرده و چکش برقی زیر هر وایر باشه آن را به شمع شماره یک وصل میکنیم و بعد به وسیله ی ترتیب احتراق وایرها را جا می اندازیم یعنی (۱۳۴۲) یک را به یک در روی دلکو با جهت حرکت عقربه های ساعت وایر دومی را به شمع شماره۳وسومین وایر را به شمع شماره ۴ و اخریش هم که دیگه معلومه

آموزش تعویض شمع و وایر ریو انواع وایر شمع ترتیب چیدن وایر پراید ساژم ترتیب چیدن وایر پژو 405 ترتیب چیدن وایر شمع 206 ترتیب وایرشمع پیکان انژکتوری ترتیب وایر شمع تیبا زمان تعویض وایر و شمع علائم خرابی وایر شمع وایر چینی موتور 6 سیلندر آموزش مکانیک و برق خودرو

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
10 نظرات
  1. حسن رجعی کامه علیا می گوید

    سلام وعرض ادب من به مشگل خوردم لطفا راهنمایی کنید اینم شماره تلفن 09155073260

  2. جواد می گوید

    شماره یک از سمت تسمه تایم میشه کوتاه ترین؟؟؟

    1. کارستان می گوید

      خیر میشه بلندترین وایر

  3. علی می گوید

    سلام. لطفا باشکل روی کاِغذ نشون بدید

  4. مکانیکو می گوید

    بسیار عالی
    خسته نباشید

  5. ابراهیم حسین زاده می گوید

    سلام واقعا دمت گرم تو بیا بون مانده بودم مال کاربراتور که درست بود یعنی ایشالله خدا بهت کمک کن فقط تونستم اینجوری ازت قدر دانی کنم

  6. فرزاد می گوید

    واقعا کی گفته شما وقتی تخصص نداری مقاله برق خوردو تز بدی. سیلندر شماره یک چطوری میشه کوتاه ترین وایر. خودت میگی از تسمه تایم سیلندر یک. بعد کوئل که سمت مخالف هست چطوری با کوتاه میزنی. متاسفم برای چرت و پرت گوهای اعظم

  7. امیر می گوید

    در ef7 کوتاه ترین سیم سیلندر ۴میشه درسته.البته در موتورهایی که از آلمان میومد سیلندر یک میشد ولی موتورهای امروز ef7 برعکس هست

  8. علی می گوید

    خودت توضیح دادی بعد شماره وایر رو اشتباه گفتی که
    کوتاه ترین وایر میشه سیلندر چهار!؟از کی تا حالا؟
    ضمنا هم در مرحله انفجار هم در مرحله تخلیه پیستون تو نقطه مرگ بالاست
    برای پیدا کردن زمان جرقه سیلندر یک با سیلندر چهار رو تو قیچی گذاشت،برای دو سه میره قیچی و برعکس
    اگر هم امکان این کار نبود تشخیصش با علایم تایم موتور انجام میشه.یعنی علامت های پولی سرمیل سوپاپ و هم زمان علامت پولی میل لنگ روی محل علامت موتور باشه اونوقت چکش برق هرجا بود اون میشه وایر یک و به ترتیب خلاف گردش عقربه ساعت سه،چهار،دو
    و اینکه اگر یک و چهار و دو و سه جابجا باشه درسته که ماشین روشن میشه اما توان موتور دقیقا نصف میشه
    حداقل مطالبی رو که ازینور اونور کپی میکنید یه دور زحمت خوندنش رو بکشید و بعد به ملت راهنمایی بدید

    1. یونس می گوید

      مرسی دمت گرم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.